Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av mikebike
#1274803
Lockis skrev:Det största bekymret med att ha eldriven bil är att större delen av befolkning bor inte i egna hus.
Jag är en sådan, bor i hyresrätt och har ingen möjlighet att ladda på parkeringen. Finns iheller ingen laddningsmöjlighet på jobbet då jag ofta är hos olika kunder.
För någon som mig går en elbil/hybrid bort helt och då ska det tilläggas att jag har varit i kontakt med både parkeringsförvaltaren, markägaren och hyresvärden för att se om det fanns intresse för att sätta upp laddstolpar, Svaret: Finns inga planer på det just nu.
Hade jag bara kunnat ladda hemma hade det varit en nobrainer för min del.
Så därför blev nya tjänstebilen en Diesel då vi dessutom har krav på under 120g co2/km.
Samma här. Jag har varken tekniska eller ekonomiska möjligheter att köra elbil enligt mina specifikationer (SUV med AWD mm).
Användarvisningsbild
av joel80
#1274839
För rätt många är det tyvärr fortfarande så. För mig är det så att en av våra bilar i familjen än så länge inte kan vara elbil.
Behöver dragkrok som kan dra husvagn, och har inte ekonomin för en Tesla Model X eller en Audi e-tron. Men den andra blir elbil nu vid årsskiftet. Jag är också ofta ute bland kunder, men för det mesta kan man lösa laddning i närheten, och när jag inte kan så får jag väl ställa mig på en snabbladdare en kvart på väg hem om det skulle behövas. (För de som inte kör runt 30 mil på en dag som jag behövs det nog sällan, om man nu kan ladda hemma.)

I Norge är det olagligt för hyresvärdar att neka laddplats.

EU-parlamentet har klubbat igenom ett nytt direktiv om energieffektivisering av byggnader.
Från och med 2025 måste alla nybyggda flerbostadshus med fler än 10 parkeringsplatser förbereda alla platserna för elbilar. Det vill säga rör för elledningar måste läggas. Kontorsbyggnader med fler än 10 parkeringsplatser måste göra likadant för 20% av platserna – och minst en utav dem ska dessutom byggas helt färdig med laddbox och allt. Ovan regler ska även gälla renoveringar.

Det är tyvärr ett antal år bort, förhoppningsvis går det fortare när folk börjar ställa lite krav. :)
av Lockis
#1274845
joel80 skrev: mån 15 okt 2018, 17:41 För rätt många är det tyvärr fortfarande så. För mig är det så att en av våra bilar i familjen än så länge inte kan vara elbil.
Behöver dragkrok som kan dra husvagn, och har inte ekonomin för en Tesla Model X eller en Audi e-tron. Men den andra blir elbil nu vid årsskiftet. Jag är också ofta ute bland kunder, men för det mesta kan man lösa laddning i närheten, och när jag inte kan så får jag väl ställa mig på en snabbladdare en kvart på väg hem om det skulle behövas. (För de som inte kör runt 30 mil på en dag som jag behövs det nog sällan, om man nu kan ladda hemma.)

I Norge är det olagligt för hyresvärdar att neka laddplats.

EU-parlamentet har klubbat igenom ett nytt direktiv om energieffektivisering av byggnader.
Från och med 2025 måste alla nybyggda flerbostadshus med fler än 10 parkeringsplatser förbereda alla platserna för elbilar. Det vill säga rör för elledningar måste läggas. Kontorsbyggnader med fler än 10 parkeringsplatser måste göra likadant för 20% av platserna – och minst en utav dem ska dessutom byggas helt färdig med laddbox och allt. Ovan regler ska även gälla renoveringar.

Det är tyvärr ett antal år bort, förhoppningsvis går det fortare när folk börjar ställa lite krav. :)
Jag var inne på hybrid först när jag skulle beställa bil men gick tyvärr inte. Jag räknar med att nästa kommer vara hybrid alternativt helt på el. Om det inte skulle finnas laddplatser där jag bor idag om 3 år så får jag väl helt enkelt flytta då jag gärna drar mitt strå till stacken. Sen hoppas jag också innerligt att Volvo ska släppa lite billigare bilar än T8 är idag så att man faktiskt kan få lite lull-lull också.
Användarvisningsbild
av joel80
#1275273
Jag betalade mindre i milkostnad med min V70 D3a jag hade tidigare än vad jag gjorde med min första bil för snart 20 år sen. Räknar man med inflationen så var det rätt stor skillnad. (En Opel rekord som drog drygt en liter milen om man var snäll..) Soppan kostade 7kr/l.
Användarvisningsbild
av joel80
#1275297
Precis. Förhållandet mellan bränslekostnader per mil och övriga kostnader per mil har under senaste årtiondena ändras rätt mycket också. Däckkostnader, värdeminsnkningar, försäkring e.t.c är ju högre, där har man ingen "minskning i förbrukningen". Så ser man till bilkostnad per mil så är idag bränslekostnaden en rätt liten del, betydligt mindre än vad den var för säg 20 år sen.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1275505
joel80 skrev: tor 18 okt 2018, 08:54 Precis. Förhållandet mellan bränslekostnader per mil och övriga kostnader per mil har under senaste årtiondena ändras rätt mycket också. Däckkostnader, värdeminsnkningar, försäkring e.t.c är ju högre, där har man ingen "minskning i förbrukningen". Så ser man till bilkostnad per mil så är idag bränslekostnaden en rätt liten del, betydligt mindre än vad den var för säg 20 år sen.
Så du menar att värdeminskning/försäkring/fordonsskatt på bilen har ökat betydligt snabbare är vad bränslepriset har gjort under samma tid..

Har du räknat på det ?

Sedan 1970 har ju tex bensinpriset ökat 16 ggr. Har även en Volvo 145 - > V45 som är ungefär lika stor ökat mer ån 16 ggr

145an såldes väl för runt 20.000, det är runt 320 idag. Så bilen har inte ökat mer än bensinen.

Runt 2000 kostade en V70 drygt 200.000 och bensinen hälften. Så även i det perspektivet har inte bilpriset ökat snabbare än bensinen.

Körde taxi i en V70 diesel på den tiden, Den drog 0.63 i Stockholmstrafiken. En V90 D3 taxi drar minimalt mindre om du kör taxi i Stockholmstrafiken med den. Bilarna blir tyngre, mer luftmotstånd, partikelfilter, lägre komp, AdBlue SCR osv som drar upp förbrukningen.

Till och från jobbet pendalde jag i en Corolla -86, Den drog 0.5 landsväg, 0.6 i stan, ingen revolution där heller om man jämför med en ny bensinare.

Det enda hoppet i förbrukning jag upplevt är när man bytte bensin mot dieselbil. Just övergången till dieselmotorer är ju det som gett mest vad gäller minskad förbrukning och minskade utsläpp.
Användarvisningsbild
av joel80
#1275570
Min egen erfarenhet är att bränsleförbrukningen var bra mycket högre bara för knappt 20 år sen. Verkar även vara det enligt de siffror som t.ex Naturvårdsverket tagit fram:
https://www.naturvardsverket.se/Sa-mar- ... eselbilar/
2017 skrev de: "Nya personbilars bränsleförbrukning har minskat med 30 procent för bensin och med 28 procent för diesel sedan 2006."

För dig verkar det vara annorlunda. Siffrorna stämmer kanske inte för alla.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1275633
joel80 skrev: fre 19 okt 2018, 16:24 Min egen erfarenhet är att bränsleförbrukningen var bra mycket högre bara för knappt 20 år sen. Verkar även vara det enligt de siffror som t.ex Naturvårdsverket tagit fram:
https://www.naturvardsverket.se/Sa-mar- ... eselbilar/
2017 skrev de: "Nya personbilars bränsleförbrukning har minskat med 30 procent för bensin och med 28 procent för diesel sedan 2006."

För dig verkar det vara annorlunda. Siffrorna stämmer kanske inte för alla.
På gamla goda tiden räknades skatten ut på bilens vikt, ingen brydde sig speciellt om vad den drog.

Nu för tiden går skatten på bränsleförbrukning/CO2 vilket gör att tillverkarna har blivit allt duktigare att köra cycle-beating i sina labb för varje år som går, det gör att uppgiven förbrukning kommit allt längre från verklig förbrukning. Man kör med specialdäck, alla förbrukare avslagna, fulladat batteri så generatorn inte jobbar, springor och luftintag igentejpade för minimalt luftmotstånd osv. Du har nog inte missat den kritiken. Man har ju t.o.m tagit fram en helt ny mätnorm WLTP för att försöka stävja detta ofog.

Den fina statstiken som du länkar till, går ju på uppgiven förbrukning, och den har minskat 30% i labbet, det håller jag med om, men inte på vägen..

För övrigt är en rättvisare jämförelse en volvo 144 1970 mot en Dachia Duster 2018, Det är ungefär samma, komfort, säkerhet, prestanda och utrymme. Då har bilpriset gått upp 5 ggr och bensinpriset 16 ggr sedan 1970.

Så bränslet har ökat 3 ggr så mycket som bilen har ökat i pris.
  • 1
  • 28
  • 29
  • 30
  • 31
  • 32
  • 41

Möjligen situajonen blir lite annurlunda n&[…]

Har dratt 1300kg-henger med V60 2015.5 med samme m[…]

Sensus var lite "trög" typ 17-18 me[…]

Ok, comviq var inte behjälpliga med det...