Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1271054
Allt du länkade till var ju helt oreglerbara vindkraftparker och till smartgrid som kan hjälpa dämpa korta spikar när folk vaknar och ska till jobbet, eller när det kommer kraftiga vindbyar.

Var finns långtidslagringen av stora mängder energi över årstiderna. I somras regnade det inte på 4 månader, skörden krisar och bönderna får nödslakta sina djur, vad händer om det inte blåser på 4 månader, eller är molnigt i 4 månader.

joel80 skrev: tis 25 sep 2018, 00:25 Jag har förresten inte haft mer än runt 40% fast lön sen år 2000.. Och sen 2007 ännu mindre "fast" del, då så gott som allt beror på hur mycket jag kan dra in under månaden i företaget. Så nog går det att leva så också.. ;)
Jag antar att du fonderar/sparar pengar om din firma går bra i 4 månader så du kan leva på detta om din firma går dåligt i kommande 4 månader. Eller bränner du av rubbet direkt? Och svälter om du har några dåliga månader?
Användarvisningsbild
av joel80
#1271065
Ja precis.. Nästan som om jag hade 40% vattenkraft där jag kunde spara en massa i dammarna. ;)

Vi har rätt bra möjlighet att långtidslagra i vattenmagasinen, så länge man löser spikarna med t.ex smarta nät och korttidslagring.

Även med moln så ger solpaneler energi, och det är aldrig vindstilla i hela Sverige.

Jag tror inte på att använda vätgas i bilar.. Inte effektivt nog och dyrt med distribution och lagring på många "små" siter.
Vätgas kan däremot även producera el och matas ut på nätet som en effektreserv om behovet skulle uppstå. Där tror jag man kan öka effektiviteten betydligt mot för vad man kan åstadkomma i en bil.
https://www.energivarlden.se/artikel/va ... -med-solel

Eller som den här lösningen för att lagra värme som ICA använder sig av!
https://www.icafastigheter.se/nyheter/g ... nlaggning/


Vad jag menar är att det finns redan fungerande lösningar och att de byggs. Än så länge behövd de dock inte i så stor skala utan det främsta "hotet" är just toppar i elnätet och frekvensstyrning. Där hjälper som sagt smarta elnät och korttidslagring.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1271231
joel80 skrev: tis 25 sep 2018, 07:50 Ja precis.. Nästan som om jag hade 40% vattenkraft där jag kunde spara en massa i dammarna. ;)
Även om du stänger av vattenkraften när det blåser och har dammrna sprängfyllda så finns inte nog turbiner, generatorer, ställverk och överföringskapacitet att driva elnätet. Du behöver minst dubbla dessa om de ska kunna driva Sverige när det är vindstilla och solen inte är uppe.
joel80 skrev: tis 25 sep 2018, 07:50
Även med moln så ger solpaneler energi, och det är aldrig vindstilla i hela Sverige.
kikade i statistiken, lugna perioder ger vindkraften 1/20 del av installerad effekt, alltså knappt ett skvatt....
joel80 skrev: tis 25 sep 2018, 07:50 Eller som den här lösningen för att lagra värme som ICA använder sig av!
https://www.icafastigheter.se/nyheter/g ... nlaggning/
Den där lösningen lagrar ju ingen elenergi överhuvudtaget till vintern. Du kör ju bara bergvärmepumpen baklänges på sommaren så berget är lite varmare till hösten och beegvärmepumpen får lite lättare jobb. Fortfarande drar anläggningen massor av el 365 dagar på året.
Användarvisningsbild
av joel80
#1271233
Du har ju bestämt dig för att det inte går.

Icas lösning sparar massor med el för uppvärmning.

Är vattenmagasinen fyllda och man har korttidslagring runtom i landet klarar man rätt stor del av behovet. Det är topparna som är svåra att tillgodose, men med hjälp av t.ex batterilagring eller pumpkraft kan man "ladda" under tider på dygnet då inte förbrukningen är lika hög. Då klarar man i allafall betydligt större del med hjälp av den vattenkraft vi har.

Det är det här man jobbar med nu. Att hitta lösningar på massor med olika plan som kan komplettera varandra och göra så att vi utnyttjar det vi har bättre.

Som sagt, det görs mängder av intressant forskning och det har på många ställen gått så långt att ert används i skarpa anläggningar. Vill man läsa på kring det och är intresserad hittat man rätt snart att vi är på en bra väg. Det är absolut inte så att allt är löst, men det finns goda chanser för att man lyckas.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1271238
joel80 skrev: ons 26 sep 2018, 00:02 Du har ju bestämt dig för att det inte går.
Nu läser du inte vad jag skriver igen.....skulle jag någonsin påstått att det inte går?

Jag tror inte att det löser sig själv. Jag tror att vi måste investera rejält i infrastrukturen för det ska gå, både vad gäller produktion, överföring och energilagring. Och några kommer komma i kläm nu också, som får pumpkraftverk för lagring, nya kraftledningar eller vindsnurror som granne så man inte vill vara utomhus pga dånet. Jag har själv fått en 150 meters bakom huset så jag vet.

Men just nu ser jag inte att det pågår i den fart som behövs när vi snart stänger ned kärnkraften.
Användarvisningsbild
av joel80
#1271362
När det gäller utbyggnad av mer produktion tycker jag att jag gett information om att det byggs om och investeras rejält just nu. Även solkraften är på stark framfart och växer procentuellt mer än vind nu men ligger än så länge bara på några tiondels procent av totalen.

På lagringssidan pågår också mycket, vilket jag ju också länkat till. Där är man dock inte framme vid massproduktion än utan utvärderar byggda testanläggningar.

När det gäller smarta elnät, vilket kommer hjälpa oss att stabilisera elnätet bättre samt enklare låta oss använda el när det är billigt och har hög produktion, ligge Sverige långt fram.

Jag har aldrig sagt att det är superenkelt, men det är långt ifrån så nattsvart och uppgivet som det känns att du gör sken av.

Det går så pass snabbt att biltillverkare försöker stoppa det för att dom inte hinner med!!
https://www.svd.se/misstankt-kartell-fo ... llar-ilska
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1271368
Detta är ju ingen raketforskning. Vi har 8 GigaWatt kärnkrafteffekt installerad som snart pensioneras.

Installera ytterligare 8 GigaWatt turbin /generatorer i vattenkraftverken vi har och spara på vattnet till de dagar det inte blåser och vindkraftverken står still.

Klart, hur svårt var det. Varför händer det inget? Behövs ingen forskning för det, bara att köra igång.
av Leopold
#1271372
Precis, jag har inte sett några som helst trovärdiga planer på att ersätta existerande baskraft i Sverige.

Detta med att köpa upp mark och smälla upp landbaserade vindkraftsparker hoppas jag att det sätts stopp för snarast - av miljöskäl. Det är livsmiljö vi talar om för människor och annat levande som förstörs i en sällan skådad omfattning.
Användarvisningsbild
av joel80
#1272208
Här har vi ett exempel på vad som är på gång för att minska problemen med vind och solkraft som ger el när den själv vill.
https://www.di.se/hallbart-naringsliv/g ... ska-elnat/
Det är också ett bra exempel på att elbilsbatterier kommer att ha bra mycket längre liv än bara i bilarna. :)
  • 1
  • 24
  • 25
  • 26
  • 27
  • 28
  • 41

Dagens ungdom

Johnnype är en hjälte https://www.jagrul[…]

Till och med här börjar det bli lite v&a[…]

Ingen såg det komma när hela huset &au[…]