Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
#1462153
Det är så mycket som påverkar förbrukningen. Vind, regn, trafiktätheten, stadskörning , motorväg, hastighet och ...
Min har under 4800 mil förbrukat 0.785 l/mil. Dom tre senaste tankningarna med E10 landade på 0.750. För mig är det lite för lite körning på E10 för att dra några säkra slutsatser. Jag vill nog vänta ett år så jag får med körning på vintern och med vinterdäck.
Men än så länge är det en minskning. :-)

Minsta förbrukningen under en tank är 0.718 l/mil och högsta 0.866 l/mil. Detta då under 4800 mil. Den BENSINsnålaste bil jag någonsin haft.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1462162
Tycker min ligger lite högre än normalt också, men även jag har kört för lite för att bestämt skylla på E10. Hittills är differansen typ 0.05l/mil(från 0.78 till 0.83 på samma väg, i ungefär samma väderförhållanden), vilket är ungefär som väntat med mer etanolblandning. Fullt möjligt att styrboxen inte hunnit adaptera sig till 100% också, så det är möjligt att det sjunker lite mer med tiden.
Användarvisningsbild
av Steffe3
#1462175
Lucif3r skrev:Tycker min ligger lite högre än normalt också, men även jag har kört för lite för att bestämt skylla på E10. Hittills är differansen typ 0.05l/mil(från 0.78 till 0.83 på samma väg, i ungefär samma väderförhållanden), vilket är ungefär som väntat med mer etanolblandning. Fullt möjligt att styrboxen inte hunnit adaptera sig till 100% också, så det är möjligt att det sjunker lite mer med tiden.
Är det likadant på övriga bilar som på FT-bilarna, så är det c:a 20 minuter i normalt tempo (inga hårda accelerationer etc) som gäller. Stänger man av motorn innan dess så börjar den om nästa start.

Så har du/ni kört mer än så, så är den nog så kalibrerad/inställd som den blir.
av Cox
#1462208
Till gräsklippare är E10 slit, min åkgräsklippare varvade inte som vanligt trött och slö samt drog mera bränsle, markant skillnad med 98 oktan med enbart 5% så nu blir det 98 till den även snöslungan när det blir dags att leka med den.

Skickat från min SM-A405FN via Tapatalk

Användarvisningsbild
av Derank
#1462218
Förbrukning mäter man över tid, tex över 12mån då har man fått med alla körsätt och årstider.
av Cox
#1462243
När det gäller gräsklipparen, så har full koll, har 2 ha att klippa tankar klipparen 2 ggn men med nya häxblandningen av 95:an så fick jag fylla på en tredje gång för att bli klar.

Skickat från min SM-A405FN via Tapatalk

av Cox
#1462257
Blir inte billigt.... Motorsåg, röjsåg kör jag med acrylat. Går en del soppa med 2 ha gräsmatta

Skickat från min SM-A405FN via Tapatalk

Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1462267
Steffe3 skrev:Är det likadant på övriga bilar som på FT-bilarna, så är det c:a 20 minuter i normalt tempo (inga hårda accelerationer etc) som gäller. Stänger man av motorn innan dess så börjar den om nästa start.
Grovadaptionen görs på några mil, men det absolut mest optimala tar betydligt längre tid. Kan ta flera hundra mil beroende på körstil i värsta fall.
Egentligen blir den aldrig "helt klar" med adaptionerna, det "programmet" ligger på och körs hela tiden och analyserar och gör småändringar här och där.

När det gäller just 85x70 brukar vi dock säga att det kan ta ett par mil innan bilen blir att gå bra, innan dess kan man ha en del "fel" såsom taskig tomgång, tvekande gas och liknande, och sen kan det ta "hur lång tid som helst" innan den går så nära 100% optimalt som möjligt(detta brukar synas på just bränsleförbrukningen). Dom senare årgångarna(99-00) är bättre än dom tidigare, då dom har lite modernare styrsystem(samma som P2orna), men generellt så får man ha lite extra tålamod med dessa gamla snart-pensionärer :P
  • 1
  • 37
  • 38
  • 39
  • 40
  • 41

jag hade 2+1 fel... dels hade EGR saggat ihop och […]

Pluskabel glapp

V70 1,6 diesel 2011 vägrar starta. Ny startmo[…]

Dörrlås V-fram

Har indikering på att min förardör[…]

Lösa yttre backspeglar

För er som undrar är problemet lokaliser[…]