Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Erik Å
#1457373
Det ser ut som om priset i praktiken ökar med ca 30 öre per liter förutsatt E10 kostar lika mycket som E5..
Källa https://www.nyteknik.se/energi/sa-stor- ... en-7018619
Sverige lär väl fortsätta att importera "fuletanol" från Brasilien medan Tyskland köper upp hela produktionen från Agroetanol i Norrköping?

Någon som har bra ideer hur man reducerar bränsleförbrukningen? Funderar allvarligt på att prova backa kamaxlarna några grader men vågar inte riktigt :oops:

E10.JPG
E10.JPG (15.11 KiB) Visad 358 gånger
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1457389
Erik Å skrev: Någon som har bra ideer hur man reducerar bränsleförbrukningen? Funderar allvarligt på att prova backa kamaxlarna några grader men vågar inte riktigt :oops:
Tror det är bättre du höjer blicken och släpper gasen lite tidigare samt tar över från farthållaren i backarna samt beställer en pizza mindre detta kvartal ;-)
Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
#1457398
Micce1980 skrev:
Erik Å skrev: Någon som har bra ideer hur man reducerar bränsleförbrukningen? Funderar allvarligt på att prova backa kamaxlarna några grader men vågar inte riktigt :oops:
Tror det är bättre du höjer blicken och släpper gasen lite tidigare samt tar över från farthållaren i backarna samt beställer en pizza mindre detta kvartal ;-)
Kör lite långsammare. Lägg dig bakom en lastbil eller långtradare på motorvägen men inte FÖR nära. Titta på färddatons momentanförbrukning och se vad som sänker mest. Gå en kurs i Eko-driving.
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
#1457407
Det är dags att alla protesterar på riktigt som fransmännen gör. Så de förlorar skatte pengar det svider riktigt för dem.
Senast redigerad av 1 gubbstrutt, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av bem
#1457423
Mitt personliga tips som är enklast men troligen tålamodsprövande:
Sänk farten med 5-10 km/h om det går utan att störa trafikrytmen.
Jag har pendlat till jobbet i 25 år (6 mil dit, 6 mil hem). Sänka farten från 90 till 80 knyck gör verkligen skillnad i bränsleförbrukning.
Men inte hade jag tålamod värst länge att pendla i 80 knyck, men jag gjorde det ett tag. Nu har de sänkt farten från 90 till 80 på vägen till jobbet så nu är det enklare i och för sig.
/Bo
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1457427
bem skrev: tor 05 aug 2021, 12:05 Sänka farten från 90 till 80 knyck gör verkligen skillnad i bränsleförbrukning.
Min drar mer i 80 än 90... Och mer i 90 än 100... :-(
Långt ifrån alla bilar drar mindre bränsle bara för att man sänker hastigheten, det beror helt på hur ens effektregister ser ut.
100 är där min bil drar som allra minst.
av Erik Å
#1457435
Visst, åker man landsväg i 70-80 så är det inga problem att snitta 0.55. Inte alltid som det går dock.
Men i stan bland illa synkade trafikljus är man lätt uppe i det dubbla. Vågar inte stoppa motorn, det skulle säkert göra underverk..
Men åter till ventiltiming, borde inte någon volvoägare på denna planet ha testat redan? ;-) ska kolla runt lite
.
av KalleJ
#1457440
Hur kommer det sig att oktantalet kommer hållas kvar vid 95 med 5% mer etanol? Vad är de för skräp de blandar i som gör att oktanen inte ökar??
av SubMarine
#1457441
Erik Å skrev:Visst, åker man landsväg i 70-80 så är det inga problem att snitta 0.55. Inte alltid som det går dock.
Men i stan bland illa synkade trafikljus är man lätt uppe i det dubbla. Vågar inte stoppa motorn, det skulle säkert göra underverk..
Men åter till ventiltiming, borde inte någon volvoägare på denna planet ha testat redan? ;-) ska kolla runt lite
.
Tillverkaren har med största sannolikhet optimerat så mycket det går redan från början med avseende på bränsleförbrukning och uppfyllnad av avgasmiljökraven.
  • 1
  • 37
  • 38
  • 39
  • 40
  • 41
Volvo v60 2022 plåtskada

Ja men precis, det är ingen färg lä[…]

Service

Vet brorsan skulle ha storservice på sin XC6[…]

Felkodsläsare vida

Enheten du söker kallas DICE och finns p&arin[…]

Vi som beställt EX90

Vilka konkurrenter är det? Som jag ser de[…]