Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av fjohan82
#1457244
joel80 skrev: ons 04 aug 2021, 12:34 Fördelen nu blir att man "sparar in" merkostnaden för elbil ännu snabbare. Bild
Om jag hade kunnat ladda hemma (och dit jag flyttar om några veckor), så hade jag såklart övervägt elbil.
Detta trots höga inköpspris för de (mig) som inte kan välja leasingbil genom kneget.
Användarvisningsbild
av batmac
#1457246
Ja jag blir ju lite bitter över att vi nu i april valde att skippa plugin-hybrid gå på en diesel eftersom vi ändå bor i hyresrätt utan möjlighet till laddning, och nu ska vi istället flytta till hus. Funderar på om jag ska orka byta igen, men det är rätt jobbigt att byta bil om man ska hitta ett vettigt exemplar. Tror vi skulle behöva gå på en Passat GTE isf, så då ska man börja leta igen. Men vi skulle förmodligen kunna köra typ all vår vardagliga körning på el, så man skulle ju få ner den kostnaden en slant och jag tror väl inte att vi skulle tappa så vansinnigt mycket i rena pengar vid köp heller. Men fyrhjulsdriften går ju bort. Kanske ska passa på att byta innan vintern så man inte hinner vänja sig med det :-D
Användarvisningsbild
av joel80
#1457247

fjohan82 skrev:
joel80 skrev: ons 04 aug 2021, 12:34 Fördelen nu blir att man "sparar in" merkostnaden för elbil ännu snabbare. Bild
Om jag hade kunnat ladda hemma (och dit jag flyttar om några veckor), så hade jag såklart övervägt elbil.
Detta trots höga inköpspris för de (mig) som inte kan välja leasingbil genom kneget.
Förstår.. Positivt nu i allafall att det börjar bli lite priskrig. Privatleasingkostnaderna på flera modeller har gått ner senaste månaderna. MZ tvingar ner priserna.

Men hemmaladdning är fortfarande ett bekymmer för många och då blir det svårare. Hoppas det fixas relativt snabbt så det inte behöver bli "orättvist".
Användarvisningsbild
av bem
#1457258
Grevens tid jag kan köra lite på el nu med min Volvo laddhybrid. Hela 88 hk av de totala 340 hk är eldrift (på bakhjulen). Nu gäller det vara lätt på foten i Hybridläge eller välja Pure bland körlägena. 340 rena elhästar hade varit kul men det kanske kommer nån helel kombi vad det lider från Volvo. Kommer köra de mesta milen på el. Skall verkligen försöka undvika köra på bensin men ibland måste man ju om inte annat för att avgasrenaren skall rengöras. Det är visst regenerering på Volvos bensinbilar också numera, förr var det ju bara på dieselbilar. Blir lite sport att försöka undvika att tanka nu framöver. :-)
Men det dröjer väl inte förrän vi har kilometerskatten och så får elbilsåkarna mindre fördel. Men den dagen den sorgen. Liten tid vi leva här
med mycke möda och besvär… Men lite elkörning hinner jag med innan skattefällan nog slår igen likt en musfälla. :-D
Det dröjer väl inte förrän bensin och diesel passerar 20 kr litern… men inte riktigt ännu. 1980 kosta bensinen ca. 3 kr litern (omräknat i dagens penningvärde ca. 10 kr litern). Minns ni? Jag minns för jag tog körkort 1979. :-)
/Bo
av Erik Å
#1457280
En stilla fundering; eftersom etanol fungerar som oktanbooster, kommer man nu att utgå från sämre bensin när man mixar fram 95-oktan E10?
Och literpriset lär väl bli detsamma trots att man får aningen mindre energi per liter med ökande etanolandel..?
Användarvisningsbild
av perin
#1457286
Erik Å skrev:En stilla fundering; eftersom etanol fungerar som oktanbooster, kommer man nu att utgå från sämre bensin när man mixar fram 95-oktan E10?
Och literpriset lär väl bli detsammatrots att man får aningen mindre energi per liter med ökande etanolandel..?
Tror faktiskt att priset justerades uppåt p.g.a. att etanolen är dyrare att framställa.
Användarvisningsbild
av joel80
#1457289
perin skrev:
Erik Å skrev:En stilla fundering; eftersom etanol fungerar som oktanbooster, kommer man nu att utgå från sämre bensin när man mixar fram 95-oktan E10?
Och literpriset lär väl bli detsammatrots att man får aningen mindre energi per liter med ökande etanolandel..?
Tror faktiskt att priset justerades uppåt p.g.a. att etanolen är dyrare att framställa.
Etanolpriset är väl lägre en bensinpriset?
Användarvisningsbild
av joel80
#1457292
Lucif3r skrev:Nä, etanolen är dyrare. Den har bara betydligt mindre skatt än bensin, och blir således "billigare" för slutkunden. Men själva bränslet är dyrare...
Ja, men det borde ju påverka skatten på E10 också så det blir billigare än vad det varit utan.
  • 1
  • 36
  • 37
  • 38
  • 39
  • 40
  • 41
740 generator laddar dålig

Kolla och lossa, smörj in, spänn fast al[…]

C003107 -Hjulhastighetsgivare

V60 - 13 Bilen varnar för abs. C003107 -Hjul[…]

S/V60 Polestar utan taklucka

Värt att ha med sig är att tiden då[…]

Startspärr Rattlås XC70

Halloj. Håller på att bli tokig.. Har[…]