Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av joel80
#1281049
Hahaha... det var alltså tydligen nån som istället för att lägga in ett nytt pris plussade på det på befintliga.. med en typ dubblering som resultat!
Man bör kanske kolla på pumpen innan man börjar tanka? :)
Användarvisningsbild
av PalleH
#1298042
Är det dåligt raps år som gör att vi har en krona dyrare diesel än bensin just nu, i så fall lär priset inte sjunka på ett år till eller?
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1298044
PalleH skrev: fre 08 feb 2019, 21:35 Är det dåligt raps år som gör att vi har en krona dyrare diesel än bensin just nu, i så fall lär priset inte sjunka på ett år till eller?
Något åt det hållet är det visst, ja...
Användarvisningsbild
av joel80
#1298071
Har också med USA-sanktionerna att göra uppfattade jag i nån artikel.
Och att oljan som USA har är tunnare och då bättre för att utvinna bensin ur än diesel vilket ger lite högre pris på diesel. Även efterfrågan på diesel ökar mer på vinterhalvåret än bensin då det på många ställen används för uppvärmning.
Användarvisningsbild
av vinylcollector
#1298565
Jag vet ärligt talat inte om det pumpas upp nämnvärt mycket mer eller mindre olja idag än vad det gjorde ett ett eller några år sedan men med tanke på att elbils- och hybridförsäljningen ökar så borde onekligen följderna av mindre efterfrågan göra att bensinpriset sjunker. Men jag kanske tänker helt fel? Eller snarare så motarbetas mina tankegångar av MP. :mad:
Användarvisningsbild
av joel80
#1298568
Det som ökat på priset lite som jag förstått det är USAs handelskrig. Den råolja som finns tillgänglig är av lite tunnare kvalité vilket gör att mängden diesel man får ut blir mindre, medans det är typ som vanligt när det gäller bensinen.
Sen har priset på rapsolja stigit, vilket också påverkar vårat dieselpris, samt att dieseln används mer som eldningsolja då det blir kallare vilket kanske drivit upp efterfrågan trots att dieselandelen av bilar börjar avta. (Gör de verkligen det redan? Tänkte mig att andelen bensinbilar från start varit så pass mycket högre att även fast nybilsförsäljningen sjunkit kraftigt av dieselbilar så är det ändå fortfarande högre försäljningsandel än vad dieselandelen i hela bilparken är?)
Användarvisningsbild
av PalleH
#1298656
Sen att politiker fått för sig att diesel bilar är sämre miljömässigt är ju bara något tillfälligt och godtyckligt,snart vänder det och då är det bensinarna som är illa ut.
Det har redan kommit tekniker reducerar utsläppen på dieslar markant,sen kommer hvo100 diesel att användas mer och mer.
Användarvisningsbild
av joel80
#1298667
Så blir det nog inte. Man har inte alls löst problemen med lokala utsläpp. Även med HVO är det mesta av skiten från avgasröret kvar.. Det handlar fortfarande om förbränning och NoX.

HVO kommer inte heller kunna tillverkas i de mängder som skulle behövas för att man skulle kunna gå ifrån fossil diesel. HVO är en bra del-lösning för det akuta Co2-problemet men klarar inte på långa vägar av att som ensam lösning minska fossila användandet tillräckligt.

Diesel är rätt dött... Och snart följer bensinen.. Fast det kommer ta tid innan det helt försvinner, men minskningen av användningen kommer nog om bara några år.
  • 1
  • 32
  • 33
  • 34
  • 35
  • 36
  • 41
Köpråd

Jag kör V60 D4, på 70/80 väg 0.42l[…]

Löjliga priser XC70

Det är inte bara den branschen. Jag uppdatera[…]

Service

Gjorde storservice förra året på […]

Det finns fler trådar om liknande problem. D[…]