Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av mikethebik
#1267533
EbbevonVolvo skrev: lör 01 sep 2018, 19:22
mikethebik skrev:Mellan 1 september 2017 till 31 augusti 2018 har vi (jag och hustrun) tankat våra bilar för totalt 25 123 kr. Av dessa pengar har 15 325 kronor gått rakt in i statskassan. 5024 kr av dessa 15 325 är moms som alltså betalats på skatt :devil: :devil: :devil:

Drygt 60% har alltså gått till skatt av mina redan skattade pengar!
Sedan har jag kört arbetsbilen drygt 2000 mil som min arbetsgivare betalar skatt på, vilket ger ytterligare pengar till Magdalena för att slösas bort på ovidkommande saker som ej går Sverige till fördel :mad:

Utöver detta betalar vi förstås vägtrafikskatt samt skatt på trafikförsäkringen :mad:

De av er som tycker detta är OK kan frivilligt betala ännu mer så att vi övriga överbeskattade innevånare slipper sponsra Mp med ännu mera pengar för att officiellt rädda världen! (fast alla med skalle inser att det bara är ett argument för att ytterligare mjölka Svensson på pengar)

Mike
Jag lovar, jag kommer inte att rösta på Mp!

Om man kan tänka borde man inse att staten inte kan låta bli att skatta batteribilar. Någonting kommer, sanna mina ord.
Självklart kommer även elbilar att straffskattas så fort de blir vanliga eller i majoritet, staten vill ha pengar, helst alla du har! Miljö och klimat är bara ett argument :mad:

Mike
av vjohnj
#1267535
MP har själva sagt att om el-fordon ökar så måste skatten öka på nått, för att kompensera...
Men kanon med folk som verkligen är troende (på ont och gott)
PS: Har gjort mitt val i valet.. ;)
Användarvisningsbild
av snepo
#1267542
mikethebik skrev: lör 01 sep 2018, 19:07 Mellan 1 september 2017 till 31 augusti 2018 har vi (jag och hustrun) tankat våra bilar för totalt 25 123 kr. Av dessa pengar har 15 325 kronor gått rakt in i statskassan. 5024 kr av dessa 15 325 är moms som alltså betalats även på skatt :devil: :devil: :devil:

Drygt 60% har alltså gått till skatt av mina redan skattade pengar!
Sedan har jag kört arbetsbilen drygt 2000 mil som min arbetsgivare betalar skatt på, vilket ger ytterligare pengar till Magdalena för att slösas bort på ovidkommande saker som ej går Sverige till fördel :mad:

Utöver detta betalar vi förstås vägtrafikskatt samt skatt på trafikförsäkringen :mad:

De av er som tycker detta är OK kan frivilligt betala ännu mer så att vi övriga överbeskattade innevånare slipper sponsra Mp med ännu mera pengar för att officiellt rädda världen! (fast alla med skalle inser att det bara är ett argument för att ytterligare mjölka Svensson på pengar)

Mike
Bravo bästa jag läst på länge
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1267577
mikethebik skrev: lör 01 sep 2018, 19:07 Mellan 1 september 2017 till 31 augusti 2018 har vi (jag och hustrun) tankat våra bilar för totalt 25 123 kr. Av dessa pengar har 15 325 kronor gått rakt in i statskassan. 5024 kr av dessa 15 325 är moms som alltså betalats även på skatt :devil: :devil: :devil:

Drygt 60% har alltså gått till skatt av mina redan skattade pengar!
Sedan har jag kört arbetsbilen drygt 2000 mil som min arbetsgivare betalar skatt på, vilket ger ytterligare pengar till Magdalena för att slösas bort på ovidkommande saker som ej går Sverige till fördel :mad:

Utöver detta betalar vi förstås vägtrafikskatt samt skatt på trafikförsäkringen :mad:

De av er som tycker detta är OK kan frivilligt betala ännu mer så att vi övriga överbeskattade innevånare slipper sponsra Mp med ännu mera pengar för att officiellt rädda världen! (fast alla med skalle inser att det bara är ett argument för att ytterligare mjölka Svensson på pengar)

Mike
Problemet är kanske inte att ni betalat in 15 325 kr i skatt på bränslet. Problemet för mig är att 153 av dessa kronor går ut från staten för att stödja omställning/produktion av förnyelsebar energi, medan 15171 kr går till att täppa igen en massa andra hål i budgeten. (detta om man tittar på energi-skatter/avgifet/pålagor direkt o indirekt)

Det är ju bra konstigt att miljöfrågan "sägs vara viktig och prioriterad" men ändå är 99% högre prioriterad än 1% miljö. Allt är sjukt falskt. Politikerna är bara intresserade av att alla ska skita ned maximalt och maximerar alla utsläpp så maximalt med pengar kommer in till stadskassan. Miljöfrågan är bara en ursäkt för att höj skatten och sedan skicka pengarna någon annan stans. Som Bonus/Malus där staten står och storgråter och säger man måste höjja skatter och avgifter ännu mer för att kunna betala ut en miljöbilspremie.

På 10 år drar man in 1 biljard kronor. För de pengarna kunde man tex byggt produktionsanläggningar för el och förnyelsebar syntersisk bio bensin/diesel och gjort sverige koldioxidneutralt i en mix som passar den framtida fordonsflottan. Om nu mljön hade varit viktig, vill säga.

Då kunde pengarna stannat i Sverige, istället för att köpa energi av Putin och Arabstater. Och vi kunde ställt om fordonsflottan till el i ett tempo som inte krashar ekonomin eller ger stor mijöbelastning genom hysterisk utskrotning och nyproduktion.
Användarvisningsbild
av mikethebik
#1267578
VolvoB20 skrev: sön 02 sep 2018, 09:10
mikethebik skrev: lör 01 sep 2018, 19:07 Mellan 1 september 2017 till 31 augusti 2018 har vi (jag och hustrun) tankat våra bilar för totalt 25 123 kr. Av dessa pengar har 15 325 kronor gått rakt in i statskassan. 5024 kr av dessa 15 325 är moms som alltså betalats även på skatt :devil: :devil: :devil:

Drygt 60% har alltså gått till skatt av mina redan skattade pengar!
Sedan har jag kört arbetsbilen drygt 2000 mil som min arbetsgivare betalar skatt på, vilket ger ytterligare pengar till Magdalena för att slösas bort på ovidkommande saker som ej går Sverige till fördel :mad:

Utöver detta betalar vi förstås vägtrafikskatt samt skatt på trafikförsäkringen :mad:

De av er som tycker detta är OK kan frivilligt betala ännu mer så att vi övriga överbeskattade innevånare slipper sponsra Mp med ännu mera pengar för att officiellt rädda världen! (fast alla med skalle inser att det bara är ett argument för att ytterligare mjölka Svensson på pengar)

Mike
Problemet är kanske inte att ni betalat in 15 325 kr i skatt på bränslet. Problemet för mig är att 153 av dessa kronor går ut från staten för att stödja omställning/produktion av förnyelsebar energi, medan 15171 kr går till att täppa igen en massa andra hål i budgeten. (detta om man tittar på energi-skatter/avgifet/pålagor direkt o indirekt)

Det är ju bra konstigt att miljöfrågan "sägs vara viktig och prioriterad" men ändå är 99% högre prioriterad än 1% miljö. Allt är sjukt falskt. Politikerna är bara intresserade av att alla ska skita ned maximalt och maximerar alla utsläpp så maximalt med pengar kommer in till stadskassan. Miljöfrågan är bara en ursäkt för att höj skatten och sedan skicka pengarna någon annan stans. Som Bonus/Malus där staten står och storgråter och säger man måste höjja skatter och avgifter ännu mer för att kunna betala ut en miljöbilspremie.

På 10 år drar man in 1 biljard kronor. För de pengarna kunde man tex byggt produktionsanläggningar för el och förnyelsebar syntersisk bio bensin/diesel och gjort sverige koldioxidneutralt i en mix som passar den framtida fordonsflottan. Om nu mljön hade varit viktig, vill säga.

Då kunde pengarna stannat i Sverige, istället för att köpa energi av Putin och Arabstater. Och vi kunde ställt om fordonsflottan till el i ett tempo som inte krashar ekonomin eller ger stor mijöbelastning genom hysterisk utskrotning och nyproduktion.
Helt rätt B20, våra resonemang kompletterar varandra och fullbordar den totalt snedvridna inställningen hos våra muppar till politiker. Om de inte förstår bättre kan de förlåtas men bör då börja i förskolan igen för att få en fundamental förståelse för hur saker och ting fungerar. Det andra alternativet är att de förstår men hela tiden blåljuger och då bör de förpassas till historiens sophög.

Mike
Användarvisningsbild
av joel80
#1267588
Kostnaden för klimatförändringarna som kommer utav bl.a fossila bränslen blir mycket högre än den skatt som tas ut. Ju snabbare vi lyckas få folk att gå bort från sånna bränslen desto mindre pengar kommer behövas. Både när det gäller lokal miljö och global. I städer kommer man direkt få besparingar på sjukvård. Även rening av dagvatten bör bli enklare/billigare.
Konstaterar här ovan att mikethebik skulle spara mycket på att köra på el. ;)
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1267602
Kan du inte tänka lite längre än bara till elbilen Joel, bara för att du köper en Tesla räddar du inte världen, energin ska produceras och lagras också.

Den biljard kronor man drar in i energiskatter kunde man använt till att bygga både elproduktion och biobränslen till både elbilar och biobränslebilar och man kunde avvecklat kärnkraften också för de pengarna

Men 99% går till annat, miljön kommer på 99d:e plats och får bara 1% av pengarna vi betalar in.

Om det nu är det allra minsta viktigt med miljön bör man kanske börja betala för det också, och inte lägga 1%
Användarvisningsbild
av joel80
#1267607
Jag har inte tänkt köpa en Tesla. Är inte så sugen på Amerikansk "kvalité".

Och sen så la jag ju vikten i inlägget på att bli av med fossila drivmedel. För att det ska funka så smidigt som möjligt krävs det ju flera lösningar. Biobränslen för att hålla bilparken igång så alla inte behöver köpa nya bilar t.ex.

Är helt med på att mycket mer pengar borde gå till att göra omställningen snabbare, men det blir alltid sånt liv när sånna förslag läggs. Det är väldigt lätt att samma förespråkare som vill bli av med bränsleskatten också är de som inte vill att man satsar på fossilfri el eller biobränslen. :/
Tack och lov har det satsas mer under senare åren och vi är en liten bit på vägen. Förutsättningar för vindkraft och solkraft har blivit bättre och man skickar in pengar i forskning för lagring och batteriteknik.
Användarvisningsbild
av EjS
#1267667
El-bilar är väl ett bra sätt att förändra energiinfrastrukturen men det är ju fortfarende energiproduktionen som måste diskuteras. Största hoppet är ITER i Frankrike som ska producera 500 MW 200-300 sekund med bara 50 MW input runt 2030.

Om det funkar börja det ljusna. Pratade med en biokemiforskare på Köpenhamns Universitet i helgen (i familjen) och det går ju bra att producera ethanol i CO2 neutralt kretslopp med enzymer och skit så man undvikar fula batterier i bilar - bara du har tillräckligt med elektrisk energi.

Annars är det ju bara att jobba på med det befintliga low-tech som långsamt kan göra lite. I dk har vi producerad 25% av all gasförbrukning som biogas i sommars och till hösten öppnas världens största biogasanläggning. Vi har tillräckligt med bajs i alla fall.

Från 25% gasproduktion och 50% elproduktion är det fortfarende en bit på vägen och poängen är att det inte går att fortsätta bygga vindkraftvärk när nätet ska balancera året om.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Användarvisningsbild
av joel80
#1267689
Man jobbar ju rätt hårt med lagring nu också. Både korttidslagring och lite mer långvarig. Det är allt från pumpkraft till batterier och elektrolys till vätgas.

Sen har vi smarta elnät, där man kan styra energikrävande förbrukare för att jämna ut behovet.
Det krävs också rätt lite lokal lagring för att kapa topparna i en lägenhet eller hus med över 30%.

  • 1
  • 18
  • 19
  • 20
  • 21
  • 22
  • 41

Candid connections: Platform for casual relationsh[…]

Den heter startspärr ibland också. Sitt[…]

Har en dansk V60 MY2020 Early. Skrev därf[…]

Ja Harman kardon låter mycket sämre i g[…]