Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Derank
#1265353
oljan kommer att bestå i hundra år framöver, det prospekteras hela tiden och det hittas nya fyndigheter löpande.
Användarvisningsbild
av joel80
#1265374
Vi borde kolla tillbaka här om 7-8 år.. Jag tror vi redan då kan se hur enormt fel ni har.
(och skulle ni mot vad jag tror ha rätt, då är det snart helt jävla kört med den här planeten... I alla fall som beboelig för oss människor.)
Användarvisningsbild
av snepo
#1265376
joel80 skrev: fre 17 aug 2018, 23:19 Vi borde kolla tillbaka här om 7-8 år.. Jag tror vi redan då kan se hur enormt fel ni har.
(och skulle ni mot vad jag tror ha rätt, då är det snart helt jävla kört med den här planeten... I alla fall som beboelig för oss människor.)
Kört är det nog,men inte bara på grund av bilar. Jag tror vi kommr att ha både el och fossil bilar lång tid framöver. Just nu tror dom att el är bäst,men om fem år. Vad är bäst då?
av Leopold
#1265380
snepo skrev: fre 17 aug 2018, 23:31
joel80 skrev: fre 17 aug 2018, 23:19 Vi borde kolla tillbaka här om 7-8 år.. Jag tror vi redan då kan se hur enormt fel ni har.
(och skulle ni mot vad jag tror ha rätt, då är det snart helt jävla kört med den här planeten... I alla fall som beboelig för oss människor.)
Kört är det nog,men inte bara på grund av bilar. Jag tror vi kommr att ha både el och fossil bilar lång tid framöver. Just nu tror dom att el är bäst,men om fem år. Vad är bäst då?
Faktum är att man redan idag har lyckats sluga ut hur det ska fungera så det blir bäst på litet sikt. Förslaget är att vi alla ska använda lådcyklar typ "Christiania-cykel" när man åker och storhandlar på köpcenter utanför staden.

https://www.expressen.se/dinapengar/kon ... r-med-bil/

Inte ens batteribilar verkar vara ok... som man kanske kunde ha trott med tanke på de storskaliga subventionerna av den gamla batteriteknologin Li-ion som sker idag. Undrar om det skulle vara tillåtet med elassisterade lådcyklar.. finns ju en del individer som kanske inte mäktar med att cykla med 20 kilo varor och ett par ungar som last dessutom. Tillkommer ju en del komplikationer som att det inte alltid är plusgrader och rimligt väder för dylika företag, inte alla som bor inom rimligt cykelavstånd till köpcenter heller i vårt avlånga land men det är väl lätt att glömma bort i all upphetsning över sk "miljövänliga" alternativ.

Sedan höll jag nästan på att glömma alla de säkerhetsmässiga aspekterna. Att vinkla runt på lådcykel med tunga varor och barn är ett extremt oskyddat ekipage, olycksrisken och samhällskostnader för när det går åt pipan tycks man helt ha bortsett ifrån.
av troubleshooter
#1265395
joel80 skrev: fre 17 aug 2018, 23:19 Vi borde kolla tillbaka här om 7-8 år.. Jag tror vi redan då kan se hur enormt fel ni har.
(och skulle ni mot vad jag tror ha rätt, då är det snart helt jävla kört med den här planeten... I alla fall som beboelig för oss människor.)
Det är redan kört, det finns för många bilar/lastbilar i världen för att vi i sverige kommer göra någon större skillnad även om vi byter ut varenda bil mot en eldriven, vilket i sig skulle skapa ett globalt miljö problem eftersom det fortfarande miljömässigt är bättre att jag åker omkring med min Volvo 245 än att byta till en ny bil då utsläppen för att producera en ny bil är så stora, ännu större om man räknar med miljlö påverkan att producera batterierna till en elbil.....Men vi kan ju alltid flytta runt problemen, så har vi gjort i alla tider......

Men hej hopp, vi möts säkert på andra sidan ;-)
av NilsO
#1265446
Leopold skrev: lör 18 aug 2018, 01:32 inte alla som bor inom rimligt cykelavstånd till köpcenter heller i vårt avlånga land men det är väl lätt att glömma bort i all upphetsning över sk "miljövänliga" alternativ.
Ibland kommer argumentet ”hur ska de som bor i Norrland (på landet, i glesbygd, i Norrlands inland…) kunna ta sig till jobbet (sjukhuset, affären…)” upp.

Men de som bor på landsbygden i Sverige är bara en liten andel av befolkningen. Cirka 15% bor på landsbygd och 85% i tätort (SCB). Naturligtvis beroende på hur man räknar, men ändå – där de flesta bor, bor det också många andra.

Ska man spetsa till det betyder det väl att de som bor på landet egentligen kan fortsätta som hittills, köra bensinbil och så. Det är viktigare att de som bor i tätorter, som jag, bidrar med mindre utsläpp. Men där är ju förutsättningarna också bättre för kollektivtrafik etc.
Användarvisningsbild
av mikethebik
#1265488
Vi var en sväng till Huvudstaden igår och jag spanade febrilt efter Miljöpartister på lådcyklar. Till min förvåning såg jag ingen :-o :-o

Jag utgår från att Mp:s företrädare själva nu kommer att införskaffa lådcyklar för att utföra sina ärenden och att föregå med gott exempel, dagliga inköp, åka till återvinningen, barnen till dagis och kanske till och med semesterresan till Spanien.
På detta sätt räddar vi världen! Eureka!

Vilken tur att Sverige begåvats med Miljöpartiet! (Obs, ironi )

Vi övriga svenskar (ca 1,3 promille av jordens befolkning) får väl fortsätta att via allt högre skatter på el och drivmedel betala dessa stollars taxi och flygresor...

Mike
Användarvisningsbild
av mikethebik
#1265489
NilsO skrev: lör 18 aug 2018, 18:46
Leopold skrev: lör 18 aug 2018, 01:32 inte alla som bor inom rimligt cykelavstånd till köpcenter heller i vårt avlånga land men det är väl lätt att glömma bort i all upphetsning över sk "miljövänliga" alternativ.
Ibland kommer argumentet ”hur ska de som bor i Norrland (på landet, i glesbygd, i Norrlands inland…) kunna ta sig till jobbet (sjukhuset, affären…)” upp.

Men de som bor på landsbygden i Sverige är bara en liten andel av befolkningen. Cirka 15% bor på landsbygd och 85% i tätort (SCB). Naturligtvis beroende på hur man räknar, men ändå – där de flesta bor, bor det också många andra.

Ska man spetsa till det betyder det väl att de som bor på landet egentligen kan fortsätta som hittills, köra bensinbil och så. Det är viktigare att de som bor i tätorter, som jag, bidrar med mindre utsläpp. Men där är ju förutsättningarna också bättre för kollektivtrafik etc.
Ett klokt inlägg, men faktum är ju också att många inom storstadsområden också är beroende av bil även om möjligheterna till kollektivtrafik är bättre.
Där jag bor i glesbygd finns ingen kollektivtrafik att tala om, om man inte väljer att åka till jobbet måndag och komma hem torsdag eftermiddag...
I glesbygd är trafiken inget problem överhuvudtaget, i storstadsområden är det annat.

Mike
  • 1
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 41

Troligtvis de som är dyrast och har stör[…]

Får hoppas batterierna håller lä[…]

Kul följa dina lagningar och så på[…]

Kort tryck på knapp märkt 3 i handbok[…]