Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1264735
EbbevonVolvo skrev: mån 13 aug 2018, 20:54 Vattenfalls totala elmix 2017: 46% av deras el kommer från kärnkraft. 52% från vattenkraft. 2% från sol och vind.

Kan någon räkna ut hur många % sol och vindkraft behöver byggas ut när vi stänger av kärnkraften?
Finns inget enkelt svar på det. Vad händer tex efter en torr sommar som denna när vattemmagasinen är halvtomma till hösten en vecka då det inte blåser och solen är skymd av moln och kärnkraften avvecklad och vi har ställt om hela samhället till eldrift.

Sol och vind ger ju vissa tider bara 5% av installerad effekt då det tex blåser svagt runt Sverige.

Då måste du ha andra energikällor eller kunna lagra energin över längre tid.

Tyskarna tex löser det med 110 miljarder kubikmeter rysk gas.

Ett annat alternativ kan vara att stänga ned Sverige de dagar det inte blåser.

Jag tror man måste vara öppen för nya sätt att tänka.
Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
#1264741
joel80 skrev:
EbbevonVolvo skrev:Vattenfalls totala elmix 2017: 46% av deras el kommer från kärnkraft. 52% från vattenkraft. 2% från sol och vind.

Kan någon räkna ut hur många % sol och vindkraft behöver byggas ut när vi stänger av kärnkraften?
Beror på var man sätter dem. De stora nya som planeras ute till havs ger nu ungefär 10ggr så mycket som ett 5-6 år "gammalt" kraftverk på land.

När det gäller nyinvesteringarna i vindkraft är det galet just nu, så pass att man kanske behöver sätta stopp om man inte ska stänga kärnkraften tidigare än sagt. Vi kan enligt vissa få ett rejält överskott och marknaden kan halvt kollapsa.
Efter fjolårets boom i investeringsbeslut väntas utbyggnadstakten rusa. De kommande fyra åren kommer den svenska vindkraftsproduktionen att öka med runt 60 procent från cirka 17 TWh 2017 till drygt 29 TWh 2021, spår Svensk Vindenergi.
https://www.di.se/hallbart-naringsliv/g ... aps-hotar/

Vid energiöverenskommensen förra året tog man beslut på att ytterligare 18 TWh förnybar el ska byggas i Sverige till 2030. Efter det beslutet skenade investeringarna i vindkraft och man tror att det taket kan vara nått redan 2021-22.
https://www.industryleadersmagazine.com ... s-earlier/
Så från 2% ökar det med först 60% och sedan dubblas det ursprungliga 2%. Det blir då runt 5%. Då under förutsättning att det blåser och att solen skiner!

Här behövs nya idéer, annars kommer elen att bli vansinnigt dyr. Jag ska nu förlänga mitt elavtal. Har haft ettårs avtal. Priset har ökat riktigt rejält. Har inte siffrorna här just nu. Återkommer med dom. Anledningen, enligt Vattenfall, var att det regnat väldigt lite samt att det blåst för lite! Hur i ... ska det gå när kärnkraften är borta?
Jag tror jag ska lagra värmen och använda den när elen blivit för dyr.
Användarvisningsbild
av joel80
#1264742
VolvoB20 skrev:Danmark, världsledande inom vindkraft avvecklar 2500 vindkraftverk på land.

De har insett att vindkraftverk inte passar på land där människor bor. De bör ligga rik havs där de inte stör någon.

https://www.nyteknik.se/energi/2-500-vi ... rk-6925399
Jag tror jag läst om att i allafall en av orsakerna är ekonomiska. Eftersom man kan ha mer än dubbelt så stora vindkraftverk ute till havs blir det betydligt större ekonomisk vinning i de till havs.

Vindkraft till havs är ju nu konkurrenskraftigt på pris även utan subventioner.
Användarvisningsbild
av joel80
#1264743

EbbevonVolvo skrev: Så från 2% ökar det med först 60% och sedan dubblas det ursprungliga 2%. Det blir då runt 5%. Då under förutsättning att det blåser och att solen skiner!

Här behövs nya idéer, annars kommer elen att bli vansinnigt dyr. Jag ska nu förlänga mitt elavtal. Har haft ettårs avtal. Priset har ökat riktigt rejält. Har inte siffrorna här just nu. Återkommer med dom. Anledningen, enligt Vattenfall, var att det regnat väldigt lite samt att det blåst för lite! Hur i ... ska det gå när kärnkraften är borta?
Jag tror jag ska lagra värmen och använda den när elen blivit för dyr.
Ah.. Du missförstod nog där. 2% är alltså i Vattenfalls mix. Totalt i Sverige ligger vi på ca 11-12% av årsproduktionen från vindkraft. Drygt 17TWh förra året.) Och vindkraften ger större delen av sin produktion under vinterhalvåret vilket passar rätt bra för oss här uppe.

Runt 25% vindkraft räknar man med om nått årtionde. När det blåser mycket kan man spara i vattenkraften sen kan den producera mer då det blåser mindre.

Men det behövs säkert andra former av reglerkraft också för att vi ska klara topparna när kärnkraften är borta. (kanske mer biokraft och värmeverk, samt viss korttidslagring i batterier och t.ex pumpkraft.) Dock är Sverige bland de länder i världen som är längst fram i utvecklingen av smarta elnät.

Det finns redan idag elleverantörer som har som affärsidé att sälja el till dig när det är som absolut billigast. Deras app kan du få till att styra varmvattenberedare, termostat, elbilsladdning och massa annat. Det betyder att under de timmar med högst belastning (då det också är som dyrast) sänks din förbrukning i huset till minimalt, för att sen kunna öka på när det blir billigare.

Efter mitt avtal med nuvarande leverantören är slut ska jag prova på det. Dom har redan integration mot Volvo on Call och kan på så sätt t.ex styra hur man laddar sin Volvo.
Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
#1264746
joel80 skrev:
...... Det finns redan idag elleverantörer som har som affärsidé att sälja el till dig när det är som absolut billigast. Deras app kan du få till att styra varmvattenberedare, termostat, elbilsladdning och massa annat. Det betyder att under de timmar med högst belastning (då det också är som dyrast) sänks din förbrukning i huset till minimalt, för att sen kunna öka på när det blir billigare.

Efter mitt avtal med nuvarande leverantören är slut ska jag prova på det. Dom har redan integration mot Volvo on Call och kan på så sätt t.ex styra hur man laddar sin Volvo.
Den möjligheten erbjuds inte här där jag bor.

Elpriset jag betalt tidigare var, utan överföringsavgifter och skatter, 41,5 öre /kWh.
Den som är billigast på Elskling.se vill ha 70.63 öre/kWh med ettårsavtal.

Ökning med 29,13 öre/kWh!!!!!!!!

Dessutom så får jag betala en högre överföringsavgift, då jag bor i Zon 4.

Politikerna bestämde att stänga ner Barsebäck, som producerade "billig" el i förhållande till andra svenska kärnkraftverk. Det sades att det var billigt att "frakta" ner elen till Sydsverige, så elen skulle inte bli dyrare p.g.a. detta. Det tog några år att inse att det var dyrare att skicka ner elen genom Sverige. Det var i alla fall anledningen till att det infördes fyra elområden i Sverige. Billigast i norr och dyrast i söder.
Jag är så gammal att jag inser att det aldrig kommer att bli som politikerna försöker få oss att tro. Oavsett vem som sitter och styr landet.
Användarvisningsbild
av mikethebik
#1264750
EbbevonVolvo skrev: tis 14 aug 2018, 01:24 Jag är så gammal att jag inser att det aldrig kommer att bli som politikerna försöker få oss att tro. Oavsett vem som sitter och styr landet.
Så sant, vi som hängt med några decennier inser att politiken gått från att vara någorlunda hederlig till att bli förljugen.
Politiker idag är tyvärr generellt ohederliga för att locka röster till valdagen. Politikerförakt är något de själva skapat.
Var och en är sig själv närmast, speciellt om man är riksdagspolitiker...

Mikie
Användarvisningsbild
av poseidon
#1264753
Gotland är i princip själförsörjande på vindel. Men när sjökabeln till fastlandet har problem blir hela gotland strömlöst. Det hände flera gånger under sommaren och flera av gångerna i flera timmar i sträck.
Anledningen, det saknas basindustri på gotland. Stora pappersbruk eller annat som man kan frekvensmatcha vindtillverknignen mot. Det är inte bara viktigt med el, det är viktigt med rätt frekvens oxå.

Det är därför kärnkraftverken ligger där de ligger, de är utspridda över södra Sverige där vi inte har någon stor basindustri. men många förbrukare.

Det kommer bli väldigt svårt att transportera el om vi bara kör sol och el.
Användarvisningsbild
av joel80
#1264756

EbbevonVolvo skrev:
joel80 skrev:
...... Det finns redan idag elleverantörer som har som affärsidé att sälja el till dig när det är som absolut billigast. Deras app kan du få till att styra varmvattenberedare, termostat, elbilsladdning och massa annat. Det betyder att under de timmar med högst belastning (då det också är som dyrast) sänks din förbrukning i huset till minimalt, för att sen kunna öka på när det blir billigare.

Efter mitt avtal med nuvarande leverantören är slut ska jag prova på det. Dom har redan integration mot Volvo on Call och kan på så sätt t.ex styra hur man laddar sin Volvo.
Den möjligheten erbjuds inte här där jag bor.

Elpriset jag betalt tidigare var, utan överföringsavgifter och skatter, 41,5 öre /kWh.
Den som är billigast på Elskling.se vill ha 70.63 öre/kWh med ettårsavtal.

Ökning med 29,13 öre/kWh!!!!!!!!

Dessutom så får jag betala en högre överföringsavgift, då jag bor i Zon 4.

Politikerna bestämde att stänga ner Barsebäck, som producerade "billig" el i förhållande till andra svenska kärnkraftverk. Det sades att det var billigt att "frakta" ner elen till Sydsverige, så elen skulle inte bli dyrare p.g.a. detta. Det tog några år att inse att det var dyrare att skicka ner elen genom Sverige. Det var i alla fall anledningen till att det infördes fyra elområden i Sverige. Billigast i norr och dyrast i söder.
Jag är så gammal att jag inser att det aldrig kommer att bli som politikerna försöker få oss att tro. Oavsett vem som sitter och styr landet.
Men det beror ju på att vi har väldigt höga elpriser, dels för att kärnkraften går på halvfart p.g.a för varmt havsvatten men även för att vi haft så torrt.
När du band ditt avtal var det lägre.

Sen är det en elleverantör man kan ha i hela Sverige, så bor du i Sverige erbjuds det nog.
Tibber.. Dom kör alltså på timpris så man måste ha en elmätare som klarar det.. Men de flesta gör väl det idag?

Användarvisningsbild
av poseidon
#1264766
Vattenmagasinen är halvtomma, kärnkraften går på halvfart. Det blåser inte och är mulet...... Blir bra med elbilar.....
  • 1
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 41

Då är det säkert sulfaterat. Ett t[…]

Storlek på Skivor/bromsar?

Ja att beställa hos Autodoc är som ett l[…]

jag hade 2+1 fel... dels hade EGR saggat ihop och […]

Pluskabel glapp

V70 1,6 diesel 2011 vägrar starta. Ny startmo[…]