Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av joel80
#1263211
Sätter man sig in lite i hur elbilar utvecklas, t.ex prismässigt, räckviddsmässigt och hållbarhet samt laddning så ser man att det inte alls är bara i Sverige de är på väg att ta över. Det är väldigt stor skillnad på etanol-boomen (som delvis fälldes lite av bensinbolagen som slarvade med kvalitén på bränslet) och alliansens införande med dieselbilar som miljöbilar.

Det som sker nu med elbilar är större än Svergie. Det är ett teknikskifte där en bättre produkt snart också är billigare än förbränningsmotorn, även utan subventioner.

Jag tycker det bonus-malus som nu införts är vettigt, dels för att se till att snabba på bytet men också för att styra nybilsköparna så att andra och tredjehandsköparen som är rätt beroende av vad vi tjänstebilister köpt har något var inom några år. Efterfrågan på elbilar är nu betydligt högre än vad som finns på marknaden.

Bonus-malus sätter också lite press på tillverkarna som verkar ha varit riktigt trögstartade att erbjuda elvarianter av sina bilar och när de gjort det har de antingen varit konstiga bilar eller så har dom underdimensionerat tillverkningen (så som t. Ex Hyundai, Opel/Chevrolet och VW) så att det är långa köer för att köpa nya.
Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
#1263215
Det är problem att få fram material till batterierna som är "framplockade" på ett hållbart sätt. Därav Volvos och VW långa leveranstider.
Användarvisningsbild
av joel80
#1263240
Det p.g.a att efterfrågan ökat snabbare än vad branschen fattat att den skulle (trots rätt tydliga tecken för flera år sen). Men det är på gång... Hela branschen verkar ha vaknat och då följer underleverantörerna med och där det finns affärsmöjligheter startar nya upp.
Jag har fått uppfattningen att just nu är det batterifabriker som är flaskhalsen, inte råmaterial.
Batteriutvecklingen går framåt och ser man på Tesla så använder dom nu bara en tiondel så mycket kobolt per bil/batteri som för 5 år sen.
Dom har gått över till en "nickel-cobalt-aluminum"-mix för batterierna i Model3 där kobolt-delen bara är en tiondel och till stor del ersatt med nickel.
Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
#1263276
Vilket gör att batteriernas livslängd troligen minskar... Tyvärr ingen källa på det, men personen jag pratade med håller på med laddningsbara batterier. Framtiden kommer att ge svaret. Synd om dom som kommer att köpa dessa bilar begagnade, när garantierna har upphört.

Och jo, råmaterial saknas.
Användarvisningsbild
av joel80
#1263300
Tesla har ju lyckats rätt bra än så länge... Många som kört över 20k mil på batteriet utan att det minskat mer än 5-10% i räckvidd.. Även flera upp mot 30k mil med mindre än 10% degradering.

Äldre Nissan-bilar har haft det lite tuffare, där vissa fått byta efter 12-15k mil. Men med tanke på att de batterierna varit 4-5ggr mindre än Teslas är det kanske inte så konstigt. Med samma antal mil blir det ju då betydligt fler uppladdningar.

Volvo har ju också reagerat på att batterierna håller bättre än man trott och minskade för nått år sen därför på marginalerna i topp/botten så att tillgängliga kwh ökade. (i hybriderna alltså).

Men som du säger får vi väl se framöver vad just koboltminskningen gör. Jag tror ju ändå att de inte bara chansar utan har nån slags kvalitetstänk. Med de skapligt bra batterigarantier de har kan det ju annars bli rätt dyrt för dem.

Tesla som byggt egen batterifabrik verkar inte ha problem med att få tag på råvara och ligger nu på 5000 bilar i veckan. Att andra tillverkare verkar ha sånna problem med att få tag på batterier lutar ju därför mer åt att det just nu är batterifabriker som saknas.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1263356
joel80 skrev: lör 04 aug 2018, 20:45 Jag tycker det bonus-malus som nu införts är vettigt, dels för att se till att snabba på bytet men också för att styra nybilsköparna så att andra och tredjehandsköparen som är rätt beroende av vad vi tjänstebilister köpt har något var inom några år. Efterfrågan på elbilar är nu betydligt högre än vad som finns på marknaden.
Du missar helt poängen i mitt resonemang.

Idag har vi ett system med energiskatter som är 99.98% Malus och 0.02% Bonus för så lite av alla avgifter, skatter, moms och pålagor går tillbaka för att stödja förnyelsebart från statens kassa.

Att då komma att säga att vi måste öka Malus ännu mer för att kunna tex stödja snåla bilar eller eller förnyelsebar produktion är ju magstarkt. Och majoriteten av befolkning verkar inte ens fatta hur det ligger till.

Politikerna använder ju bara miljön som en populistisk slagdänga för att höja skatterna som sedan går någon helt annan stans.
Användarvisningsbild
av joel80
#1263383
Håller inte med dig.
Men folk har dålig koll och vet inte om allt vi har som "bonus". Stora delar av kollektivtrafiken är t.ex finansierat av staten. Jag säljer solel, får bonus på 60öre i skattelättnad för varje kwh jag sålt.

Inköp av solceller har bonus.
Bönder har bidrag för att hålla betesmarker öppna och behålla ett öppet och varierat odlingslandskap.

Skogsnäringen får bidrag..
Omställningsprogram från Naturvårdsverket för hållbara energisystem, klimatinvesteringsprogram, ekologiskt byggande e.t.c.

Pantsystemet är en form av bonus - malus där vi får tillbaka pengarna vi betalat när vi pantat.

Elcertifikat är ett annat exempel.

För företagare har man billigare förmånsvärde om man har miljöbil.


Alltså det finns mängder med exempel, så att det endast skulle vara malus i vårt skattesystem/miljöbeskattningssystem håller jag inte med om.
Användarvisningsbild
av EjS
#1263399
Jag är på samma väg som B20. Vi måste prata om hur energi produceras och inte hur den konsumeras (som i typ el-bilar). Det löser ingenting att konsumera annorlunda när energin skapas som den gör nu.
När det finns ren energi i mängdmål som t.ex. kärnkraft (kolla Iter i Frankrike) spelar det ingen roll om det ska produceras bilar med batteri, methanolmotor, fuel-cell, dme-motor, ethanol-motor osv.
Med obegränsad energi blir det inte cycle efficiency som är intressant - mer hur enkelt energibäraren produceras, hur enkelt energin omsättas och hur mycket övriga ressourcer går åt att producera en bestämd typ bilar osv. Förutsättningen är så klart att den CO2 som skapas går i kretslopp i produktionen av energibäraren.
Tråkigt om politiker i Sverige tror klimatkriset lösas om vi köper el-bilar.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Användarvisningsbild
av joel80
#1263404
Hur vi än gör måste bensin och diesel bort.

Med elbilen är ju fördelen att den i länder som idag har en sämre mix än svergie förbättrar sin energimix blir även äldre elbilar miljövänligare.
Och eftersom det idag redan är bättre med elbilar kontra fossila bränslen även om elen produceras med typ Polens elmix är det bara dumheter att inte byta redan nu. Skulle man använda oljan till att göra el skulle elbilen komma längre per mil än diesel/bensinbilen.

Vid en test laddade man en elbil via en dieselgenerator och körde sen motsvarande dieselbil med samma mängd. Dom kom ungefär samma sträcka! (elbilen kom lite längre). Om man med en sån simpel lösning som en diesel generator lyckas använda energin bättre i en elbil kan man ju förstå att skillnaden blir stor även i länder med relativt stor fossil energimix. Fördelen är som sagt att ju renare elmixen görs desto större skillnad till det bättre blir det för elbilen.

Precis som med allt annat får man vara medveten konsument och försöka välja bort bilar som tillverkats i länder med sämre elmix. (Borde man tänka på när det gäller andra bilar också! Även om de inte har stora batterier...) Det här blir kanske lättare för elbilar om några år när det börjar bli lite fler val. Redan nu ställs det ju krav från konsumenter och media att batterierna inte ska ha komponenter från vissa länder och man pratar om tillverkningsprocesserna. Man är mer vaksam och skeptisk till var elbilar kommer ifrån än vad man bryr sig om många andra produkter man köper, men det är bra, hoppas det bara spiller över till lite annan konsumtion.
Användarvisningsbild
av mikethebik
#1263431
VolvoB20 skrev: sön 05 aug 2018, 19:56
joel80 skrev: lör 04 aug 2018, 20:45 Jag tycker det bonus-malus som nu införts är vettigt, dels för att se till att snabba på bytet men också för att styra nybilsköparna så att andra och tredjehandsköparen som är rätt beroende av vad vi tjänstebilister köpt har något var inom några år. Efterfrågan på elbilar är nu betydligt högre än vad som finns på marknaden.
Du missar helt poängen i mitt resonemang.

Idag har vi ett system med energiskatter som är 99.98% Malus och 0.02% Bonus för så lite av alla avgifter, skatter, moms och pålagor går tillbaka för att stödja förnyelsebart från statens kassa.

Att då komma att säga att vi måste öka Malus ännu mer för att kunna tex stödja snåla bilar eller eller förnyelsebar produktion är ju magstarkt. Och majoriteten av befolkning verkar inte ens fatta hur det ligger till.

Politikerna använder ju bara miljön som en populistisk slagdänga för att höja skatterna som sedan går någon helt annan stans.
Instämmer med dig B20 till 100%, miljö och framförallt klimat är endast ett argument för våra politiker att höja skatter.
En någorlunda påläst och insatt politiker (finns det sådana i regeringen?) borde förstå att vill man göra något åt klimatet och eventuella förändringar av det ska man i första hand jobba för och påverka globalt att stoppa befolkningstillväxten. I Sverige är det bara snömos för att klämma ut mer pengar via allehanda hittepå-skatter!

Mike
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 41

Intressant video på hur bilarna byggs i fabr[…]

Hej på er Hjälper barnbarnet med hans E[…]

Eftermontera bluetooth v70 2012

Tjena. Man kan använda begagnade prylar helt […]

Det är inte så att det räcker med[…]