Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av SvenB
#1298763
joel80 skrev: tis 12 feb 2019, 11:27 Diesel är rätt dött... Och snart följer bensinen.. Fast det kommer ta tid innan det helt försvinner, men minskningen av användningen kommer nog om bara några år.
Ja om inriktningen att inte tillåta försäljning av bilar som drivs av bensin eller diesel 2030 går "hela vägen fram", så är det nog dött c:a 2050. Åtminstone är det nog ordentlig minskning då ;-)
Användarvisningsbild
av joel80
#1298766
Jag är ju sån som tror att vi inte ens kommer behöva ett förbud.. Efterfrågan för bensin och dieselbilar kommer falla rätt kraftigt runt 2025 och det kommer säljas ytterst få redan åren innan 2030.

Den som lever får se om jag tror rätt.


Har jag det kommer det bli billigare med bensin och diesel ett tag.. Oljepriset kommer krascha när efterfrågan dyker.. Och dom oljeproducenter med höga omkostnader (oljesanden först) kommer bli helt olönsamma. Även Norge med rätt höga kostnader kommer få problem.
Användarvisningsbild
av Derank
#1298786
Men snälla, spekulera 30år framåt?

Då åker man rullator......I bästa fall

Skickat från min SM-A520F via Tapatalk

Användarvisningsbild
av joel80
#1298790
2025 är bara 6 år fram. Och 2030 11 år...
Det är rätt lite ändå..

Oljepriset kan börja påverkas av elbilar redan om ett par år. Det krävs rätt litet bortfall för att "ställa till det".

Hur vi har det 2050 är nog betydligt svårare att förutse än om 6-11 år, det håller jag med om.
Användarvisningsbild
av Derank
#1299035
Norge är landet med överlägset störst andel elbilar. 
Men den snabba övergången till elektrifiering har inneburit en del problem – som nu får många att gå tillbaka till fossildrivet. 
– Vi upplever ett klart ökande antal Tesla som inbytesbilar, och detta är kunder som 2019 köper nya dieselbilar och plug in-hybrider hos oss, säger Frode Hebnes, vd för Bilia-koncernen i Norge, till Dagens Næringsliv.


Skickat från min SM-A520F via Tapatalk

Användarvisningsbild
av TommyP86
#1299038
Största problemet med att äga tesla i norge är nog väntetiden på verkstäder. Skulle boka åt en vän, fick tid 2 juni. Helt hysteriskt.
Användarvisningsbild
av 800serien
#1299045
Jag tror vi kan sitta lugna i båten, att bensin och dieselbilar skulle "falla kraftigt" i försäljning om bara 5-6 år är nog att gå händelserna i förväg. Infrastrukturen finns knappt för elbilar, speciellt inte i Norrland eller på landsbygden.

Ni som någon gång kört bil i typ Norrland har sett med egna ögon att elbilar kan man räkna på en hand. Där avstånden är långa och vägarna är eftersatta och ser ut som skit på de flesta ställen. Där 2/7/900 och 850/X70 används flitigt som bruks/vardagsbilar då det är beprövat och pålitligt och det enda som fungerar vettigt. Gamla bilar i allmänhet för den delen..

Stockholms tullar i all ära men det finns en värld utanför som man måste ta hänsyn till..
Användarvisningsbild
av joel80
#1299062
Elbilar funkar i de flesta delar av Norrland där det bor skapligt med folk. I Norra Norrlands inland är det rätt dåligt än så länge men det börjar hända saker där också. För något år sen var det nästan tomt norr om Östersund...

Rent generellt brukar jag kunna räkna antalet bilar man ser på en hand när jag är uppe i Norrlands inland.. Oavsett drivmedel. Bild

Men ser man till Sveriges befolkning har de flesta rätt bra infrastruktur nu, bara det att man måste fortsä ta bygga fler stationer ju fler som skadar elbil så vi slipper köer framöver.

Norge ökar sin försäljning av elbilar hela tiden så "larmet" om att några skulle gå tillvara till diesel är nog rätt överdrivet. Bara kolla statistiken så ser man att det inte är något genomgående.
20190213_205345.jpeg
20190213_205345.jpeg (68.54 KiB) Visad 270 gånger
av vjohnj
#1299067
joel80 skrev:Elbilar funkar i de flesta delar av Norrland där det bor skapligt med folk. I Norra Norrlands inland är det rätt dåligt än så länge men det börjar hända saker där också. För något år sen var det nästan tomt norr om Östersund...

Rent generellt brukar jag kunna räkna antalet bilar man ser på en hand när jag är uppe i Norrlands inland.. Oavsett drivmedel.

Men ser man till Sveriges befolkning har de flesta rätt bra infrastruktur nu, bara det att man måste fortsä ta bygga fler stationer ju fler som skadar elbil så vi slipper köer framöver.

Norge ökar sin försäljning av elbilar hela tiden så "larmet" om att några skulle gå tillvara till diesel är nog rätt överdrivet. Bara kolla statistiken så ser man att det inte är något genomgående.
20190213_205345.jpeg
Ja vi har alla våra drömmar om allt...
Jag gissar att "fossil" kommer vara många, menar många år framåt.
Lika så jorden kommer överleva alla oss andra.
Modernatur fixar alla "sk" problem. Det löser sig..
  • 1
  • 33
  • 34
  • 35
  • 36
  • 37
  • 41
Service

Vet brorsan skulle ha storservice på sin XC6[…]

Felkodsläsare vida

Enheten du söker kallas DICE och finns p&arin[…]

Lägg gärna ut en bild från samma v[…]

Vi som beställt EX90

Vilka konkurrenter är det? Som jag ser de[…]