Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Schmoyoho
#1260365
SBergdahl skrev: ons 18 jul 2018, 12:56Det intressanta är ju inte bränslepriset utan kostnaden för stt köra så inte det minsta konstlat.
Kostnaden i kronor per liter är intressant för att det ger en objektiv grund för andra jämförelser, utan det har du inget att använda för beräkningar av t.ex huruvida bilägandet blivit dyrare eller billigare (vilket i mitt tycke ändå är en dålig jämförelse eftersom vi inte köper samma bilar som 1950 utan snarare rullande smartphones, tillgång på tredjepartsdelar är annorlunda, bättre oljor, annat utbud av drivmedel m.m)
Användarvisningsbild
av Funk
#1260373
VolvoB20 skrev:Att hävda att bränslet blivit billigare för att din nya dieselbil drar 0.6 istället för 1 liter som din 240 gjorde känns väldigt konstlat.

Då kan man ju säga att priset på el/nätavgift är toklågt nu eftersom vi bytt till värmepump från direktverkande och tilläggsisolerat hemma.

Nej, jag tycker det mest riktiga är att gå mot SCBs, värden på inflationen , de styr ju det mesta, som basbelopp, bidrag, ersättningar, löner osv och då har bränslet gått upp dubbelt så mycket som övrigt
Du får jobba på din läsförståelse lite..

Mina bränslekostnader har minskat skrev jag, och med samma argumentation kanske jag skulle kunna säga att mina uppvärmningskostnader minskat på grund av samma tekniska utveckling du refererar till.

/Thomas
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1260838
Funk skrev: tor 19 jul 2018, 07:03
VolvoB20 skrev:Att hävda att bränslet blivit billigare för att din nya dieselbil drar 0.6 istället för 1 liter som din 240 gjorde känns väldigt konstlat.

Då kan man ju säga att priset på el/nätavgift är toklågt nu eftersom vi bytt till värmepump från direktverkande och tilläggsisolerat hemma.

Nej, jag tycker det mest riktiga är att gå mot SCBs, värden på inflationen , de styr ju det mesta, som basbelopp, bidrag, ersättningar, löner osv och då har bränslet gått upp dubbelt så mycket som övrigt
Du får jobba på din läsförståelse lite..

Mina bränslekostnader har minskat skrev jag, och med samma argumentation kanske jag skulle kunna säga att mina uppvärmningskostnader minskat på grund av samma tekniska utveckling du refererar till.

/Thomas
Well, läsförståelsen är inga problem för mig. Upplever inte samma bara.

Jag rattade en Opel Rekord 2.2 i som drog runt 0.9 l/m på tiden det begav sig. Nu åker jag XC70 på 0.75

Dock har ju bränslet ökat 4 ggr i absoluta siffror eller 2 ggr rensat för inflationen.

Då skulle ju min xc70 behöva gå på 0.45 för att kompensera för alla höjningar men det gör den inte, långt ifrån. Nu är den ju iofs awd, men det kompenseras ju av att det är diesel.

Jag upplever inga dramatiska förbättringar på bilsidan, min första bil var en Opel -63a. Den drog runt 0.8.

Är nu strax i Barcelona på semester , förbrukning 0.74. Var här med en BMW 540 -93 den drog 0.91 på samma resa. Visst 1 - 1.5 dl har kapats över åren men ingen revolution i förbrukning. 540 hade ju största V8an o manuell låda med massor av hästkrafter men drog bara 1,5 dl mer än nuvarand bil.

Kan ju vara så att jag aldrig ägt bil med B20 som slukar bensin trots min signatur. Jag har bara ägt och äger båtar med B20 motorn i, och därför aldrig upplevt något hopp i förbättrad bränsleekonomi.

50 år av bilar har alltid legat 0.7 - 0.9 l/m . Värmepump + tilläggsisolering däremot har skapat grymma hopp i förbrukning.
Användarvisningsbild
av joel80
#1260853
Jag kollar också på min egen kostnad. Tog körkort 1999. Priset på bensin låg på nära 8kr. Bilen, en Opel rekord, drog drygt en liter, ibland uppåt 1.3l/mil. Betalade alltså ca 10kr/mil.
Det med dåvarande pengavärde!

Min tidigare V70, betydligt större bil, drog 0.6l/mil i snitt över 8700mil. Inklusive ett antal hundra mil husvagn.
Kostnad strax under 10kr/milen. (Det var nån krona billigare för ett par år sen).

Men 10kr milen idag och för nästan 20 år sen... Då vill jag bestämt säga att det är väldigt mycket billigare att köra bil idag!

Går jag över till vår V60 etanol nu är det ungefär samma sak.. Drar 1.1l/milen och soppan kostar drygt 10kr. Ca 11-12kr/milen är också det mycket billigare än 10kr milen för 20 år sen.

Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1260977
Ok, då förstår jag. Har man haft så törstiga bilar så spelar ju prisökningarna mindre roll.

Jag har ju gått åt andra hållet. Tex åkte jag Corolla i 3,5 år och den tog aldrig över 0.6 liter trots mycket gasande när man var yngre. Då drar ju min D5 mera i dag, så någon halverad förbrukning kan jag inte räkna in, tvärt om en höjning.
Användarvisningsbild
av Funk
#1261033
Litet sidospår, men här är det i alla fall..Det är lite vanskligt att hitta och sammanställa statiskt. Men lite åt detta hållet blir det..

1975 fanns det 2,8 miljoner personbilar i Sverige.

2016 fanns det 4,8 miljoner.

Under samma tidsperspektiv har bränsle (bensin + diesel) sålts i ungefär dessa volymer.

1975: ~7 miljoner kubikmeter.

2016: ~9,5 miljoner kubikmeter

Det borde innebära att alla fordon (på förbrukningssidan är även kommersiella fordon med) blivit rejält effektiva sett till den stora bilden. Som ytterligare sidospår så har Sveriges bruk av olika edningsoljor för hus och sjöfart minskat med nära 90%. Totalt har vårt oljebehov minskat med 60% sedan mitten sjuttiotalet.. Efter som detta varit en väsentlig del av skattebasen så ökar skatteuttaget och dessutom sprider det sig till andra varor/tjänster/energislag.

Thomas

Källor: Bilsweden och Svenska Petroleum & Biomedel Institutet.
Användarvisningsbild
av MartinS
#1261895
Något som ökat explosionsartat är kostnaderna för alla dagens måsten, som inte fanns förr. T.ex. Mobiltelefonabonnemang, mobiltelefoner, mobila bredband, netflix, spotify, fiber/internet, tv-kanaler etc. etc.
Det har lite att göra med bensinpriset men är en stor del i mångas vardagsekonomi.

Vad de gäller bränslet... Kör så mycket ni bara kan , det kommer aldrig bli billigare än idag!

/Martin
Användarvisningsbild
av Funk
#1261907
MartinS skrev:Något som ökat explosionsartat är kostnaderna för alla dagens måsten, som inte fanns förr. T.ex. Mobiltelefonabonnemang, mobiltelefoner, mobila bredband, netflix, spotify, fiber/internet, tv-kanaler etc. etc.
Det har lite att göra med bensinpriset men är en stor del i mångas vardagsekonomi.

Vad de gäller bränslet... Kör så mycket ni bara kan , det kommer aldrig bli billigare än idag!

/Martin
I mångt och mycket håller jag med, men frågan är om inte telefoni har blivit billigare på de flesta sätt i och med intåget av de nya teknikerna. Och då menar jag givetvis i något sånär jämförbara termer..

/Thomas
Användarvisningsbild
av joel80
#1261928
För de som redan gått över till elbil är det betydligt billigare än idag.. Jag säger tvärtom. Det kommer aldrig bli så dyrt som de kommande åren tills det kommit ut tillräckligt med elbilar.

Milkostnaden med vår E-NV200 på jobbet ligger på under 2kr/milen för "bränsle".
Rätt låga övriga kostnader också.. Service på runt 1000kr/år! 360kr i skatt.. Inköpspris ca 170k. 140km på mätaren när vi fick den.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 41

Möjligen situajonen blir lite annurlunda n&[…]

Har dratt 1300kg-henger med V60 2015.5 med samme m[…]

Sensus var lite "trög" typ 17-18 me[…]

Ok, comviq var inte behjälpliga med det...