Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1276064
Sedan 2000 har reallönerna ökat 34 % i Sverige och bränslepriserna 38 % (realt) i Sverige så de har följt varandra rätt väl.

PS, jag vet inte var ni hittat era törstiga bilar som såldes år 2000, vi har faktiskt kvar vår BMW 5:a från 2000, den har bensinsexan och går som en raket.

Körde nyligen Kastrup ToR med den för sambon behövde vår XC70. 0.65 när jag tankade upp den efter resan. En kollega har köpte en ny BMW 5a som ska gå på 0,4 någonting enligt specen, men inte gör den det, tror man på det tror man på tomten också. Han kör något snålar med sin ny BMW 5:a men skillnaden är närmast försumbar.
Användarvisningsbild
av Derank
#1276122
För min egen del är det ingen Skillnad i förbrukning . 142an drog 1,2 i snitt, xc60in snittar 1,1.

164an drog 1,5 på långkörning 2l i stan. Men den hade jag bara som suparbil och den stod mest still

Skickat från min SM-A520F via Tapatalk


Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1276128
Derank skrev: mån 22 okt 2018, 14:17 xc60in snittar 1,1.
T6:a ?
Användarvisningsbild
av Derank
#1276147
VolvoB20 skrev:
Derank skrev: mån 22 okt 2018, 14:17 xc60in snittar 1,1.
T6:a ?
Nä. D4 optimerat till D5+ , blyfot, uteslutande kortkörningar med ett tiotal stopp dagligen+ en bränslevärmare som går så ofta det bara går , gör sitt till på förbrukningen

Skickat från min SM-A520F via Tapatalk


Senast redigerad av 1 Derank, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av MartinS
#1276149
Min XC60 T6:a är den överlägset törstigaste bilen jag ägt i mitt 27-åriga körkortsliv. Aldrig under litern oxh gärna 1.4 i storstadköande. I sitt vanliga pålandetliv snittar den mellan 1.1-1.2. Men så är den 10 år och erbjuder en magisk framfart på vägarna, överlägset bästa bil jag haft. Bränslet är värt var enda öre.
av Rådlös
#1278109
Det har debatterats i en lång tråd här om vad som är rätt eller fel. Här kommer ett färskt debattinlägg ur Ny Teknik. Det är väl kanske svårt att avgöra hur pass välunderrättad Mattias Goldman är, men trots allt var han tidigare ”chef” på Gröna Bilister. Så helt oinformerad är han helt säkert inte och inte helt okunnig heller.
https://www.nyteknik.se/opinion/elbilen ... ra-6937393
OBS!: Jag tar inte ställning i detta. Jag kör min FFV och är nöjd med den.
Användarvisningsbild
av joel80
#1278134
Jag gillar hur den här killen förklarar saker. Även om han här tar typ sämsta tänkbara förhållandena för elbilen så går han igenom det rätt bra.

Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1278397
Ja det var lätt att förstå filmen.

I de stater man har mycket kärnkraft som ger lite CO2 vid elrpoduktion är det bra att köra elbil. Vad säger det som Sverige där vi snart stänger av kärnkraften???

Låt oss inte följa i Tysklands spår som varje år ska ersätta sin kärnkraft med 110 miljarder kubikmeter ny rysk fossilgas, där pengarna går rakt i in i Putins fickor och hans krigskassa.
Användarvisningsbild
av joel80
#1278412
USAs kolmix är sämre än Europas och även med den så blir det en fördel för elbil.

Vi kommer självklart inte hamna i ett läge där vi får sämre kolmix än Europa.

Nästan varje land (och många stater) får en renare elmix för varje år som går, så hans ekvation blir ju också bättre och bättre för varje år.

Speciellt om man köper en elbil som är tillverkad av en tillverkare med skapligt ren el. Model 3 som ju säljs stort i USA nu har låga utsläppssiffror för tillverkningen, och då blir det ju ännu mer fördelaktigt.
De finns ingen elproduktion som gör att milen i sig blir sämre än att köra på diesel eller bensin. (du kommer t.o.m lite längre om du kör diesel i ett dieselverk och laddar elbilen med!)


Tyskland stängde ju all sin kärnkraft väldigt snabbt, här görs det stegvis och man hinner bättre möta det med ny produktion.
Användarvisningsbild
av Derank
#1280654
Det nya skattesystemet har gjort marknaden för begagnade bilar stekhet.
"Bonus malus har fått en motsatt effekt", säger Bilprisers vd Henrik Littorin.
Di listar de 35 mest efterfrågade modellerna och bilmärkena

Blev visst ingen utfasning här inte av de älldre bilarna, så kan det gå.
  • 1
  • 30
  • 31
  • 32
  • 33
  • 34
  • 41

Haha, ok.. jeg er ikke alene. Her ser jeg at n&osl[…]

12,7 är det i ett fulladat batteri., 12,4 ca,[…]

Vi som beställt EX90

Nu verkar det som sista hindret är bortrö[…]

Kan vara svårt att se på kanten p&arin[…]