Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1260212
Att hävda att bränslet blivit billigare för att din nya dieselbil drar 0.6 istället för 1 liter som din 240 gjorde känns väldigt konstlat.

Då kan man ju säga att priset på el/nätavgift är toklågt nu eftersom vi bytt till värmepump från direktverkande och tilläggsisolerat hemma.

Nej, jag tycker det mest riktiga är att gå mot SCBs, värden på inflationen , de styr ju det mesta, som basbelopp, bidrag, ersättningar, löner osv och då har bränslet gått upp dubbelt så mycket som övrigt
Användarvisningsbild
av Derank
#1260218
Schmoyoho skrev:
Derank skrev: mån 16 jul 2018, 20:52 maj var det över 16 så det är rånarbilligt idag.

och hursom är det idag billigare än för 20år sedan, för de flesta, inflationsljusterat
Vad innebär billigare "för de flesta"?
Se funks förklaring tex.
Användarvisningsbild
av Derank
#1260219
VolvoB20 skrev:
Derank skrev: mån 16 jul 2018, 20:52 maj var det över 16 så det är rånarbilligt idag.

och hursom är det idag billigare än för 20år sedan, för de flesta, inflationsljusterat
Enligt tidningen var det rekordhögt rensat för inflationen. Ska se om jag hittar artikeln.

Jo, nu hittade jag den, det där är ju en gammal skröna som du tar fram, som skapats av skattehöjande politiker om att bensinen skulle varit dyrare förr, den har fått otroligt fotfäste och kommer ideligen upp trots att den är osann propaganda. Det är hur mycket folk som helst som har blitt lurade av de som skapade lögnen för att få ostört kunna höja priset utan att kritiseras.

https://teknikensvarld.se/sa-mycket-kos ... ningvarde/

Tex : Med SCB:s prisomräknare har vi exempelvis kommit fram till att 1963 års literpris på 75 öre i dag motsvarar 7 kronor och 98 öre samt att vi 1987 betalade 4,02 kronor per liter bensin vilket i dag motsvarar 7 kronor och 87 öre.

Jag blir så less på att denna skröna inte ska gå att döda utan alltid kommer upp. Har hört den minst 100 ggr.
Ok. Det är idag billigare för mig att tanka. Och som jag sa så är det så för de flesta. Kanske inte för dig.

Om man ser till inflation. Inkomst och vad bilarna drar.

Sen kan du tycka vad du vill och anse at det är en skröna
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1260241
VolvoB20 skrev: ons 18 jul 2018, 09:49 Att hävda att bränslet blivit billigare för att din nya dieselbil drar 0.6 istället för 1 liter som din 240 gjorde känns väldigt konstlat.

Då kan man ju säga att priset på el/nätavgift är toklågt nu eftersom vi bytt till värmepump från direktverkande och tilläggsisolerat hemma.

Nej, jag tycker det mest riktiga är att gå mot SCBs, värden på inflationen , de styr ju det mesta, som basbelopp, bidrag, ersättningar, löner osv och då har bränslet gått upp dubbelt så mycket som övrigt
Det intressanta är ju inte bränslepriset utan kostnaden för stt köra så inte det minsta konstlat.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1260262
Derank skrev: ons 18 jul 2018, 10:36 [Ok. Det är idag billigare för mig att tanka. Och som jag sa så är det så för de flesta. Kanske inte för dig.

Om man ser till inflation. Inkomst och vad bilarna drar.

Sen kan du tycka vad du vill och anse at det är en skröna
Tråden blir allt konstigare. Om bensinen har stigit 400% snabbare än inflationen och priset på övriga varor och tjänster i samhället i SCBs statistik så känns det väldigt konstigt att säga att det blir billigare och billigare att tanka.
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1260314
Lucif3r skrev: ons 18 jul 2018, 19:01
Derank skrev:... och vad bilarna drar.
Kan garantera att min V70 drar minst lika mycket nu som för 20 år sedan ;-)
Och ungefär lika mycket som en modern bensinkombi i samma storleksklass vid verklig körning, av allt att döma.

Men för 20 år sen fick du köpa riktigt skräp för att få en snål bil om du ville ha en sån. Idag dräller det av verkligt snåla bilar som inte är totalt usla bara för att de är små och snåla.
Användarvisningsbild
av Derank
#1260330
hehe, det är nog bara ge upp......................vissa vill bara inet förstå
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1260351
Ja, jag har svårt att fatta hur något som stiger i pris 400% fortare än övriga varor i samhället kan sägas bli billigare och billigare.

Vad kallar man då de övriga varorna som stiger i normalt tempo? Ultra super mega billigare :P
av Leopold
#1260358
Inte lämpligt att vi har en automatiskt eskalerande skatt på drivmedel, slår blint och hårt på en marknad som är så instabil vad gäller råvarupriser. Välmodererade situationsberoende prisjusteringsåtgärder är vad som krävs och det förstår de flesta.

Det är snart val, tack och lov.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 41
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]