Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av FreddanNo1
#1268147
mikethebik skrev: lör 01 sep 2018, 19:07 Mellan 1 september 2017 till 31 augusti 2018 har vi (jag och hustrun) tankat våra bilar för totalt 25 123 kr. Av dessa pengar har 15 325 kronor gått rakt in i statskassan. 5024 kr av dessa 15 325 är moms som alltså betalats även på skatt :devil: :devil: :devil:

Drygt 60% har alltså gått till skatt av mina redan skattade pengar!
Sedan har jag kört arbetsbilen drygt 2000 mil som min arbetsgivare betalar skatt på, vilket ger ytterligare pengar till Magdalena för att slösas bort på ovidkommande saker som ej går Sverige till fördel :mad:

Utöver detta betalar vi förstås vägtrafikskatt samt skatt på trafikförsäkringen :mad:

De av er som tycker detta är OK kan frivilligt betala ännu mer så att vi övriga överbeskattade innevånare slipper sponsra Mp med ännu mera pengar för att officiellt rädda världen! (fast alla med skalle inser att det bara är ett argument för att ytterligare mjölka Svensson på pengar)

Mike
Som tröst, med Bonus Malus kommer det ut bilar på marknaden som är bränslesnålare än tidigare, även fler bränslesnålare begagnade bilar kommer ut om några år, jämfört med tidigare. De drar mindre soppa! Tycker att det är bra att inte slösa på resurserna i onödan.

Det är helt rätt att skatterna som du tar upp ovan är till för att föda staten så att de kan betala för sjukvård, skolor, vägar, bidrag, invandring och annat.
Men alla bor ju inte i lägenhet i stan med kollektivtrafik runt hörnet och har jobbet några hållplatser bort. Jag tycker att köra bil skall vara billigt så man inte skall behöva tampas med ekonomin för bilen. Jag tycker att bilarna borde vara mycket mer bränslesnålare än idag. Jag tror att mycket mindre motorer i kombination med el-drift är lösningen. 50 hk räcker för en liten bil och 80 hk för en större bil och 2-cylindriga motorer på kanske 800 cc skulle räcka för att hålla motorvägsfart och köra släp.
Många av dagens hybrider och vissa el-bilar har kraft nog för att tävla i dragracing och har dessutom skattelättnader. Så förbaskat onödigt och sjukt.

Volvo V40 har ju en ny motor nu som är 3-cylindrig. Hurra! Jag skall kika närmare på den vid tillfälle.
av Leopold
#1268595
Det är så enormt mycket knas med bilskatterna, "bonus/malus" och bränsleskatter så jag vet knappt var jag ska börja...

Finns otroligt gott om "nyare" bilar som vi uppenbart skattar för en väldigt mycket mindre CO2-belastning än vad som faktiskt är verkligheten. Sett en del artiklar om detta och det handlar inte sällan om upp emot 50% mer förbrukning jfr angivet. Givetvis jätteskoj för dessa bilägare vad gäller skatten som ska betalas, och såklart mindre roligt vad gäller faktiska bränslekostnader och medföljande beskattning av just bränslet.

Motsatsen finns också, tex min gamla s80 turbobensinare från 2007. Den har dragit långt under angiven bränsleförbrukning med dagens motoroljor, lättrullande däck osv, dvs jag betalar en Co2-baserad fordonskatt som är helt uppåt väggarna för hög. Nästan omöjligt att jag ska kunna komma upp i angiven förbrukning (jovisst det går ju om jag verkligen anstränger mig att köra som en idiot...). Lägger man till aktuella former av "trim" dvs typ BSR, polestar osv så är det snarare så att man hamnar ytterligare lägre i bensinförbrukning och tillhörande CO2 per km - om man kör vettigt.

Jag skulle verkligen uppskatta om det kunde införas någon form av mer rättvis beskattning på bilkörande/ägande. En tanke kan ju vara att lägga mer av skattten på bränslet, den som kör sitt fordon med mindre bränsleförbrukning ska bli premierad för detta helt enkelt och det sker direkt och automatiskt, helt oberoende av "miljöklassning", "CO2-klassning" etc. Biltillverkarnas fantasisiffror blir därmed ganska irrelevanta.

Relationen mellan bränsleförbrukning och CO2-utsläpp per km verkar vara extremt förutsägbar så det vore väl rimligt att det är just detta man ska utgå ifrån vad gäller beskattning, om det är minimering av CO2-utsläpp man är ute efter.
Användarvisningsbild
av mikethebik
#1268610
Som upplägget är nu betalar du ju dubbel skatt på ditt bilåkande då 60% av bränslepriset är skatt, sedan tillkommer vägtrafikskatt, skatt på trafikförsäkringen, diverse avgifter (skatt...) på däcken, accis på bilpriset, moms på nybilsköpet, hittepå-bonus-malus, en 2%-ig årlig uppskrivning av bränsleskatten samt, kanske om Mp hamnar i regeringen efter dagens val 300% påslag på allt som rör transporter förutom tåg och lådcyklar!
Rödmärkt är ironi, fast man vet ju aldrig...

Mike
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1268614
Staten vill inte ha ett system som består av bara rörlig skatt, så som det skulle vara om du lade hela skatten på CO2 via bränsleskatten.

Om folk skulle sluta köra, började köra färre mil, började köra snålare bil är, köra på förnyelsebar CO2 neutralt bränsle skulle ju skatteintäkterna rasa katastrofalt.

Man vill därför ha en fast del där pengarna alltid trillar in. Som nya ISK sparformen där man betalar skatt på sina sparade pengar varje år även om börsen skulle gå ned varje år i 10 år framåt. Genialt bra, innan har ju staten varit beroende av att sparpengarna går upp i värde för att kunna beskatta dem. Nu beskattar man dem även om det tappar i värde. Och man gör det varje år dessutom.

Man säkrar sig helt enkelt för en lågkonjunktur där sparat kapital krymper och folk kör mindre bil. Men pengarna ska in ändå.
Användarvisningsbild
av joel80
#1268625
Poängen med att ha bonus-malus är ju för att förändra nybilsköpandet för att det sen över huvud taget ska kunna finnas några snåla bilar på begagnatmarknaden framöver.

Bonus-malus påverkar ju inte äldre bilar.
av Knatch
#1269279
Jag betalar ca 7000kr för min D5 -04 som drar ~0.3 i 90km/h med farthållare.... och så betalar jag 16:20kr /liter diesel.... miljöpolitiken och politikerna kan dra åt helvette!!!
En by i indien släpper ut fan så mycket mer skit i luften än vad hela sveriges bilpark gör.... för det andra så tror jag att Det här miljötramset är århundradets bullshit som bara är till för att sälja nya bilar, tjäna pengar på olja och göda storföretag, men jag är ju konspirationsteoretiker..
Men jag undrar ju hur mkt co och skit dom nya bilarna har släppt ut vid tillverkningen? Eftersom att tidigare talare hyllade bonus malus och att gamla bilar fasas ut och nya brönslesnålare kommer in..
Jag menar ~0.3 i förbrukning vid låglast??? En bil från 2004 är inte så jävla gammal ändå för den kan nog rulla i säkert 5-10 år till innan rosten börjat äta upp den
Användarvisningsbild
av lennarte
#1269290
Jag är lite "skadad" av spriten, men till skillnad från dagens moderna direktinsprutade bensin och framför allt dieselmotorer så släpper en E85 bil inte ut några partiklar och/eller NOX. Och CO2 utsläppen är ju bara från dom 15% bensin som är inblandad. Jag förstår inte varför E85 har försvunnit i denna debatt om fossilfritt bränsle, den är ju (nästan) fossil och CO2 fri. Och dessutom skattebefriad (än så länge). Jag har kört på E85 sedan 2001 (ombyggd 144 -72, funkade bra) och sedan 2010 med min 745 -88B (med B234F 16V motor) som som numera är skattebefriad. Den funkar utmärkt på detta miljövänliga bränsle till en kostnad på c:a 3 kr lägre pris per mil än 98 oktan som jag körde på innan
I övrigt håller jag med ovanstående om att det känns "lite löjligt" att slösa miljarder kr på att tvinga svenskar att bli renare när vi är rensat i världen.......
Tänk en tanke om vi hade kunnat (varit tillåtet) köra på E100 i Sverge, vad då skulle det "bråkas om" då???? Saab hade sådana motorer framme, men sedan "gick det som det gick" med Saab och staten tog bort skatterabbaten som då fanns. Nu är det kanske försent att vända "på skutan" för bilindustrin har investerat fast sig i diesel och fått miljövännerna med sig.
Nu hamnade jag nog lite utanför ämnet, men nu har jag sagt vad jag tycker och tänker
Användarvisningsbild
av joel80
#1269292
Knatch skrev:Jag betalar ca 7000kr för min D5 -04 som drar ~0.3 i 90km/h med farthållare.... och så betalar jag 16:20kr /liter diesel.... miljöpolitiken och politikerna kan dra åt helvette!!!
En by i indien släpper ut fan så mycket mer skit i luften än vad hela sveriges bilpark gör.... för det andra så tror jag att Det här miljötramset är århundradets bullshit som bara är till för att sälja nya bilar, tjäna pengar på olja och göda storföretag, men jag är ju konspirationsteoretiker..
Men jag undrar ju hur mkt co och skit dom nya bilarna har släppt ut vid tillverkningen? Eftersom att tidigare talare hyllade bonus malus och att gamla bilar fasas ut och nya brönslesnålare kommer in..
Jag menar ~0.3 i förbrukning vid låglast??? En bil från 2004 är inte så jävla gammal ändå för den kan nog rulla i säkert 5-10 år till innan rosten börjat äta upp den
Vet inte vad du har för körstil, men många på det här forumet och även om man kollar t.ex spritmotor och andra sajter med statistik ligger en D5a V70 ofta på mellan. 0.7-0.8 i förbrukning som bäst.
Jag har väldigt svårt att tro på att den verkliga förbrukningen på din V70 skulle landa på 0.3, även om din färddator säger det ibland när du rullar på landsväg.

En ny elbil där batterierna tillverkats med okej elmix kör man "igen" på 3-5000mil jämfört med en ny bil. En som tillverkats med smutsig elmix runt 15-16000 mil enligt några undersökningar. Jämför man med äldre bilar som drar mer blir det såklart mindre mil.

Så man får väl fundera lite kring vad man köper och hur många mil man annars skulle köra med nuvarande bil innan det blir sämre.
av Knatch
#1269297
joel80 skrev: fre 14 sep 2018, 08:43
Knatch skrev:Jag betalar ca 7000kr för min D5 -04 som drar ~0.3 i 90km/h med farthållare.... och så betalar jag 16:20kr /liter diesel.... miljöpolitiken och politikerna kan dra åt helvette!!!
En by i indien släpper ut fan så mycket mer skit i luften än vad hela sveriges bilpark gör.... för det andra så tror jag att Det här miljötramset är århundradets bullshit som bara är till för att sälja nya bilar, tjäna pengar på olja och göda storföretag, men jag är ju konspirationsteoretiker..
Men jag undrar ju hur mkt co och skit dom nya bilarna har släppt ut vid tillverkningen? Eftersom att tidigare talare hyllade bonus malus och att gamla bilar fasas ut och nya brönslesnålare kommer in..
Jag menar ~0.3 i förbrukning vid låglast??? En bil från 2004 är inte så jävla gammal ändå för den kan nog rulla i säkert 5-10 år till innan rosten börjat äta upp den
Vet inte vad du har för körstil, men många på det här forumet och även om man kollar t.ex spritmotor och andra sajter med statistik ligger en D5a V70 ofta på mellan. 0.7-0.8 i förbrukning som bäst.
Jag har väldigt svårt att tro på att den verkliga förbrukningen på din V70 skulle landa på 0.3, även om din färddator säger det ibland när du rullar på landsväg.

En ny elbil där batterierna tillverkats med okej elmix kör man "igen" på 3-5000mil jämfört med en ny bil. En som tillverkats med smutsig elmix runt 15-16000 mil enligt några undersökningar. Jämför man med äldre bilar som drar mer blir det såklart mindre mil.

Så man får väl fundera lite kring vad man köper och hur många mil man annars skulle köra med nuvarande bil innan det blir sämre.
Det är klart att den inte dricker så lite, därav ~ tecknet :)
Datorn bryr jag mig inte om så mycket då den ibland visar rätt ibland fel. Men runt 0,3-0,4 visar den på datorn, 0.45-0,5 verklig förbrukning? Var på roadtrip semester i europa nu i somras och det var inte många gånger jag tankade vill jag lova. Har inte fört statistik heller.

Edit: min körstil heter farthållare och motorväg-trafikledskörning 70-80-90
av Knatch
#1269300
lennarte skrev: fre 14 sep 2018, 08:13 Jag är lite "skadad" av spriten, men till skillnad från dagens moderna direktinsprutade bensin och framför allt dieselmotorer så släpper en E85 bil inte ut några partiklar och/eller NOX. Och CO2 utsläppen är ju bara från dom 15% bensin som är inblandad. Jag förstår inte varför E85 har försvunnit i denna debatt om fossilfritt bränsle, den är ju (nästan) fossil och CO2 fri. Och dessutom skattebefriad (än så länge). Jag har kört på E85 sedan 2001 (ombyggd 144 -72, funkade bra) och sedan 2010 med min 745 -88B (med B234F 16V motor) som som numera är skattebefriad. Den funkar utmärkt på detta miljövänliga bränsle till en kostnad på c:a 3 kr lägre pris per mil än 98 oktan som jag körde på innan
I övrigt håller jag med ovanstående om att det känns "lite löjligt" att slösa miljarder kr på att tvinga svenskar att bli renare när vi är rensat i världen.......
Tänk en tanke om vi hade kunnat (varit tillåtet) köra på E100 i Sverge, vad då skulle det "bråkas om" då???? Saab hade sådana motorer framme, men sedan "gick det som det gick" med Saab och staten tog bort skatterabbaten som då fanns. Nu är det kanske försent att vända "på skutan" för bilindustrin har investerat fast sig i diesel och fått miljövännerna med sig.
Nu hamnade jag nog lite utanför ämnet, men nu har jag sagt vad jag tycker och tänker
Det är samma sak där, när spriten var på tapeten så var jag en liten grabb men minns hur politiker invigde e85 mackar och stod och tankade sprit framför kamerarullarna. Framtidens bränsle sa man... saab anammade iden och lade ner miljarder på att utveckla spritmotorer samtidigt som mackägare TVINGADES att installera spritpumpar även om lönsamheten var ett stort frågetecken. Då kostade e85 litern 4kr vill jag minnas, bensinen låg möjligtvis på 6kr om jag inte minns fel. Supermiljöbilar som saab och fordfocus flexifuel rabaterades kraftigt, alla skulle ha en sån
Lång historia kort, man sönderbeskattade e85 så att man hur man än gjorde inte kunde gå plus på att köra etanol jämfört med bensin, och sett till serviceintervaller och annat så gick man minus. Miljö och jordklot i all ära, men varför ska jag stå för den notan när någon i eu’s tyskland släpper ut 50 ggr mer skit än mig???
Dessa sprittankande politiker sket efter några år i folket, saab fick ingen ekonomisk stimulans även fast dom var världsledande inom etanolteknik. Hundratals anställda som hamnade i arbetslöshet då man ställde sig och tittade på när saab kursade och otroliga patent hamnade hos andra utländska företag .

Nog om det, sprit blev skit, diesel var bäst och man gjorde nu precis samma sak och rabatterade allt som heter diesel. Några år senare när svensken lagt sitt sparkapital i vad dom trodde var supermiljöbilar så vill man inte ens släppa in denna stackars svensk i storstäderna i europa. Den stora investeringen (om man nu kan kalla ett bilköp för investering) har blivit värdelös. Den en gång av staten sedda supermiljöbilen har blivit en miljöförstörare som förgiftar våra barn!
Detta under en tid då man knappt hunnit köra in sin bil?!?!?!
Vem tar den ekonomiska smällen? Jo det får stackars svensken glatt göra.

Nu kör man samma hype på elbilar, jag Ifrågasätter inte avgasutsläppens skadlighet eller miljöpåverkan. Men jag stör mig så in i helvette på att den svenska staten fjäskar för EU genom att hålla sitt folk i nacksvingsgrepp och svika folket gång på gång.
Det är sånt jävla skitsnack så jag spyr på varenda politiker i det här landet. Jag spyr även på vanligt folk som drar ner sina egna byxor och böjer sig fram genom att direkt/indirekt säga (ja förfan, beskatta oss! Vi ska inte förstöra miljön!!)
Är det rätt väg att gå för att fixa till miljöpåverkan?
Dom extra kronorna som vi betalar i skatt överallt suddar ju inte ut utsläppen.
Folk verkar tro att staten har nåt stort partikelfilter i vilka pengarna hamnar och ut på andra sidan kommer det ut frisk färsk och grön luft som ”våra framtida barn” kommer att andas.
Våra utsläpp är lika skitiga oavsett om vi betalar 16.30kr/liter för dom eller 8kr ful diesel.
  • 1
  • 19
  • 20
  • 21
  • 22
  • 23
  • 41

Städat i min V70 D3 my-11. Köpte en V90[…]

Borta länge från forumet. Har nyss k&o[…]

Hjälp

Behöver byta denna.hur får man loss den[…]

Framhjulslager V50

Jag har köpt 2st framlager på Biltema m[…]