Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av joel80
#1274442
Men du kan inte påstå att för att nån slutar ladda sin elbil i Göteborg eller Östersund så blir det automstiskt ett par kw mer till Polen. Så funkar inte vårat elnät.

Sen är det exakt samma ström som elbilen laddas med som driver diskmaskinen, varmvattenberedaren och dina lampor.
Det är ett väldigt kortsiktigt tänk att all förbrukning skulle vara kolkraft. Flera tankevurpor i resonemanget.

Sveriges elproduktion baseras på vår förbrukning. Ökar förbrukningen ökar man produktionen och ökar den kontinuerligt bygger man ut kraftnätet.

Man använder alltid närproducerad el, det som händer när du tänder en lampa eller för den delen börjar ladda elbilen är att du sänker frekvensen i det lokala elnätet en liten liten del. Sänks det för mycket ökas antingen produktionen eller så exporterar man mindre till andra nät. Går det så långt att det blir mindre export utomlands har du förlorat en helt del på vägen så den kwh som du använder blir inte en kwh utomlands.
Och det är lika troligt att det är Norge eller Danmark som får minskad import och får öka sin produktion istället för Polen.
Användarvisningsbild
av joel80
#1274457
Patetiskt är väl att strunta i allt för att man inte tror att något hjälper.
Att det sen också är så mycket enklare, trevligare och billigare att ha en elbil är ju också ett plus.
Jag skulle inte vara intresserad om det fortfarande fungerade lika dåligt som för 5-6 år sen, men skillnaden är enorm nu och istället för att man måste göra uppoffringar blir många saker mycket enklare. Att inte behöva åka och tanka var och varannan vecka t.ex. Det mesta jag behöver får jag i garaget under natten. 20-25 nya mil varje natt (om jag skulle ha åkt så mkt dagen innan) blir det med den nya Leaf 40kwh jag idag beställde. (Privatleasing 12 månader, 2995kr/mån)

Kommer kosta mig mellan 1-2kr milen utöver månadskostnaden. (Efter 1500 mil får jag pröjsa 12kr/milen för övermil, men det är rätt billigt sett till att köra andra bilar.)

Att slå den milkostnaden med en ICE-bil... det är inte enkelt. Jag har inte varit i närheten med nån av mina bilar tror jag. Inte ens med dom äldre häckarna jag ägt.
Användarvisningsbild
av Camel
#1274487
Grattis till den nya Leafen, Joel!
Alltid roligt med tekniska prylar.
Användarvisningsbild
av Camel
#1274488
Tankade diesel i Litauen igår. Kostade ca 13,20 kr/liter efter rabatt. Billigare än hemma i Sverige. Men mycket dyrt här, eftersom lönerna i Litauen är ca 3-4 ggr lägre än i Sverige.
D_LT.jpg
Add description
D_LT.jpg (57.88 KiB) Visad 837 gånger
Användarvisningsbild
av Derank
#1274490
Det är inte dyrare idag än för 30år sedan att tanka upp sin bil.



Skickat från min SM-A520F via Tapatalk

Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1274492
joel80 skrev: fre 12 okt 2018, 21:24 Men du kan inte påstå att för att nån slutar ladda sin elbil i Göteborg eller Östersund så blir det automstiskt ett par kw mer till Polen. Så funkar inte vårat elnät.
Visst fungerarar det så. Du har ju själv nämnt massor med gånger att vi minsan exporterar övet 10 TWH per år. Att vi kan göra det beror på att vi har haft så mycket överskott. Använder vi upp det själva kan vi inte exportera det lägre. Visst. man kan slå i taket vad kablarna orkar exportera, men så länge vi ligger under gränsen funkar det så.
joel80 skrev: fre 12 okt 2018, 21:24

Sen är det exakt samma ström som elbilen laddas med som driver diskmaskinen, varmvattenberedaren och dina lampor.
Det är ett väldigt kortsiktigt tänk att all förbrukning skulle vara kolkraft. Flera tankevurpor i resonemanget.
Absolut ingen taknevurpa, Självklart är det samma el till tvättmaskinen. Har jag sagt något annnat. Jag brukar tänka att sparar jag lite el hemma i huset kan den elen också säljas utomlands och ersätta skitig elproduktion.

Och var har jag skrivit att all el skulle vara kolkraft. Det jag skriver är att toppen på förbrukningen är kolel, den är dyr och därför trängs den ut av svensk ren el. Men för att de ska kunna ske måste det ju finns överskott på ren svensk el. Så fort vi förbrukar den svenska rena elen så kan den inte längre tränga ut kolet på toppen av elproduktionen söderut i Europa.
joel80 skrev: fre 12 okt 2018, 21:24 Sveriges elproduktion baseras på vår förbrukning. Ökar förbrukningen ökar man produktionen och ökar den kontinuerligt bygger man ut kraftnätet.
Nej, så är det inte. Sverige har inte balans i elproduktionen. Om det var så skulle vi ha absolut balans i landet, aldrig importera eller exportera och ett nollvärde över året. Du vet ju själv, som du sagt tidgare sagt massor med gånger att vi exporterar över 10 TWH på ett år. Dessutom importerara vi också el kalla vinterdagar.
joel80 skrev: fre 12 okt 2018, 21:24
Man använder alltid närproducerad el, det som händer när du tänder en lampa eller för den delen börjar ladda elbilen är att du sänker frekvensen i det lokala elnätet en liten liten del. Sänks det för mycket ökas antingen produktionen eller så exporterar man mindre till andra nät. Går det så långt att det blir mindre export utomlands har du förlorat en helt del på vägen så den kwh som du använder blir inte en kwh utomlands.
Och det är lika troligt att det är Norge eller Danmark som får minskad import och får öka sin produktion istället för Polen.
Svenska kraftnäts bild ljuger inte, och du ljuger inte heller när du säger att sverige nettoexporterar el på årsbasis.

Det är ingen motsättning i att använda närproducerad el. Om man slår av en lampa i göteborg så behöver tex inte el från Oskarshamn föras över till Göteborg utan kan exporteras söderut. Det är som ett dominospel där allt hänger ihop.

När vi har elöverskott så regleras så klart de dyraste formerna av elproduktion ned först. Nämligen oljekondenskraft. Ovsett om den ligger i Karlshamn, Finland eller på kontinenten. Härnäst i pris ligger kol-el, osv...

Sen kan man ju slå i taket för vad kablarna pallar med i vissa lägen så klart.
Användarvisningsbild
av MartinS
#1274544
Det är jobbigt att tanka men inte att stoppa i en sladd så fort man parkerar? Tankevurpa?
Användarvisningsbild
av joel80
#1274580
Skulle säga att det är bra mycket smidigare än att åka till macken ja.


Kanske hela 5 sekunder extra.
av Lockis
#1274802
Det största bekymret med att ha eldriven bil är att större delen av befolkning bor inte i egna hus.
Jag är en sådan, bor i hyresrätt och har ingen möjlighet att ladda på parkeringen. Finns iheller ingen laddningsmöjlighet på jobbet då jag ofta är hos olika kunder.
För någon som mig går en elbil/hybrid bort helt och då ska det tilläggas att jag har varit i kontakt med både parkeringsförvaltaren, markägaren och hyresvärden för att se om det fanns intresse för att sätta upp laddstolpar, Svaret: Finns inga planer på det just nu.
Hade jag bara kunnat ladda hemma hade det varit en nobrainer för min del.
Så därför blev nya tjänstebilen en Diesel då vi dessutom har krav på under 120g co2/km.
  • 1
  • 27
  • 28
  • 29
  • 30
  • 31
  • 41

Bilens inställningar (konton, ID, VIN osv): […]

Kan du ge exempel på funktioner eller anna[…]

V70 motor till 850

Läste precis att de använder olika typer[…]

och i ECU i motorutrymmet. Inte på en -[…]