- fre 12 okt 2018, 21:24
#1274442
Men du kan inte påstå att för att nån slutar ladda sin elbil i Göteborg eller Östersund så blir det automstiskt ett par kw mer till Polen. Så funkar inte vårat elnät.
Sen är det exakt samma ström som elbilen laddas med som driver diskmaskinen, varmvattenberedaren och dina lampor.
Det är ett väldigt kortsiktigt tänk att all förbrukning skulle vara kolkraft. Flera tankevurpor i resonemanget.
Sveriges elproduktion baseras på vår förbrukning. Ökar förbrukningen ökar man produktionen och ökar den kontinuerligt bygger man ut kraftnätet.
Man använder alltid närproducerad el, det som händer när du tänder en lampa eller för den delen börjar ladda elbilen är att du sänker frekvensen i det lokala elnätet en liten liten del. Sänks det för mycket ökas antingen produktionen eller så exporterar man mindre till andra nät. Går det så långt att det blir mindre export utomlands har du förlorat en helt del på vägen så den kwh som du använder blir inte en kwh utomlands.
Och det är lika troligt att det är Norge eller Danmark som får minskad import och får öka sin produktion istället för Polen.
Sen är det exakt samma ström som elbilen laddas med som driver diskmaskinen, varmvattenberedaren och dina lampor.
Det är ett väldigt kortsiktigt tänk att all förbrukning skulle vara kolkraft. Flera tankevurpor i resonemanget.
Sveriges elproduktion baseras på vår förbrukning. Ökar förbrukningen ökar man produktionen och ökar den kontinuerligt bygger man ut kraftnätet.
Man använder alltid närproducerad el, det som händer när du tänder en lampa eller för den delen börjar ladda elbilen är att du sänker frekvensen i det lokala elnätet en liten liten del. Sänks det för mycket ökas antingen produktionen eller så exporterar man mindre till andra nät. Går det så långt att det blir mindre export utomlands har du förlorat en helt del på vägen så den kwh som du använder blir inte en kwh utomlands.
Och det är lika troligt att det är Norge eller Danmark som får minskad import och får öka sin produktion istället för Polen.
Polestar 2 Dual Motor MY24
Hyundai Ioniq electric 2018
Såld: Polestar 2 Dual Motor MY21
Såld: V60 T4F Summum MY12
Såld: V60 D5 TE Summum MY16
Såld: V70 D3 DE MY13
Hyundai Ioniq electric 2018
Såld: Polestar 2 Dual Motor MY21
Såld: V60 T4F Summum MY12
Såld: V60 D5 TE Summum MY16
Såld: V70 D3 DE MY13