- ons 18 jul 2018, 13:00
#1260242
Vid en kort letning så såg jag att köldmedels-R134a från BOC i england ligger snart på 400 kr/kg - när man köper i 12-kilos cylindrar och har sina certifikat - priset på R134a rusar och det här är bara början...
Det blir att vänja sig med HC-blandningar även i (äldre) bilar och EU har redan nu med utredningar börja ifrågasätta påståenden från köldmedelsbolagen och funnit att nuvarande reglerna för användningen med HC är för strikta och tar upp väldigt osannolika olyckssceniario som huvudargument för att begränsa användningen av HC till förmån för köldmedelsbolagens egna produkter. Detta kommer dock att ta många år att rucka på men processen är igång i alla fall, och med den uppseglande kölmedelsbrist-krisen som börja synas så kanske det tom. forceras...
Saker man pekade på är tex. hur stor sannolikhet att ett köldmedelrör plötligt går tvärs av under instrumentpanelen i en bil - har har det hänt någonsin hittills ???, det andra som att hur mycket köldmedel som sprutade in vi denna högst osannolika felsceniariot - köldmediebolagen räknar på hela mängden blåser in i kupén...
När man provade med riktiga experiment - fann att bara ca 1/3-del sprutade ut snabbt, för att resten i systemet blev väldigt kallt när trycket sjönk och måste ha värme innan det kokar ut - vilket tar tid och sista 1/3-delen måste ändå sugas ut med vakumpump då propan/isobutan gillar olja och partialtrycket går under atmosfärstryck med utblandningen med oljan och därmed stannar kvar i systemet i mycket lång tid när det sakta diffunderar ut med dom öppningar som fanns.
Med mindre utblåst mängd gör att man har mer marginal innan man når upp till LEL samt mer begränsad volym där halterna ändå uppnåddes. Till detta var att ingen missade när det skedde då hela kupen blev vit av oljedimma, stank olja och folk paniköppnade sidorutorna för kunna se något alls - vilket gjorde att gasnivåerna över LEL handlade om enstaka sekunder och begränsad i volym (även med stängda rutor var det under 15 sekunder pga bilens ventilation)
Och vi pratar fortfarande inte om att det har explodera - för att det skall ske så måste någon också tända på - med öppen låga! och är halterna i underkanten av LEL så brinner det heller inte fort...
Butan/propan utblandad med luft tänds inte av en cigarett-glöd, bensingaser utblandad med luft gör däremot det!! så håll er reservduk tät och utan att dunken spricker såhär i sommarvärmen!! - själv har jag råka på uppsprucken plastbensin dunk och 1/3-del utläckt två gånger på heta sommardagar under 20 års tid - att ett AC-rör går av under instrumentpanelen spontant och plötligt under körning - 0 gånger
---
En modern mindre bil med 500 gram R134a klarar sig på knappt 200 gram HC (för att densiteten är mindre än häften av R134a i vätskeform (ca 42%)) och med tanke på att så mycket blev kvar vid en tvär läcka så är frågeställningen nu om de sagda 150 grammen HC som tillåts för vitvaror utan placeringsrestriktioner, nog troligen kunde höjas ganska mycket mer utan att risken blir högre... och skulle man tillåta upp till 250 gram HC i vitvaror så skulle en väldigt stor andel av bilflottan klara sig på regeln då man sällan behöver mer än 250 gram för fungerande kylsystem.