Sida 1 av 1
Auktoriserad verkstad
Postat: ons 31 jan 2007, 14:46
av mugge
Hur bär man sej åt för att hitta verkstäder auktoriserade att serva och reparera Volvo? Söker man på webben dyker bara de stora Volvohandlarna upp. På sina håll verkar dessa hålla mycket hög klass, men motsatsen verkar inte heller ovanlig. Har själv mycket goda erfarenheter av Upplands Motor, men har också fått höra mycket kritik mot Rolf Eriksson bil i Falun/Borlänge liksom Bilkompaniet i Leksand.
Finns det listor på alla auktoriserade verkstäder? Var? Har ni tips på bra alternativ i Falun/Borlänge?
Postat: ons 31 jan 2007, 15:11
av Addekarlsson
Alla verkstäder som kan stämpla serviceboken är auktoriserade numera, tack vare regler inom eu.
Kalle runt hörnet kanske inte är det, men Kalle runt hörnet är kanske inte en registrerad bilreparatör heller.
Skitdåligt exempel, jag vet. Men du förstår vad jag menar?
"min" lokala mekaniker kör en Mekonomenverkstad, han är auktoriserad att stämpla serviceboken i vilken bil han vill. Trots det gäller alla garantier från bilsäljare mm.
Jag kan även lämna in min volvo till en citroenverkstad om jag vill, och så länge dom stämplar boken är allt i sin ordning.
Följande finns att läsa på Mekonomens hemsida:
www.mekonomen.se skrev:Grattis bilägare!
-nya EU-regler ger dig
utmärkta möjligheter
I praktiken innebär det att EU kommissionen konkurrensutsätter olika märkesverkstäder mot varandra och märkesverkstäder mot fria märkesoberoende verkstäder. Kort sagt monterar ned det monopol som så länge varit förbehållet märkeshandeln och som EU konstaterat icke varit till gagn för bilägarna. Detta torde väl inte vara något nytt för många plågade nybilsägare…
Hur skapar man mångfald och ökad konkurrens?
Helt enkelt att enmärkesverkstäder får reparera fler bilmärken och kan bli flermärkesverkstäder. Fria verkstäder försäkras tillgång till samma information och samma tekniska utrustning som hittills varit förbehållet märkeshandeln. När biltillverkarens krav på service och reparationer sedan uppfylls kan fria verkstäder bli auktoriserade. Märkesverkstäder kan bli auktoriserad på flera märken.
Av stor betydelse tror jag blir det tydliga uttalandet att biltillverkarens garantier gäller även när nya bilen servas på en fri märkesoberoende verkstad. Kravet är att servicen utförs fackmannamässigt och enligt tillverkarens instruktioner.
Vad innebär de nya reglerna för dig som bilägare?
Mekonomen Bilverkstad i likhet med fria märkesoberoende verkstadskunder kan nu:
- Serva nya bilar i ökad omfattning då ingen tveksamhet
kvarstår huruvida garantin gäller eller inte.
- Lättare arbeta med nya bilar eftersom tillgång till all erforderlig
information och teknisk utrustning, samma som märkeshandeln.
- Montera original reservdelar köpta från Mekonomen.
Bilägare kan nu:
- Serva nya bilen på fri märkesoberoende verkstad till lägre kostnad,
med kortare väntetid och stillestånd för bilen på verkstad.
- Få original reservdelar monterade hos den fria verkstaden.
- Köpa original reservdelar i Mekonomen-butiken.
Märkesverkstäder kan nu:
- Reparera fler bilmärken och därmed öka förtjänsten.
- Köpa original reservdelar och reservdelar av motsvarande kvalitet
från Mekonomen med omgående leverans.
Kontrakts-, lejdversktäder och andra av märkeshandeln auktoriserade fria verkstäder kan nu:
- Med oförändrad rabattnivå uppnå samma fördelar som märkesverkstaden enligt ovan.
Vilka möjligheter innebär de nya EU-reglerna för Mekonomen?
Våra Mekonomen bilverkstäder kan få fler och bättre betalda jobb och Mekonomenbutikerna kan få ökad försäljning av reservdelar till alla bilägare och till alla fria verkstäder, till märkesverkstäder, till alla kontrakts- och lejdverkstäder och andra av märkeshandeln auktoriserade fria verkstäder.
Mvh/ Adde
Postat: ons 31 jan 2007, 16:52
av CarMan
Addekarlsson skrev:Alla verkstäder som kan stämpla serviceboken är auktoriserade numera, tack vare regler inom eu.
Kalle runt hörnet kanske inte är det, men Kalle runt hörnet är kanske inte en registrerad bilreparatör heller.
Skitdåligt exempel, jag vet. Men du förstår vad jag menar?
"min" lokala mekaniker kör en Mekonomenverkstad, han är auktoriserad att stämpla serviceboken i vilken bil han vill. Trots det gäller alla garantier från bilsäljare mm.
Jag kan även lämna in min volvo till en citroenverkstad om jag vill, och så länge dom stämplar boken är allt i sin ordning.
Följande finns att läsa på Mekonomens hemsida:
www.mekonomen.se skrev:Grattis bilägare!
-nya EU-regler ger dig
utmärkta möjligheter
I praktiken innebär det att EU kommissionen konkurrensutsätter olika märkesverkstäder mot varandra och märkesverkstäder mot fria märkesoberoende verkstäder. Kort sagt monterar ned det monopol som så länge varit förbehållet märkeshandeln och som EU konstaterat icke varit till gagn för bilägarna. Detta torde väl inte vara något nytt för många plågade nybilsägare…
Hur skapar man mångfald och ökad konkurrens?
Helt enkelt att enmärkesverkstäder får reparera fler bilmärken och kan bli flermärkesverkstäder. Fria verkstäder försäkras tillgång till samma information och samma tekniska utrustning som hittills varit förbehållet märkeshandeln. När biltillverkarens krav på service och reparationer sedan uppfylls kan fria verkstäder bli auktoriserade. Märkesverkstäder kan bli auktoriserad på flera märken.
Av stor betydelse tror jag blir det tydliga uttalandet att biltillverkarens garantier gäller även när nya bilen servas på en fri märkesoberoende verkstad. Kravet är att servicen utförs fackmannamässigt och enligt tillverkarens instruktioner.
Vad innebär de nya reglerna för dig som bilägare?
Mekonomen Bilverkstad i likhet med fria märkesoberoende verkstadskunder kan nu:
- Serva nya bilar i ökad omfattning då ingen tveksamhet
kvarstår huruvida garantin gäller eller inte.
- Lättare arbeta med nya bilar eftersom tillgång till all erforderlig
information och teknisk utrustning, samma som märkeshandeln.
- Montera original reservdelar köpta från Mekonomen.
Bilägare kan nu:
- Serva nya bilen på fri märkesoberoende verkstad till lägre kostnad,
med kortare väntetid och stillestånd för bilen på verkstad.
- Få original reservdelar monterade hos den fria verkstaden.
- Köpa original reservdelar i Mekonomen-butiken.
Märkesverkstäder kan nu:
- Reparera fler bilmärken och därmed öka förtjänsten.
- Köpa original reservdelar och reservdelar av motsvarande kvalitet
från Mekonomen med omgående leverans.
Kontrakts-, lejdversktäder och andra av märkeshandeln auktoriserade fria verkstäder kan nu:
- Med oförändrad rabattnivå uppnå samma fördelar som märkesverkstaden enligt ovan.
Vilka möjligheter innebär de nya EU-reglerna för Mekonomen?
Våra Mekonomen bilverkstäder kan få fler och bättre betalda jobb och Mekonomenbutikerna kan få ökad försäljning av reservdelar till alla bilägare och till alla fria verkstäder, till märkesverkstäder, till alla kontrakts- och lejdverkstäder och andra av märkeshandeln auktoriserade fria verkstäder.
Mvh/ Adde
oj vad fel du har.
enligt eu så har man sett till att alla får vara akuoriserade.
men biltilverkarna har svarat med att man får vara det, bara man uppfyller deras krav.
sen har dom en lång lista över vilken utrustning verkstan ska ha, där inefatas tilomed vilke mått det ska vara på arbetsplatserna m.m.
sen ska mekanikerna göra olika prov, för att hamna på olika nivåer. sen så måste mekanikern ha rett nivå för att få utfärda jobbet som ska göras på just din bil.
det finns också massa rutiner för hur man hanterar reklamationen m.m.
allt detta får vilken verksta som helst göra, bara dom gör rätt!
hittar du en verksta som kan ta hand om garanti jobb, så är dom aktoriserade, inte annars!
jag har nyligen vrit med om flera kunder som gjort service hoss annan verksta & nu fått problem. då garanti tiden nu gått ut har dom fått stå för allt själva & då har det gält enklare saker som vi garanterat hadde hittat & kunat åtgärda innan garantin gått ut!
det kan vara dyrt att vara dumsnål!
Postat: ons 31 jan 2007, 18:40
av Frigge
Ja, riktigt så lätt som Mekonomen hävdar är det inte.
Dom MÅSTE uppfylla Biltillverkarens krav på Kompetens och jobben MÅSTE utföras enl tillverkarens rekomendationer. Det åligger kunden att bevisa att bilen är servad enl Tillverkarens rekomendationer OM det blir en diskussion kring detta. En Auktoriserad Volvoverkstad är som Carman säger, en verkstad som får utföra Garantijobb med allt vad det innebär.
Det får INGEN Mekonomenverkstad. Dom flesta Mekonomen verkstäderna är inte ens anslutna till MRF vilket betyder att dom kan strunta i ARN:s rekomendationer om dom vill, det kan INTE en Auktoriserad verkstad göra. Auktoriserade verkstäder följer ALLTID ARN:s rekomendationer enl ett avtal som finns med MRF.
För att bli en Auktoriserad märkesverkstad krävs en hel del som dessa verkstäder inte har råd men då dom oftast är en flermärkesverkstad.
Postat: ons 31 jan 2007, 20:47
av CarMan
Felet är väll att Många icke aktoriserade inte har koll o går ut med sin marknadsföring på så sätt att kunderna tror att dom är aktoriserade.
Dom lurar helt enkelt sina kunder, hur seriöst är det?
jag vet till om med kunder som betalat för repratioenr på annan verksta som hade varit gratis på en aktoriserad (då den aktoriserade har koll på förlängda garantier)
hade också en nyligen som fått komma in extra med bilen på felsökning hoss mig, bara för att den inte gick på alla burkar.
han hade gjort sin 12000 mila service för 3000 mil sedan & den var gjort på en icke aktoriserad verksta, som då inte bytt t-stift.
ny stift o sen gick den. men nu kostade det han en felsökning också + allt besvär
Postat: ons 31 jan 2007, 21:49
av Frigge
CarMan skrev:Felet är väll att Många icke aktoriserade inte har koll o går ut med sin marknadsföring på så sätt att kunderna tror att dom är aktoriserade.
Dom lurar helt enkelt sina kunder, hur seriöst är det?
jag vet till om med kunder som betalat för repratioenr på annan verksta som hade varit gratis på en aktoriserad (då den aktoriserade har koll på förlängda garantier)
hade också en nyligen som fått komma in extra med bilen på felsökning hoss mig, bara för att den inte gick på alla burkar.
han hade gjort sin 12000 mila service för 3000 mil sedan & den var gjort på en icke aktoriserad verksta, som då inte bytt t-stift.
ny stift o sen gick den. men nu kostade det han en felsökning också + allt besvär
Den listan med problem orsakade av icke auktoriserade Verksäder kan bli lång :(
Har haft kunder som haft sina bilar i veckor på felsökning på mindre verkstäder som INTE löst problemet men tagit betalt för tiden dom använt :roll: När kunden sen lämnar bilen till Auktoriserad Verkstad tar det en timme att laga den då erfarenheten på Märket är helt avgörande.
Visst har en Märkesverkstad högre timdebitering men i ALLA fall löser man problemet avsevärt mycket snabbare än någon annan vilket i slutänden gör det billigare för kunden.
Postat: tor 01 feb 2007, 19:11
av Bosa
Personligen har jag anlitat en icke Volvoverkstad för de vanliga servicarna i 10 år på mina Volvobilar utan några problem, förutom de första servicarna på de "nya" bilarna. Där iofs två lock på batteriet fattades efter ena första servicen. Ett kopplingsbyte på V40n däremot åkte jag till Volvo för att slippa krångel eftersom det knackade när jag släppte upp kopplingen. Problemet var bara att de inte luftade systemet tillräckligt efter bytet så jag fick knappt i växlarna när jag kom hem 15 mil senare. :D
Snackade med Volvo och de skulle först ha in bilen men efter förklaring om 15 mil enkel resa plus ta ledigt från jobbet så debiterade "min" verkstad Volvo för att lufta systemet enl. överenskommelse med Volvoverkstaden. En eloge för den lösningen till Volvo faktiskt. :)
Vad gäller garantiåtgärder så kollas givetvis sånt upp innan jag lägger några pengar på det. Och för just garantiåtgärder har det fungerat bra hos Volvoverkstäderna förutom lite små missöden med V70n men det är inget som spelar nån roll nu när det fungerar. :)
Så för mig fungerar det alldeles ypperligt med en kombination av Volvo/icke Volvoverkstäder. :)
Postat: fre 02 feb 2007, 07:05
av Addekarlsson
Då ber jag om ursäkt att jag gick ut med "falsk" information.
Dock kommer jag fortsätta serva på Mekonomen när det gäller mindre fel vintertid.
för sommartid gör jag det själv, och vid större operationer i bilen gör Volvo det, om det är nått jag inte har verktyg/utrustning för. :lol:
Mvh/ Adde
Postat: fre 02 feb 2007, 09:09
av mugge
Tack för den riktigt givande informationen.
Man får väl grilla "Kalle runt hörnet" lite på att han faktiskt kan bevisa att han faktiskt får utföra garantijobb. Annars får det bli lokala Volvohandlaren, med det att jag är med som åskådare på samma sätt som någon i en annan tråd här beskrev att han gjort i Kristianstad. Gäller förresten oavsett vem jag anlitar.
Att vara med som åskådare bör kunna vara ett bra sätt att lära sej mer om bilen också

Postat: fre 02 feb 2007, 10:17
av Addekarlsson
Gäller att man ska få vara med oxå. Hos vår lokala volvoverkstad får man inte vara med, för dom hävdar att försäkringar inte gäller vid olycka om privatperson är med i verkstadshallen.
Låter lite sisådär enligt mig, men jag accepterar det ändå.
Det är ju samma sak som att jag inte vill ha folk hängandes bakom mig när jag jobbar heller.
På vår lokala Mekonomenverkstad får man mer än gärna vara med vid skruvning i bilen. Mekanikern där gillar att slänga käft.
Mvh/ Adde