Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Leopold
#1259361
Min är utan tvekan svärmor, ca 80 bast.

Körde en längre sväng med henne igår i ett ärende, landsväg med mycket lastbilstrafik och som vanligt en hel del individer som ligger bakom och fegar vilket skapar långa svansar man måste dra om.

Hon är exakt som jag! "För i h-e varför kör den där fånen inte om det är ju helt fritt?". Och "vad i h-e vad fräckt av det där stolpskottet att tränga sig in framför oss nu blev det ju ännu fler att dra om för oss..."

Haha... och när dessa filurer som envisas med att tränga sig in framför oss inte lyckas att dra om dessa tåg av fordon på raksträckor på rimlig tid pga undermotoriserade bmw, audi, VW typiskt så blir det ju så att man måste lätta på gasen för att inte köra in i baken på dom när man hakar på en omkörning... och då blir det långa eder från passagerarsätet över dessa stoppklossar i trafiken så slipper jag uttala dessa :-)

Behöver väl inte säga att det var just svärmor snarare än frugan som blev mest begeistrad i BSR-optimeringen på våran kärra, S80 2.5t 2007... svärmor bara njuter i fulla drag över den högst märkbara skillnaden i auktoritet från drivlinan exakt som jag gör! Härligt att dela upplevelsen av Flow, bara dutta till litet på gasen så väcks en massa kraft till liv och man är om och förbi i ett nafs. Nu tycker hon dock att det kan vara dags att uppgradera oss till litet kraftigare prylar... hmm vi får se!

Vilka är era favoritpassagerare?
av Schmoyoho
#1259364
Folk som inte grisar ner som små barn, folk som inte TAR PÅ RUtORNA NÄR DE PEKAR samt folk som inte stänger bildörren som om det var en tävling i att smälla hårdast. Här kanske vi har underlag för en helt annan tråd, "vilken sorts förare undviker ni mest?" men jag är inte alls lika jobbig som jag låter, jag lovar! Ingen har vågat klaga än så länge i alla fall.

Jag antar jag helst åker bil med samma människor som jag helst i övrigt umgås med. Men så är ju inte alltid fallet. Jag pluggar ett tiotal mil från där jag kommer från. När jag hälsar på hemma får jag ibland med mig passagerare via en samåkningsgrupp på facebook, så jag träffar en del människor jag inte känner mer än de cirka tre timmar man spenderar i bilen. Ett ganska bra underlag av folk som inte varit annat än passagerare för mig. Bästa passageraren servade mig under körningen, skruvade på och av korken på min vattenflaska, bjöd på snacks och var en i överlag trevlig och genuin person. Sämsta passageraren... ja, jag tycker tystnad kan vara skönt och inte alls pinsamt om man inte gör den det, så sammanfattar jag den resan.

I överlag uppskattar jag nog folk som har samma musiksmak, som kan uppskatta mina ibland kanske lite kluriga låtval och kan kontra med eget.
Användarvisningsbild
av snepo
#1259386
Schmoyoho skrev: fre 13 jul 2018, 03:07 Folk som inte grisar ner som små barn, folk som inte TAR PÅ RUtORNA NÄR DE PEKAR samt folk som inte stänger bildörren som om det var en tävling i att smälla hårdast. Här kanske vi har underlag för en helt annan tråd, "vilken sorts förare undviker ni mest?" men jag är inte alls lika jobbig som jag låter, jag lovar! Ingen har vågat klaga än så länge i alla fall.

Jag antar jag helst åker bil med samma människor som jag helst i övrigt umgås med. Men så är ju inte alltid fallet. Jag pluggar ett tiotal mil från där jag kommer från. När jag hälsar på hemma får jag ibland med mig passagerare via en samåkningsgrupp på facebook, så jag träffar en del människor jag inte känner mer än de cirka tre timmar man spenderar i bilen. Ett ganska bra underlag av folk som inte varit annat än passagerare för mig. Bästa passageraren servade mig under körningen, skruvade på och av korken på min vattenflaska, bjöd på snacks och var en i överlag trevlig och genuin person. Sämsta passageraren... ja, jag tycker tystnad kan vara skönt och inte alls pinsamt om man inte gör den det, så sammanfattar jag den resan.

I överlag uppskattar jag nog folk som har samma musiksmak, som kan uppskatta mina ibland kanske lite kluriga låtval och kan kontra med eget.
Eller dom som ska pilla på alla knappar. Eller talar om för mig hur jag ska köra. Då brukar jag säga,om det inte duger kan jag släppa av dig. Då brukar det bli lugnt. Kör alltid lugnt med passagerare i bilen. Vet av erfarenhet hur det känns att vara rädd som passagerare
av Schmoyoho
#1259389
snepo skrev: fre 13 jul 2018, 08:51Eller dom som ska pilla på alla knappar. Eller talar om för mig hur jag ska köra. Då brukar jag säga,om det inte duger kan jag släppa av dig. Då brukar det bli lugnt. Kör alltid lugnt med passagerare i bilen. Vet av erfarenhet hur det känns att vara rädd som passagerare
Jag har inget emot om folk kommenterar min körning, många gånger har de ju rätt i vad de säger. Jag fick också lära mig att köra väldigt lugnt och fint med passagerare men jag är lite på/av i min körning, antingen är det James "no sense of urgency" May eller så är det "speed and power" Clarkson. I det sistnämnda fallet har det hänt att jag glömt mina passagerare, exempelvis på en nämnd långfärd uppskattades det inte att åka i 150 km/h (vilket jag tyckte var en lämplig fart på en tom motorväg en ljus sommarkväll) men det vågade vederbörande inte säga, utan jag märkte det själv. Fast jag förstår det kanske är svårt att börja kritisera någon främlings körning, men har som tur är lärt mig av den erfarenheten.
Användarvisningsbild
av snepo
#1259462
Schmoyoho skrev: fre 13 jul 2018, 09:05
snepo skrev: fre 13 jul 2018, 08:51Eller dom som ska pilla på alla knappar. Eller talar om för mig hur jag ska köra. Då brukar jag säga,om det inte duger kan jag släppa av dig. Då brukar det bli lugnt. Kör alltid lugnt med passagerare i bilen. Vet av erfarenhet hur det känns att vara rädd som passagerare
Jag har inget emot om folk kommenterar min körning, många gånger har de ju rätt i vad de säger. Jag fick också lära mig att köra väldigt lugnt och fint med passagerare men jag är lite på/av i min körning, antingen är det James "no sense of urgency" May eller så är det "speed and power" Clarkson. I det sistnämnda fallet har det hänt att jag glömt mina passagerare, exempelvis på en nämnd långfärd uppskattades det inte att åka i 150 km/h (vilket jag tyckte var en lämplig fart på en tom motorväg en ljus sommarkväll) men det vågade vederbörande inte säga, utan jag märkte det själv. Fast jag förstår det kanske är svårt att börja kritisera någon främlings körning, men har som tur är lärt mig av den erfarenheten.
Jag brukar köra lite vildare när jag är själv. Men försöker hålla mig sansad. Eftersom jag behöver körkortet i jobbet.
av Tilly
#1259704
Själv är jag inte så förtjust i folk som sitter och retar upp sig på annan trafik oavsett om de kör eller sitter i passagerarstolen. Man kan ju ändå inget göra åt saken så då blir det bara tjatigt och gnälligt om man skall hålla på och älta det.

I övrigt så är väl favoritpassagerarna vanliga, trevliga människor som har lite koll på läget och som håller sig vakna. Det är tråkigt med sådana som man bara skall "forsla" till slutmålet, som inte har någon koll på hur långt vi skall åka eller hur Sveriges geografi ser ut och inte har någon tanke om när och var det kan vara lämpligt att rasta osv. Detta då givetvis på lite längre resor.

Ser ut att komma från det lilla hålet […]

Din LMM (MAF) är bytt och den är fel ti[…]

Yttertemperatur mätare

Appen går inte på bilens temperatur ut[…]

Brainys V60

Toppen, tack! Just nu är tanken bilbyte till[…]