Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1258214
Håller helt med dig.
Känns som att i andra länder hade det kunnat bli frågan om skadestånd från statrn/myndigheten till företaget eller den person som blir ekonomiskt drabbad.
Kanske också skulle gå att få igenom i Sverige? Eller är det omöjligt?
#1258673
Nej, miljööverdomstolen är högsta instans och kan därför inte överklagas.

I Sverige finns rätt många regler och lagar som i princip gör den enskilde medborgaren 100% rättslös mot olika myndigheter, även om det är myndigheten som har gjort fel, eller ändrar sig.
#1259005
Nicolai skrev:Jag har bekanta i vindkraftsbranschen som pratar om vindkraft som en övergångsfas i utvecklingen. Framtiden ligger i solenergi och de planerar redan för den omställningen.
Fast det ligger väl då ändå en bit fram? Man ser en kraftig ökning av vindkraft nu ju. Beror dels på tydligare regler efter energiöverenskommelsen men också på sänkta kostnader per kwh när man sätter upp vindkraftverk.


http://www.energimyndigheten.se/nyhetsa ... nder-2017/

Det är sån fart på byggandet nu att man väntar sig att 2030 års mål uppnås redan inom ett par år... Det går alltså nästan lite för fort och om man inte börjar bromsa snart kan man få problem med energicertifikaten. Lite osäker på hur det funkar med det, men det är i allafall var som skrivs här:
https://www.di.se/hallbart-naringsliv/s ... ft-lockar/
#1259307
Hehe.. debattartikel skriven professor i förbränningsteknik... vilken överraskning att han snackar skit om elbilar! :-D

I övrigt är det skandal att denna studie från IVL fortfarande används. Den här blivit så sågad pga dess felaktigheter och gammal indata. Men ändå fortsätter fossilkramarna hänvisa till den.

Men tyvärr får det bara effekten att folk tror på dessa siffror som inte har någon verklighetsförankring. Några exempel...
Ivl studien baserar co utsläppen från batteritillverkningen på numera över 10 år gamla siffror och dessutom på att man använder fossil el vid tillverkningen. Dagens batteritillverkning hos tex Teslas gigafactory släpper bara ut en bråkdel av det studien menar. Sedan är det intressant att man för elbilar räknar utsläppen för hela kedjan från tillverkning av batterierna tillverkning av strömmen etc. Men för fossilbilarna räknar man bara bilens utsläpp. Ingenting vad tillverkning, transport mm av fossilbränslen släpper ut. Körs oljetankers raffinaderier tankbilar mm helt utsläppsfritt? Som grädden på moset har dom sedan jämfört med en liten snål bil och dessutom de glädjesiffror som står som officiell förbrukning.
Sen glömde han ju med glädje att batterierna efter att dom är slut som bilbatterier dels kan användas till energilager och dels är helt återvinningsbara.

Gå inte på såna här artiklar som är ren lobby från fossilbilbranschen.

I dag och i dag men v70 D5 2010'an har ståt[…]

Köpråd V60 etanol

@AnnaHelena , Både och, har den fått […]

Bruten fjäder framvagn

Vanligt med brusten vänster fjäder p&ari[…]

Vindrutetorkarmotor

Jag har vdb länken förut, men här[…]