Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1258011
De som är satta att ge tillstånd till att uppföra vindkraftverk borde vara ålagda att själva vara permanent bosatta kring aktuell minimigräns kring dessa anläggningar i full drift. På så vis blir det självreglerande och ganska oproblematiskt.

Det där med fladdermöss och havsörnar etc, väldigt viktigt det också men jag förstår inte varför man ignorerar kraven som helt vanliga människor ställer på att ha drägliga levnadsförhållanden. Frågan borde lyftas i den allmänna debatten, känns som att detta är extremt underrapporterat.
#1258013
joel80 skrev: ons 04 jul 2018, 23:20
VolvoB20 skrev:
Leopold skrev: ons 04 jul 2018, 18:13

Ja det är mycket märkligt att det ges tillstånd att bygga vindkraftverk så nära bebyggelse. Själv skulle jag aldrig ens fundera på att bosätta mig i närheten av ett vindkraftverk och ännu mindre tillåta att någon bygger dylika i min närhet. Ca 5 km verkar som ett tänkbart minimiavstånd men det måste naturligtvis kollas upp noga om det räcker för att inte besväras av anläggningen, om det någonsin skulle bli aktuellt för min del. Förutom negativa hälsoeffekter så påverkar det dessutom fastighetens värde väldigt negativt att ha närbelägna bullerkällor.
Flera av grannarna häromkring överklagade när se fick veta att ett megavindkraftverk skulle byggas 250 meter från deras hus men det hjälpte inte, nu föll väl deras hus någon mille i värde när verket drog igång. Men någon ersättning utgår inte.
Vart är det här? Vilka är det som skulle bygga vindkraftverken?
Ska nog inte gå ut med exakt plats för det här varit infekterat nog. Ett vindkraftbolag står för uppförande och drift och man betalar markägaren, Grannar som är rätt gamla och har tänkt sälja husen och flytta till stan har plötsligt fått se sina hus osäljbara eller så har de tappat någon miljon i värde när det står ett splitternya kraftverk på 2.5 megawatt, 150 meters höjd och vingar som gör 300 km/timme nära huset så det dånar satan. Jag bor ju lite längre ifrån men det är ändå skitjobbit med oljudet så jag förstår att de som bor närmare lider.

I det andra fallet blev markägaren hårt ansatt av grannarna, barnen blev mobbade i skolan och man portades från att handla i den lokala butiken.

Det är därför jag tycker att man ska bygga vindkraft långt ut i havet och inte på land. Eller så skulle det finnas ett system så de drabbade fick någon form av ersättning kan man tycka.
#1258014
Ser ut som att det blir rätt kraftig smäll på landbaserad vindkraft när man tvingar ägarna att stå för värdeminskning på fastigheter osv, även påföras kostnader för hälsobekymmer och förlorad arbetsinkomst för de som blivit utsatta mot sin vilja och utan att kunna göra något åt det, alternativt att ägna en massa tid åt tvister i div instanser.

Det som pratades om i första inlägget i tråden att en ägare nu står med en anläggning som måste skrotas... skulle säga att det är det lilla i sammanhanget av den totala skadan som anläggningen orsakat.

Rent skamligt att detta kan pågå i vårt land, rent oförstånd av folk som är satta att fatta beslut om dylika anläggningar och det kostar enorma summor för "vanligt folk".
#1258020
Jag hittar inget om det här. Var är det? Är det bara en skröna eller finns det bara inte några officiella dokument kring det?

När det gäller hur nära man får föra upp dem finns det som rag förstår regler på närmast 800m till bebyggelse? Låter märkligt att man fått tillstånd att bygga 250m från bostadshus!!
#1258173
joel80 skrev: tor 05 jul 2018, 06:59 Jag hittar inget om det här. Var är det? Är det bara en skröna eller finns det bara inte några officiella dokument kring det?

När det gäller hur nära man får föra upp dem finns det som rag förstår regler på närmast 800m till bebyggelse? Låter märkligt att man fått tillstånd att bygga 250m från bostadshus!!
Från sydöstran

Det omtvistade vindkraftverket i Kullaryd stängs. I snart 10 år har grannar protesterat mot vindkraftverket som ställdes upp under 2013.

Nu har Mark- och miljööverdomstolen gett de omkring 50 fastighetsägarna rätt och bygglovet från 2009 undanröjs.

Vindsnurran på Garnanäshalvön har varit i blåsväder ända sedan bygglovet 2009. Sedan det uppfördes år 2013 har vindkraftverket varit uppe för diskussion vid ett flertal tillfällen.

Bland annat har bullret och den höga ljudnivån fått flera boende att flytta ifrån området. En annan fråga som diskuterats genom åren är hur djur och natur påverkas av vindkraftverket.

Boende i Lilla Kulleryd har vittnat om att djur som fladdermusen, havsörnen och berguven varit speciellt utsatta.

Fallet har prövats flera gånger och de knappt 50 sakägarna har trots nederlag fortsatt att strida och riktat hård kritik mot både Kulleryd Kraft, som ligger bakom mångmiljonsatsningen, och kommunens byggnadsnämnd för hur de har hanterat ärendet.

I fjol vann de boende en liten delseger då Mark- och miljödomstolen meddelande att ljudmätningar skulle genomföras på platsen. Men bygglovet skulle gälla även fortsättningsvis. I augusti i fjol lyfte de boende ärendet vidare.

Nu meddelar Mark- och miljööverdomstolen att de upphäver den tidigare domen om Ronneby kommuns dåvarande byggnadsnämnds beslut om bygglov för vindkraftverket – och avslår bygglovsansökan. Vindkraftverket anses inte lämpligt med hänsyn till naturvärdena i området, meddelar Mark- och miljööverdomstolen.

Mark- och miljööverdomstolens dom får inte överklagas. Därmed har det omstridda vindkraftverket utanför Bräkne-Hoby snurrat färdigt.


Vinkraftverket där jag bor ligger tex 950 meter från mitt hus, närmsta granne har 275 meter och 100 meter från sin fastighetsgräns till verket. Närmsta gräns till idag obebyggda fastighet är 45 meter från det 150 meter höga verket. Den blev nog rätt värdelös nu. Vem vill bygga där på sin mark nu om man ligger 45 meter från snurran, inte jag i alla fall.

Har kikat runt lite och alla snurror jag kikat på har hus bra mycket närmare än 800 m. Alla är 150 meter höga 2-3 megavattare. De bullrar saftigt då vingspetsarna toppar 300 km/h
#1258175
VolvoB20 skrev:
joel80 skrev: ons 04 jul 2018, 17:10 Sitter och jobbar i Almedalen den här veckan och flera av föreläsningarna jag jobbat med har pratat om framtida energilösningar, där vi i norden ligger riktigt bra till och långt fram när det gäller blockchain, digital säkerhet och lokal lagring för att minska effektbehov.
Ja vi ligger väldigt långt fram på PowerPoint nivå i norden. Om du lyfter blicken från PPT filen i din dator i Almedalen och tittar ut över havet så bygger man nu Nordstream2 ledningen som passerar utanför Gotland, den ska transportera 110.000.000.000 kubikmeter rysk fossilgas vare år till Tyskland så de kan producera el, bla annat i väldens största gasturbiner från Siemens kommer man elda fossilgas, nu när de stänger av kärnkraften, det är realitet, högst verklig och påtaglig, det händer nu till skillnad från all Powerpointande.
Ja, det där är verkligen underligt. Hur kan Tyskarna sätta sig i en sådan sits? Fast har dom något val? Då kommer kanske/troligen Sverige att köpa där när vi behöver. :P
#1258176
VolvoB20 skrev:
joel80 skrev: tor 05 jul 2018, 06:59 Jag hittar inget om det här. Var är det? Är det bara en skröna eller finns det bara inte några officiella dokument kring det?

När det gäller hur nära man får föra upp dem finns det som rag förstår regler på närmast 800m till bebyggelse? Låter märkligt att man fått tillstånd att bygga 250m från bostadshus!!
Från sydöstran

Det omtvistade vindkraftverket i Kullaryd stängs. I snart 10 år har grannar protesterat mot vindkraftverket som ställdes upp under 2013.

Nu har Mark- och miljööverdomstolen gett de omkring 50 fastighetsägarna rätt och bygglovet från 2009 undanröjs.

Vindsnurran på Garnanäshalvön har varit i blåsväder ända sedan bygglovet 2009. Sedan det uppfördes år 2013 har vindkraftverket varit uppe för diskussion vid ett flertal tillfällen.

Bland annat har bullret och den höga ljudnivån fått flera boende att flytta ifrån området. En annan fråga som diskuterats genom åren är hur djur och natur påverkas av vindkraftverket.

Boende i Lilla Kulleryd har vittnat om att djur som fladdermusen, havsörnen och berguven varit speciellt utsatta.

Fallet har prövats flera gånger och de knappt 50 sakägarna har trots nederlag fortsatt att strida och riktat hård kritik mot både Kulleryd Kraft, som ligger bakom mångmiljonsatsningen, och kommunens byggnadsnämnd för hur de har hanterat ärendet.

I fjol vann de boende en liten delseger då Mark- och miljödomstolen meddelande att ljudmätningar skulle genomföras på platsen. Men bygglovet skulle gälla även fortsättningsvis. I augusti i fjol lyfte de boende ärendet vidare.

Nu meddelar Mark- och miljööverdomstolen att de upphäver den tidigare domen om Ronneby kommuns dåvarande byggnadsnämnds beslut om bygglov för vindkraftverket – och avslår bygglovsansökan. Vindkraftverket anses inte lämpligt med hänsyn till naturvärdena i området, meddelar Mark- och miljööverdomstolen.

Mark- och miljööverdomstolens dom får inte överklagas. Därmed har det omstridda vindkraftverket utanför Bräkne-Hoby snurrat färdigt.


Vinkraftverket där jag bor ligger tex 950 meter från mitt hus, närmsta granne har 275 meter och 100 meter från sin fastighetsgräns till verket. Närmsta gräns till idag obebyggda fastighet är 45 meter från det 150 meter höga verket. Den blev nog rätt värdelös nu. Vem vill bygga där på sin mark nu om man ligger 45 meter från snurran, inte jag i alla fall.

Har kikat runt lite och alla snurror jag kikat på har hus bra mycket närmare än 800 m. Alla är 150 meter höga 2-3 megavattare. De bullrar saftigt då vingspetsarna toppar 300 km/h
Tack

Ja bygger man så nära bebyggelse känns det ju helt rätt att man upphäver vad som verkar vara helt felaktiga bygglov från början. Synd bara att kommunens misstag med felaktigt bygglov ska kosta nån annan en satans massa pengar. :/
#1258180
joel80 skrev: Ja bygger man så nära bebyggelse känns det ju helt rätt att man upphäver vad som verkar vara helt felaktiga bygglov från början. Synd bara att kommunens misstag med felaktigt bygglov ska kosta nån annan en satans massa pengar. :/
Som jag ser det ska man som investerare vara såpass väl påläst om kravbilden och att vara lyhörd för signaler från huvudintressenter (tex grannar i detta fall)... så att man redan från början förstått att detta var en kontroversiell installation och därmed övervägt de uppenbara riskerna med att fullfölja.

Spelar ingen roll om man händelsevis uppfyllde en del formella krav som det såg ut för ett decennium sedan. Tror det är en hel del maktspel bakom denna historia och det känns väldigt bra att sunt förnuft segrade till slut, av allt att döma.

Jag ser denna historia som något som kan inspirera vanliga människor i liknande situation att ha blivit utsatt för en kraftig bullerkälla typ närbeläet vindkraftverk... och till slut åtgärda detta genom långvarigt hårt arbete i extrem byråkratisk motvind i en mängd instanser. Mycket bra jobbat!

Att en privatpersons livsbesparingar gick upp i rök i detta fall är bara att beklaga men orsakerna står att finna i extremt dålig investeringsanalys och usla rådgivare... inget konstigt med det och det har hänt förr.
#1258198
Man får nog lägga en del av skulden på myndigheterna också som gav ett felaktigt byggtillstånd från början! Sånt ska ju inte få ske. :/

Nu tycker jag nog att rubriken på den här tråden är lite felaktig. Några vindkraftverk får stänga betyder verkligen inte att vindkraften är död. Den ökar faktiskt nästan för snabbt och man behöver snart sätta stopp för elcertifikaten.

Man räknar med att vi nått 2030 års mål redan 2021!

http://mobil.pt.se/nyheter/pitea/vindkr ... 43315.aspx


https://branschaktuellt.se/energi/vindk ... yra-ar/amp
#1258208
Jag tycker det är fel att individen ska bli straffad när det är myndigheter som gjort fel. Har man bygglov och alla papper som krävs så ska det ju vara lugnt att utföra det man tänkt, speciellt när det gäller sådana här saker som inte uppenbart är fel, till skillnad mot t ex dubbel utbetalning från f-kassan eller liknande. I sådana fall bör man som individ anta att något är fel.

Att vindkraftverket i fråga nu måste skrotas är dock inte problemet i mina ögon, det mår vara hänt, men inte tusan ska individen behöva stå för rivningskostnaden när denne följt alla anvisningar som gavs under bygget.
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]