Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1257896
VolvoB20 skrev: ons 04 jul 2018, 13:01 Ja, det är väldigt underligt, Här i söder är det ok att bygga vindkraft 250 meter ifrån bostäder/lantbruk/hästgårdar men om det bor en Same i huset så ökar avståndet från 250 m till 5000 meter.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vaste ... -vindkraft

Men samtidigt som domen innebär ett svårt bakslag för Jiingevaerie sameby, ser de renskötande samerna i stort ändå somen som ett steg framåt. Domen fastslår nämligen också att en frizon på minst fem kilometer från varje vindkraftverk måste finnas till närmaste bebyggelse.

Varför behöver en Same med en ren 5000 meter men en bonde med kor/får/hästar, eller en familj med barn bara 250 avstånd från ett vindkraftverk för att inte bi störd???
Den ene tillhör en minoritet. Om man ska vara lite cynisk.

Den stora tillväxtpotentialen för vindkraft verkar ju annars vara till havs. Men där blir det bara stora investeringar.
#1257902
Helt rätt åtgärd av miljödomstolen I Norge har vindkraften redan dödat stora delar av havsörnbeståndet.

Vindkraften är den mest naturfientlig energiformen.


Svaret på rubrikens fråga är enkelt ,eftersom nästan alla elbilsköparna har köpt någon sorts hybrider och politiker blundar och lotsas att de bilar kan rädda miljön fast ägarna tankar fossilbränsle och laddar sina små batterier med fossilmotor.Man bara fotsätter detta tills politiker förbjuder också hybrider.

Man behöver inte vara sierska för att förstå att hybrider för eller senare går samma väg till historien som etanolbilar
#1257937
Hybrider är en inkörsport.. Men jag håller med om att dom kommer försvinna rätt fort, mycket p.g.a pris. Att både göra en "vanlig" bil och lägga till batterier och elmotor blir dyrare och mer komplicerat. Hybriderna, och även bilar med förbränningsmotorer kommer snart bli utkonkurrerade av elbilar när det gäller pris och ägandekostnad. Räknar man ihop båda är dom redan billigare.

Framtidens vindkraft tror jag blir till störst del offshore-installationer. Man gör nu så pass stora vindkraftverk att det blir riktigt billigt per kwh. Ett av de största kraftverken UK nu sätter upp motsvarar 6-12st av våra vanliga landbaserade kraftverk i effekt. (12MW vs 1-2mw)

Sitter och jobbar i Almedalen den här veckan och flera av föreläsningarna jag jobbat med har pratat om framtida energilösningar, där vi i norden ligger riktigt bra till och långt fram när det gäller blockchain, digital säkerhet och lokal lagring för att minska effektbehov.
#1257944
joel80 skrev: ons 04 jul 2018, 17:10 Sitter och jobbar i Almedalen den här veckan och flera av föreläsningarna jag jobbat med har pratat om framtida energilösningar, där vi i norden ligger riktigt bra till och långt fram när det gäller blockchain, digital säkerhet och lokal lagring för att minska effektbehov.
Ja vi ligger väldigt långt fram på PowerPoint nivå i norden. Om du lyfter blicken från PPT filen i din dator i Almedalen och tittar ut över havet så bygger man nu Nordstream2 ledningen som passerar utanför Gotland, den ska transportera 110.000.000.000 kubikmeter rysk fossilgas vare år till Tyskland så de kan producera el, bla annat i väldens största gasturbiner från Siemens kommer man elda fossilgas, nu när de stänger av kärnkraften, det är realitet, högst verklig och påtaglig, det händer nu till skillnad från all Powerpointande.
#1257945
Ska du börja bli spydig kan du byta forum.
Otrevliga diskussioner har det varit nog här tidigare.

För den som inte är otrevlig och vill diskutera kan jag nämna att de som diskuterat kommande elnät och hur framtidens elnät i norden och Europa kommer se ut varit bland andra;
Generaldirektören på Svenska Kraftnät
VD, Boliden
VD innoEnergy Scandinavia
VD Railers Norge
VD Jämtkraft
VD Svenskt Kvalitetsindex
VD Eon Sverige
Koncernchef, Fortum
Vice VD, Svenskt näringsliv
VD SEI
Miljö och Hållbarhetschef, Northvolt


Inga powerpoints
Senast redigerad av 2 joel80, redigerad totalt 0 gång.
#1257946
VolvoB20 skrev: Varför behöver en Same med en ren 5000 meter men en bonde med kor/får/hästar, eller en familj med barn bara 250 avstånd från ett vindkraftverk för att inte bi störd???
Ja det är mycket märkligt att det ges tillstånd att bygga vindkraftverk så nära bebyggelse. Själv skulle jag aldrig ens fundera på att bosätta mig i närheten av ett vindkraftverk och ännu mindre tillåta att någon bygger dylika i min närhet. Ca 5 km verkar som ett tänkbart minimiavstånd men det måste naturligtvis kollas upp noga om det räcker för att inte besväras av anläggningen, om det någonsin skulle bli aktuellt för min del. Förutom negativa hälsoeffekter så påverkar det dessutom fastighetens värde väldigt negativt att ha närbelägna bullerkällor.
#1257947
joel80 skrev: ons 04 jul 2018, 18:10 Ska du börja bli spydig kan du byta forum.
Otrevliga diskussioner har det varit nog här tidigare.
Jag är inte spydig, jag är däremot väldigt orolig. Jag tycker det är så mycket snack och så lite verkstad. Det skulle behöva rulla igång mängder av stora infrastukturprojekt inom ensegiproduktion, men inget händer, eller i varje fall ytterst lite. Alla vill ställa om till el, allt från bilar till masugnar. Det behövs krafttag på produktionsstöd, och det är bråttom så vi inte hamnar i samma kassa läge som Tyskland. De sitter ju dessutom som Putins gisslan nu när han styr enegitillförseln till Tyskland.
Senast redigerad av 2 VolvoB20, redigerad totalt 0 gång.
#1257948
Leopold skrev: ons 04 jul 2018, 18:13
VolvoB20 skrev: Varför behöver en Same med en ren 5000 meter men en bonde med kor/får/hästar, eller en familj med barn bara 250 avstånd från ett vindkraftverk för att inte bi störd???
Ja det är mycket märkligt att det ges tillstånd att bygga vindkraftverk så nära bebyggelse. Själv skulle jag aldrig ens fundera på att bosätta mig i närheten av ett vindkraftverk och ännu mindre tillåta att någon bygger dylika i min närhet. Ca 5 km verkar som ett tänkbart minimiavstånd men det måste naturligtvis kollas upp noga om det räcker för att inte besväras av anläggningen, om det någonsin skulle bli aktuellt för min del. Förutom negativa hälsoeffekter så påverkar det dessutom fastighetens värde väldigt negativt att ha närbelägna bullerkällor.
Flera av grannarna häromkring överklagade när se fick veta att ett megavindkraftverk skulle byggas 250 meter från deras hus men det hjälpte inte, nu föll väl deras hus någon mille i värde när verket drog igång. Men någon ersättning utgår inte.
#1257999
VolvoB20 skrev:
Leopold skrev: ons 04 jul 2018, 18:13
VolvoB20 skrev: Varför behöver en Same med en ren 5000 meter men en bonde med kor/får/hästar, eller en familj med barn bara 250 avstånd från ett vindkraftverk för att inte bi störd???
Ja det är mycket märkligt att det ges tillstånd att bygga vindkraftverk så nära bebyggelse. Själv skulle jag aldrig ens fundera på att bosätta mig i närheten av ett vindkraftverk och ännu mindre tillåta att någon bygger dylika i min närhet. Ca 5 km verkar som ett tänkbart minimiavstånd men det måste naturligtvis kollas upp noga om det räcker för att inte besväras av anläggningen, om det någonsin skulle bli aktuellt för min del. Förutom negativa hälsoeffekter så påverkar det dessutom fastighetens värde väldigt negativt att ha närbelägna bullerkällor.
Flera av grannarna häromkring överklagade när se fick veta att ett megavindkraftverk skulle byggas 250 meter från deras hus men det hjälpte inte, nu föll väl deras hus någon mille i värde när verket drog igång. Men någon ersättning utgår inte.
"Plantera"några sällsynta fladdermöss? Eller kanske en same med en ren?
#1258002
VolvoB20 skrev:
Leopold skrev: ons 04 jul 2018, 18:13
VolvoB20 skrev: Varför behöver en Same med en ren 5000 meter men en bonde med kor/får/hästar, eller en familj med barn bara 250 avstånd från ett vindkraftverk för att inte bi störd???
Ja det är mycket märkligt att det ges tillstånd att bygga vindkraftverk så nära bebyggelse. Själv skulle jag aldrig ens fundera på att bosätta mig i närheten av ett vindkraftverk och ännu mindre tillåta att någon bygger dylika i min närhet. Ca 5 km verkar som ett tänkbart minimiavstånd men det måste naturligtvis kollas upp noga om det räcker för att inte besväras av anläggningen, om det någonsin skulle bli aktuellt för min del. Förutom negativa hälsoeffekter så påverkar det dessutom fastighetens värde väldigt negativt att ha närbelägna bullerkällor.
Flera av grannarna häromkring överklagade när se fick veta att ett megavindkraftverk skulle byggas 250 meter från deras hus men det hjälpte inte, nu föll väl deras hus någon mille i värde när verket drog igång. Men någon ersättning utgår inte.
Vart är det här? Vilka är det som skulle bygga vindkraftverken?

Monterade in en CarPlay box i bilen. Känns[…]

Dörrlås V-fram

Jo, det var ett kabelbrott. Den klassiska grö[…]

Hej, jag letar efter en lämplig bil till fami[…]

har du provat göra rent sensorn i LMM? an[…]