Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1257393
joel80 skrev: lör 30 jun 2018, 16:58 Tror att du är lite fel ute.. I allafall om du på nått vis menar att fossila drivmedel har absolut betydelse för all vår utveckling. Så är det ju inte. Och skulle man inte subventionerat det skulle kanske bättre hållbarare lösningar komma. Och nu när det finns alternativ borde man ju absolut fimpa subventionerna, oavsett hur mycket gott eller ont det nu gett genom historien.

Vi vet nu att det är dumheter att bränna fossilt och att om vi fortsätter så blir det konsekvenser som blir väldigt kostsamma och kanske katastrofala.
Man har räknat ut att den negativa miljöpåverkan är 3000 miljarder mer än de pengar man får in. Inga positiva effekter finns alls med i kalkylen på användande av kol och olja.

"Subventionen" är alltså 3000 miljarder

Enligt deras sätt att räkna skulle vi alltså kunna sluta pumpa olja och gräva kol redan på måndag kl 8. Så skulle subventioneringen upphöra. Eftersom det inte fanns några positiva effekter med all i deras kalkyl så är det ju inget positivt vi blir av med heller på måndag när kol och olja slutar produceras.

Låter ju som en underbar kalkyl de räknat fram.

Det man dock råkade missa i formeln var att det finns massa positiva effekter på andra sidan man glömt helt i deras propaganda. Tex skulle ju några miljarder människor dö på kuppen under 10-15 år tills vi har hunnit ställa om transporter, produktion, jordbruk, konstgldselproduktion osv till ett fossilfritt samhälle.

Hur mycket mat tror du vi skulle hitta på mathyllorna i butiken under ett antal år som bönderna ska hacka åkrarna manuellt och köra maten till stan med häst och vag. Det lär ju ta minst 10 år innan jordbruket är 100 % elektriferat och så länge klarar vi oss inte utan mat.

Så att 3000 miljarder bara är en negativ påverkan på miljön håller jag inte med om. Prova och stäng av olja och kol med omedelbar verkan så får du se.
Användarvisningsbild
av SvenB
#1290214
Nu har valet varit, åtminstone är kommunerna färdiga. Nu börjar också diskussionerna om miljözoner i Stockholm igen. Men en sak i artikeln som förvånar mig är Daniel Helldens påstående :Rapporten väljer att inte nämna att vi 2020 är skyldiga att införa miljözoner. Var det inte att kommuner har möjlighet att införa miljözoner som riksdagsbeslutet blev?

https://www.expressen.se/nyheter/storbr ... stockholm/
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1291108
SvenB skrev: fre 04 jan 2019, 12:53 Nu har valet varit, åtminstone är kommunerna färdiga. Nu börjar också diskussionerna om miljözoner i Stockholm igen. Men en sak i artikeln som förvånar mig är Daniel Helldens påstående :Rapporten väljer att inte nämna att vi 2020 är skyldiga att införa miljözoner. Var det inte att kommuner har möjlighet att införa miljözoner som riksdagsbeslutet blev?

https://www.expressen.se/nyheter/storbr ... stockholm/
Jag såg också det påståendet i DNs artikel om det där men har inte heller hört det någon annan stans.

I Göteborg finns inget politiskt intresse för det så vi äter popcorn och tittar på :-)
Förhoppningsvis tar någon fasta på de effektiva åtgärderna som rapporten kom fram till så som miljözoner för tunga fordon i sinom tid.
Användarvisningsbild
av SvenB
#1291189
C.W. skrev: tis 08 jan 2019, 16:06 Helden är lite missnöjd med trafikkontorets slutsats
https://www.dn.se/sthlm/miljopartiets-d ... iljozoner/
Sparkar trafikkontorets chef!
Trafikkontorets chef fick sparken redan i slutet av förra året, det har inget att göra med denna utredning. Miljöförvaltningens chef har inte fått sparken. Åtminstone inte ännu. :-)
Användarvisningsbild
av Derank
#1291203
SBergdahl skrev:
SvenB skrev: fre 04 jan 2019, 12:53 Nu har valet varit, åtminstone är kommunerna färdiga. Nu börjar också diskussionerna om miljözoner i Stockholm igen. Men en sak i artikeln som förvånar mig är Daniel Helldens påstående :Rapporten väljer att inte nämna att vi 2020 är skyldiga att införa miljözoner. Var det inte att kommuner har möjlighet att införa miljözoner som riksdagsbeslutet blev?

https://www.expressen.se/nyheter/storbr ... stockholm/
Jag såg också det påståendet i DNs artikel om det där men har inte heller hört det någon annan stans.

I Göteborg finns inget politiskt intresse för det så vi äter popcorn och tittar på :-)
Förhoppningsvis tar någon fasta på de effektiva åtgärderna som rapporten kom fram till så som miljözoner för tunga fordon i sinom tid.

Från och med 1 januari 2020 ger nämligen regeringen Sveriges kommuner möjlighet att införa miljözoner för personbilar. Det betyder att fordon av äldre utsläppsklasser stängs ute. Det finns två typer av miljözoner för personbil..........
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1291205
Det jag är nyfiken över är hur det blir med fordon som inte har någon miljöklassning, dvs äldre bilar.
Kommer dom smita undan, eller blir det ett rakt förbud för bilar äldre än t ex årsmodell 2000?
Vore ju lite småironiskt om man kunde bränna igenom miljözonerna med en gammal V8a från 70-talet, medans familjen Andersson med sin 2010a(årsmodell tagen ur luften) blir stoppade :p Det skulle ju i praktiken innebära att bilar mellan 2000 och 2010(årsmodeller tagna ur luften) blir snudd på värdelösa, medans äldre kommer stiga i värde ännu mer.

Skattesmitare och miljözonssmitare, det vore nått det
Bild
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 13

Tja, Är väll en enkel fråga egent[…]

XC70 - S80 och XC90 i ett?

Sitter ju backkamera i vilken V70/XC70 som hels[…]

Tack för ett utförligt svar Lennart! S&a[…]

Fattar inte riktigt detta. Alla av nya generatione[…]