- mån 25 jun 2018, 13:15
#1256644
Elväg tror jag inte riktigt på. Batteri kostnaderna sjunker så pass snabbt att innan man har en infrastruktur med elväg har det blivit överflödigt. Teslas lastbil kommer ha räckvidd på runt 80-90 mil.. I hastigheter som vi inte tillåter här, så räkna med 100mil.
Vi har också betydligt starkare regler för vilotider, så långt innan man kommit i närheten av att få slut på energi behöver man ändå stanna.
Och då pratar vi ändå långtradare för längre transporter. Ännu snabbare kommer så gott som all transport inom städer gå över till eldrift.
Jag tror vi har en övervikt eldrift bland lastbilar ett par år innan 2030. Alltså om ca 10 år. Redan 2025 tror jag de flesta nya lastbilar som säljs är eldrivna.
Bränslekostnaden är helt avgörande för ekonomin i en lastbil. Eldrift blir billigare oavsett subventioner.
Vi har också betydligt starkare regler för vilotider, så långt innan man kommit i närheten av att få slut på energi behöver man ändå stanna.
Och då pratar vi ändå långtradare för längre transporter. Ännu snabbare kommer så gott som all transport inom städer gå över till eldrift.
Jag tror vi har en övervikt eldrift bland lastbilar ett par år innan 2030. Alltså om ca 10 år. Redan 2025 tror jag de flesta nya lastbilar som säljs är eldrivna.
Bränslekostnaden är helt avgörande för ekonomin i en lastbil. Eldrift blir billigare oavsett subventioner.
Polestar 2 Dual Motor MY24
Hyundai Ioniq electric 2018
Såld: Polestar 2 Dual Motor MY21
Såld: V60 T4F Summum MY12
Såld: V60 D5 TE Summum MY16
Såld: V70 D3 DE MY13
Hyundai Ioniq electric 2018
Såld: Polestar 2 Dual Motor MY21
Såld: V60 T4F Summum MY12
Såld: V60 D5 TE Summum MY16
Såld: V70 D3 DE MY13