Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av joel80
#1256644
Elväg tror jag inte riktigt på. Batteri kostnaderna sjunker så pass snabbt att innan man har en infrastruktur med elväg har det blivit överflödigt. Teslas lastbil kommer ha räckvidd på runt 80-90 mil.. I hastigheter som vi inte tillåter här, så räkna med 100mil.
Vi har också betydligt starkare regler för vilotider, så långt innan man kommit i närheten av att få slut på energi behöver man ändå stanna.

Och då pratar vi ändå långtradare för längre transporter. Ännu snabbare kommer så gott som all transport inom städer gå över till eldrift.
Jag tror vi har en övervikt eldrift bland lastbilar ett par år innan 2030. Alltså om ca 10 år. Redan 2025 tror jag de flesta nya lastbilar som säljs är eldrivna.

Bränslekostnaden är helt avgörande för ekonomin i en lastbil. Eldrift blir billigare oavsett subventioner.
Användarvisningsbild
av SvenB
#1256666
VolvoB20 skrev: mån 25 jun 2018, 11:10 Jag saknar verklighetskontakt i diskussionen.
Ställer du inte väldigt stora förhoppningar nu? :-)
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1256679
VolvoB20 skrev: mån 25 jun 2018, 11:10
joel80 skrev: mån 25 jun 2018, 00:25 Man kan bygga infrastruktur direkt anpassad efter den rutt de kör.
Förbifart Stockholm kostar över 1500 kr per millimeter väg att bygga. Elvägar blir ännu mycket dyrare. Att bygga ny infrastruktur för den rutt man tänker köra blir inte billigt.

Förbifart Stockholm är det väl det enda större vägbygget man mäktar med dagsläget. Det tar 10 år och motsvarar 0.0001 av Sveriges vägnät.
joel80 skrev: mån 25 jun 2018, 00:25Pengar kommer styra och nu när det kommer som alternativ och man märker att det finns stora besparingar att hämta kommer det gå fort.
Titta i backspegeln. Det är straffskatterna som styr. Man kan ställa om till etanol, och man döde etanol igen genom att fippla med straffskatterna, trots att produktionskostnaden är mer eller mindre den samma hela tiden.

Jag saknar verklighetskontakt i diskussionen.
Att elektrifiera förbifarten skulle vara billigt i sammanhanget. Det är inte sånt ytligt som kostar utan allt arbete med tunnlar och grundläggning.

Att säga att straffskatt styr är väl dessutom lite starkt. Det blev ju aldrig nån omställning till etanol. Bara en hype ett par år. De bilarna går ju dessutom utmärkt att köra på bensin också så ägarna fick en tillfällig fördel med t ex parkering i Göteborg för att de hade miljöbilar. I övrigt inte så stor skillnad. Bonus malus har ju också rätt marginell påverkan på kostnaden för att äga en sprillans ny motorstark bil som tappar ett par hundra tusen i värde på tre år.

Men annars håller jag med Joel att för den tunga flottan är det kostnaden per körd mil innan bilen är skrot som styr helt. Den kostnaden är potentiellt lägre med el och så fort produkten blir bra nog blir den väldigt attraktiv. Volvos elbussar här i Göteborg som gått linjetrafik ett tag nu och snart får sällskap av ledbussar lär bidra med väldigt mycket bra erfarenhet och data kring t ex driftskostnader som är direkt applicerbar på lastbilar som kör leveranser i städer.

En parentes är för övrigt att jag såg bensinpriser på 20 kr häromdagen. Italien vid motorvägen där det är lite dyrare. Dock typ 17-18 på de flesta normala mackarna.
Användarvisningsbild
av joel80
#1256681
Sven och VolvoB20
Samma sak sa ni (eller andra här på forumet) för några år sen när jag gissade på kring 10% försäljning redan i slutet på 2018.
Men det är svårt att förstå stå en kraftig och snabbt förändrad marknad.
Framtiden får utvisa, men många kommer bli förvånade.. Lite som de som aldrig trodde hästen kunde bli utkonkurrerad.
Användarvisningsbild
av snepo
#1256688
Tror att det kommer att bli lika dyrt per mil med el som diesel/bensin småningom. Just nu billigare,men inte när det blir fler och fler elbilar. Staten vill ha sina skattepengar
Användarvisningsbild
av joel80
#1256700
snepo skrev:Tror att det kommer att bli lika dyrt per mil med el som diesel/bensin småningom. Just nu billigare,men inte när det blir fler och fler elbilar. Staten vill ha sina skattepengar
Tror inte vi hamnar där.

Eftersom el är billigare än bensin/diesel även utan skatter samt att service och underhåll bör bli betydligt lägre är det osannolikt att det skulle bli lika dyrt. Man utreder kilometerskatt där det ska vara dyrt att köra i städer men låg skatt på landsbygden. Men den utredningen har precis startat och verkar inte inrikta sig på endast elbilar.

På själva elen kan dom inte lägga nått extra. Det skulle påverka företag och husägare som ändå är de som i fortsättningen kommer använda mest el. (skulle hela bilflottan elektrifieras skulle ändå över 90% av elanvändningen vara för annat) Plus att det vore väldigt enkelt att kringgå för många.. I allafall 8-9 månader under året då kan med skapligt låga kostnader kan installera solel som räcker till det dubbla av ens årliga mil.

Samhällsekonomiskt blir det inte heller sån stor förlust. Dels får vi bättre närmiljö i städer, vilket kommer påverka sjukvårdskostnaderna positivt. Det får även andra effekter då mindre sjukfrånvaro e.t.c blir en samhällsvinst.

Den största positiva förändringen ekonomiskt blir dock att vi kan producera vårt egna drivmedel inom landet. Det kommer generera många arbetstillfällen, och pengarna behålls inom landet i vår ekonomi och man får på så sätt en andra och tredjehandseffekt på pengar spenderade i "systemet".

Att som nu importera stora mängder olja är inte alls lika fördelaktigt. Pengarna går då helt bort från landet och vi får inte positiva sideffekter av det.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1256972
SBergdahl skrev: mån 25 jun 2018, 18:39 Att säga att straffskatt styr är väl dessutom lite starkt. Det blev ju aldrig nån omställning till etanol. Bara en hype ett par år. De bilarna går ju dessutom utmärkt att köra på bensin också så ägarna fick en tillfällig fördel med t ex parkering i Göteborg för att de hade miljöbilar. I övrigt inte så stor skillnad. Bonus malus har ju också rätt marginell påverkan på kostnaden för att äga en sprillans ny motorstark bil som tappar ett par hundra tusen i värde på tre år.
Så du menar att det det är inte trixandet med skatter som har fått kunderna att hoppa runt mellan bensin, etanol, diesel, hybrider, och kanske elbilar.

Så att dieselbilar gick från en liten blygsam andel till förkrossande majoritet på 67 % för några år sedan berodde inte alls på att man premierade dieselbilar då ?

Tex är ju bara skatten på bensin och diesel 10 kr/liter och bränslet själv kostar bara 6 kr/l. Utan straffskatter tror ju jag att bilparken sett väldigt annorlunda ut.

Hur många hade tex åkt elbilar om bensin/diesel kostat 6 kr litern ? Hur många gastaxibilar hade vi sett vid Arlanda om man inte straffat ut dieselbilar hårt vid flygplatsen.

Nä kundgrupperna är extremt lättrörliga och man kan enkelt döda en kategori genom straff.
Användarvisningsbild
av joel80
#1256999
Utan subventioner till oljeprodukter skulle du inte ha ett grundpris på 6kr/litern.
Tusentals miljarder i stöd går varje år till olja och kol. :/
Inte i närheten så mycket går till fossilfritt.

https://sverigesradio.se/sida/artikel.a ... el=6607964

https://www.va.se/nyheter/2015/05/19/su ... -branslen/
Användarvisningsbild
av Camel
#1257252
joel80 skrev:Utan subventioner till oljeprodukter skulle du inte ha ett grundpris på 6kr/litern.
Tusentals miljarder i stöd går varje år till olja och kol. :/
Inte i närheten så mycket går till fossilfritt.
Visst finns det ett stort svineri och omoraliskt beteende knutet till fossila bränslen. Och enorma kostnader som indirekt orsakas av fossilbränsleanvändning. Men att enbart ta upp negativa externaliteter är inte objektivt. Externaliteter kan vara både positiva och negativa. Detta gäller fossilbränslen såväl som alternativa bränslen. Utan fossilbränslen hade inte dagens samhälle varit möjligt överhuvudtaget. Om man anser att det är en positiv eller negativ externalitet kan diskuteras. Men då måsta man föreställa sig hur samhället hade sett ut både med och utan fossilbränslets inverkan på samhällsutvecklingen under t.ex. industrialismen. Och eventuell påverkan, både positiv och negativ, på folkhälsa, ekonomisk standard, folks utbildningsnivå, samhällsdemokrati, etc. Att vi på senare tid genom ökad kunskap hittar negativa externaliteter som t.ex. befarad klimatpåverkan raderar inte ut eventuella positiva externaliteter. Men vid en objektivt sammanvägd bedömning kan man finna att en negativ externalitet ensamt kan framstå som så oacceptabel att man inte kan ta hänsyn till de positiva externaliteterna. Där ungefär är vi nu med fossilbränslen. Men vi har ändå en hel del att tacka fossilbränslena för. Enligt min mening.
Användarvisningsbild
av Camel
#1257260
joel80 skrev: mån 25 jun 2018, 20:02
snepo skrev:Tror att det kommer att bli lika dyrt per mil med el som diesel/bensin småningom. Just nu billigare,men inte när det blir fler och fler elbilar. Staten vill ha sina skattepengar
Tror inte vi hamnar där.

Eftersom el är billigare än bensin/diesel även utan skatter samt att service och underhåll bör bli betydligt lägre är det osannolikt att det skulle bli lika dyrt.
Man ska naturligtvis belasta batteribilar ekonomiskt för att kompensera för negativa externaliteter, precis som man borde göra med allt annat. Och då blir det inte billigt att köra batteribil. Men i dagens läge erkänner förespråkarna inte några negativa externaliteter för batteribilar. Och i de fall negativa externaliteter påtalas, så viftas de bort av förespråkarna som oseriösa, rent av falska, påståenden. Det går ett tag, tills verkligheten blir påträngande. Precis som skett med de fosslia bränslena. Batteribilarna, med dess negativa externaliteter, slipper inte undan verkligheten. Men det tar ett tag ännu innan den blir uppenbar för tillräckligt många.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 13
Golv v90

Baserat på vad du beskrivit hade jag i din s[…]

Passar dessa fälgar

De passar och har sett flertalet S/V60 Cross Count[…]

Bilen klagar hela tiden på låg batt[…]

@Officefb , Enklast är väl att kö[…]