- sön 24 jun 2018, 10:44
#1256466
Det har tagit Arla 10år att ställa om till fosilfritt genom att köra på RME och HVO, du förstår väl själv att de aldrig skulle kunna byta ut hela deras fordonsflotta till ellastbilar. Om 10år kanske de har 10% el så
Och de små bolagen kommer aldrig komma dit, kom igen nu Joel, det förstår du ochså.
det finns ca 10,000 åkerier idag i Sverige och man räknar inet hem en ellastbil, Arla har ju satsat hundratals miljoner bara på att komma till att köra på RME och HVO
"Arla har ställt om sina tunga transporter och kör nu helt fossilfritt i hela landet.
”Det här är framtiden. Jag hoppas att fler har samma agenda och driver det här framåt”, säger logistikdirektör Malin Leander.
Sveriges största livsmedelsföretag har sedan ett antal år jobbat hårt för ett ökat fossiloberoende och en omställning av de egna transporterna.
Målet var att Arlas fordon år 2020 skulle köras på miljövänligare bränslen – något man uppnår redan i år.
”Vi har under de senaste åren jobbat gradvis mot fossilfria transporter. Nu är vi där. Alla Arlabilar på svenska vägar kör på etanol, HVO eller RME”, säger Malin Leander, logistikdirektör för Arla i Sverige.
Såväl egna fordon som de som körs genom olika åkerier är enligt Arla fossilfria. I norra Norrland sker transporterna dock som del i större nätverk, vilket gör att de ännu kan gå på gamla bränslen.
”Där har vi inga dedikerade bilar till oss. Men fossilfrihet är naturligtvis en kritisk parameter i samarbetet.”
Malin Leander säger att vägen till målet varit ganska lång. Dels handlar det om att successivt köpa in nya fordon, dels om att säkra långsiktig tillgång till alternativa drivmedel.
”Det är inte lätt att byta fordonsflotta över en natt. Vissa fordon kan köra med fler bränsletyper, andra är inte lika flexibla. Vi har försökt att hålla oss uppdaterade.”
För att försäkra sig om tillgången på bränsle har Arla till del installerat egna bränslecisterner på mejerier runt om i landet.
”Vi samarbetar med olika drivmedelsföretag, men har också byggt upp ett eget nät som gör det möjligt att tanka på fler ställen eftersom det inte finns något helt utbyggt nätverk över hela landet”, säger Malin Leander.
Arla uppger att företaget under det senaste decenniet investerat hundratals miljoner i omställningen av sin fordonsflotta. Nu efterlyser man en politik som säkrar tillgången till fossilfria bränslen.
ROCKING A DUCK WITH A GRINING FACE ON A BLUE BIKE WITH STRAWBERRYS