Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Derank
#1256032
Hursom verkar ju luften vara bra i 08 ny så det blir inga miljözoner och alla ska ha diesel igen nu
Användarvisningsbild
av joel80
#1256227
Derank skrev:
joel80 skrev:Jag är delägare i ett litet bolag utanför Stockholm.. Årsomsättning på några miljoner bara. Vi bytte ut vår Caddy mot en E-NV200. Trots att den bara rullar 1000-1500 mil per år hämtar vi in den extrakostnad vi hade vid köp. Då åker alltså inte vi ens i närheten så mycket som ett fraktbolag. Där finns det mycket stora pengar att hämta på att gå över till el, fler kommer snart att förstå det. Det gäller även vissa personbilar och kommer bli tydligare kommande år när utbudet och jämförelserna blir lite enklare. :)
Lite skillnad på en bil och lastbil i prisklass.
Ja, en lastbil hämtar man hem betydligt snabbare. Där är betydligt större del av totalkostnaden bränsle mot för vår skåpbil.
Användarvisningsbild
av Derank
#1256466
Det har tagit Arla 10år att ställa om till fosilfritt genom att köra på RME och HVO, du förstår väl själv att de aldrig skulle kunna byta ut hela deras fordonsflotta till ellastbilar. Om 10år kanske de har 10% el så


Och de små bolagen kommer aldrig komma dit, kom igen nu Joel, det förstår du ochså.

det finns ca 10,000 åkerier idag i Sverige och man räknar inet hem en ellastbil, Arla har ju satsat hundratals miljoner bara på att komma till att köra på RME och HVO




"Arla har ställt om sina tunga transporter och kör nu helt fossilfritt i hela landet.

”Det här är framtiden. Jag hoppas att fler har samma agenda och driver det här framåt”, säger logistikdirektör Malin Leander.


Sveriges största livsmedelsföretag har sedan ett antal år jobbat hårt för ett ökat fossiloberoende och en omställning av de egna transporterna.

Målet var att Arlas fordon år 2020 skulle köras på miljövänligare bränslen – något man uppnår redan i år.

”Vi har under de senaste åren jobbat gradvis mot fossilfria transporter. Nu är vi där. Alla Arlabilar på svenska vägar kör på etanol, HVO eller RME”, säger Malin Leander, logistikdirektör för Arla i Sverige.

Såväl egna fordon som de som körs genom olika åkerier är enligt Arla fossilfria. I norra Norrland sker transporterna dock som del i större nätverk, vilket gör att de ännu kan gå på gamla bränslen.

”Där har vi inga dedikerade bilar till oss. Men fossilfrihet är naturligtvis en kritisk parameter i samarbetet.”

Malin Leander säger att vägen till målet varit ganska lång. Dels handlar det om att successivt köpa in nya fordon, dels om att säkra långsiktig tillgång till alternativa drivmedel.


”Det är inte lätt att byta fordonsflotta över en natt. Vissa fordon kan köra med fler bränsletyper, andra är inte lika flexibla. Vi har försökt att hålla oss uppdaterade.”

För att försäkra sig om tillgången på bränsle har Arla till del installerat egna bränslecisterner på mejerier runt om i landet.

”Vi samarbetar med olika drivmedelsföretag, men har också byggt upp ett eget nät som gör det möjligt att tanka på fler ställen eftersom det inte finns något helt utbyggt nätverk över hela landet”, säger Malin Leander.

Arla uppger att företaget under det senaste decenniet investerat hundratals miljoner i omställningen av sin fordonsflotta. Nu efterlyser man en politik som säkrar tillgången till fossilfria bränslen.
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1256469
Arla hade behövt investera hundratals miljoner i sin fordonsflotta oavsett för att hålla den rullande.

Men till skillnad från alternativ till diesel innebär eldriften en lägre kostnad för bränsle som gör det lättare att räkna hem. Än så länge finns det bara lastbilar för korta avstånd så det är sopbilar, leveranslastbilar i städer mm som kommer att bytas först. Och visst kommer det ta tid, en lastbil har ju ganska lång livslängd.
Användarvisningsbild
av Derank
#1256495
Ja. Självklart vet du bättre än arla vad de hade behövt investera i el inte. Att jag inte tänkte på det.

Käns som att prata med en vägg när det gäller vissa saker här.

Jag släpper den här diskussionen igen och låter er andra fortsätta.
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1256497
El har ju aldrig funnits som alternativ förrän nu så för arlas del kvittar det så klart. Jag menar bara att det knappast var ett alternativ att inte investera pengar eftersom lastbilsflottan åldras och slits oavsett bränsle. Prisskillnaden mellan en lastbil som går på rme också kan knappast vara astronomisk om lastbilen ändå behöver bytas.
Användarvisningsbild
av Fisch
#1256499
Infrastrukturen för att tanka el för lastbilar är inte ens idéstadiet.

Sedan kan ni ju fundera på hur kyl och frystransporter fungerar på batteri.

Jag tycker det är oerhört viktigt att stora transportörer som tex arla gör sådana här satsningar.
av Malmstroem
#1256510
Det provas med "elvägar" redan nu, t.ex. utanför Sandviken.

Distributionsbilar kan laddas när de fylls på med varor. Det körs ofta inte så långt, så eldrift kan mycket väl fungera.

Däremot tror jag inte heller att det blir 100% el i närtid. :-)
Användarvisningsbild
av joel80
#1256601
För lastbilar blir det ju mycket lättare. Man kan bygga infrastruktur direkt anpassad efter den rutt de kör.
Pengar kommer styra och nu när det kommer som alternativ och man märker att det finns stora besparingar att hämta kommer det gå fort.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1256626
joel80 skrev: mån 25 jun 2018, 00:25 Man kan bygga infrastruktur direkt anpassad efter den rutt de kör.
Förbifart Stockholm kostar över 1500 kr per millimeter väg att bygga. Elvägar blir ännu mycket dyrare. Att bygga ny infrastruktur för den rutt man tänker köra blir inte billigt.

Förbifart Stockholm är det väl det enda större vägbygget man mäktar med dagsläget. Det tar 10 år och motsvarar 0.0001 av Sveriges vägnät.
joel80 skrev: mån 25 jun 2018, 00:25Pengar kommer styra och nu när det kommer som alternativ och man märker att det finns stora besparingar att hämta kommer det gå fort.
Titta i backspegeln. Det är straffskatterna som styr. Man kan ställa om till etanol, och man döde etanol igen genom att fippla med straffskatterna, trots att produktionskostnaden är mer eller mindre den samma hela tiden.

Jag saknar verklighetskontakt i diskussionen.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 13

Säger det något särskilt att det k[…]

Löjliga priser XC70

Den förtjänsten låter liten i samm[…]

Min gamla 745 -90 behöver en del kärlek.[…]

Är ovanligt med ljudmatta i 17" men det[…]