Moderator: Moderatorer
SBergdahl skrev: ↑ons 20 jun 2018, 20:49 För leveranser i stadsmiljö känns väl ellastbilar av den typ t ex Volvo lanserat rätt givna framöver. Mindre buller och inga lokala utsläpp.Finns hundratals fraktbolag stora som små och det mindre kan såklart aldrig kosta på sig något sådant, dom åker ju idag runt i gamla lik de flesta.
Här i Göteborg finns inget större politiskt stöd för miljözoner heller senast jag hörde nåt. Halva kommunstyrelsen förnekar ju helt att det öht finns problem att lösa med bilar i städer mer än att "bara bygga".
SBergdahl skrev:För tunga fordon finns redan miljözoner åas. Vraken hamnar i småorter efter att de blir utslängda ur storstäderna..Det finns en värld utanför stocholm fortfarande. Större delen av åkerierna i Sverige är mindre åkerier.
joel80 skrev:Jag är delägare i ett litet bolag utanför Stockholm.. Årsomsättning på några miljoner bara. Vi bytte ut vår Caddy mot en E-NV200. Trots att den bara rullar 1000-1500 mil per år hämtar vi in den extrakostnad vi hade vid köp. Då åker alltså inte vi ens i närheten så mycket som ett fraktbolag. Där finns det mycket stora pengar att hämta på att gå över till el, fler kommer snart att förstå det. Det gäller även vissa personbilar och kommer bli tydligare kommande år när utbudet och jämförelserna blir lite enklare. :)Lite skillnad på en bil och lastbil i prisklass.
Mer info. Jag hittade en youtubefilm som handlar […]