Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Derank
#1313061
Ja, jag tycker personligen att allt det här klimatsnacket och har nått höjden av absurditet ( heter det så? 9 ja, gränsen är nådd för vad folk ids höra på, det är lika uttjatat som all reklam för betting i media
Användarvisningsbild
av Cotag
#1313066
Derank skrev: sön 24 jun 2018, 12:32

Jag släpper den här diskussionen igen och låter er andra fortsätta.
Gick inget bra. :-D
Användarvisningsbild
av Derank
#1313067
hjehe, nä, det har snart gått ett år och det mals samma saker om och om igen, jag kikar in om ett år igen.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1313098
Lövet skrev: tis 23 apr 2019, 21:56 Fast det finns en del snabba saker man kan se i den undersökningen som är värda att lyfta. Dels antar de en livslängd på ett batteri på bara 10 år och 15.000 mil vilket är helt galet. Inget tyder på att det kommer vara vanligt att byta batterier i den utsträckningen. I så fall får man utgå från motorbyten även för ICE bilar eftersom det är lika vanligt som batteribyten. Dels utgår de från en energimix dominerat av brunkol, stenkol, och naturgas. Så den är ju "sann" men med tillägget att det gäller för Tyskland.
Att batterier går mer än 15.000 mil verkar ju det som man ju kan få att fungera. Det som väl är mera osäkert är väl åldern på 10 år man pratar om.

Batteriet är ju fyllt med en massa olika kemikalier som åldras och dessutom reagerar med varandra vare sig man kör med bilen eller har den parkerad. Jag tror inte det är milen som får batteriet att sunka ihop utan åldern.

Min supra är ju snart veteran men går som en raket i alla fall. Hade batterierna varit så gamla hade man nog inte kommit runt kvarteret på en laddning längre.

Sen förstår jag inte argumentet att elbilabatterier skulle hålla så mycket längre för att man har så mycket mer avacerad laddning ?? De flesta batterier i laptops och smartfones idag har mycket avancerad laddning som kontinuerligt övervakar, ström, spänning, kondition, kapacitet, temperatur osv hos batteriet.
Användarvisningsbild
av Variosboy
#1313150
Bara för att man i båda fallen övervakar massa olika parametrar betyder ju på inget sätt att man för den sakens skull göra samma sak med den datan.
Kan mycket väl tänka mig att man i tex en mobiltelefon optimerar på ett helt annat sätt än vad man gör i en bil.
I en mobiltelefon är det ok att snabbladda sönder batteriet för bekvämlighetens skull och att man därdör måste byta batteri efter 3 år då tekniken i övrigt räknas som mer eller mindre död efter den tiden.
Riktigt så kan man inte, och gör troligtvis inte med laddningen av en elbil där man använder den på ett annat sätt och förväntar sig att den ska hålla längre.
av Okalettos
#1313176
Hej, ref till omkring sidan 10.. Ja jag måste ha missat själva huvudpoängen med förnyelsebara bränslen ;) .. Tack för att poletten äntligen ramla ner..! Har grubblat i det undermedvetna ett par år och nästan blivit bitter på kuppen på alla insatta höjdare som inte pratat om att vad de bränslena släpper ut.. Ibland fungerar man konstigt alltså, det är nästan så att jag undrar om jag haft ett behov av att inte ta reda på svaret haha :ø
Användarvisningsbild
av Derank
#1417911
Nu står det snart 2021 i kalendern och allt snack om miljözoner verkar dött ut och andrahandsvärdet på alla fruktansvärda miljöbovar har rakat i höjden......så kan det gå....
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1417938
Derank skrev: sön 13 dec 2020, 00:24 Nu står det snart 2021 i kalendern och allt snack om miljözoner verkar dött ut och andrahandsvärdet på alla fruktansvärda miljöbovar har rakat i höjden......så kan det gå....
Precis, verkar som bilen man köpte i februari ligger kvar i samma pris :-)
  • 1
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
Vi som beställt nya XC60

När beställde du? Jag lade f&o[…]

Bakfjädrar.

För min del är det lite värre. R-[…]

Alla AC-system läcker. Ofta kan det dr&oum[…]

Har precis hämtat en my24. Elvärmare[…]