Lövet skrev: ↑tis 23 apr 2019, 21:56
Fast det finns en del snabba saker man kan se i den undersökningen som är värda att lyfta. Dels antar de en livslängd på ett batteri på bara 10 år och 15.000 mil vilket är helt galet. Inget tyder på att det kommer vara vanligt att byta batterier i den utsträckningen. I så fall får man utgå från motorbyten även för ICE bilar eftersom det är lika vanligt som batteribyten. Dels utgår de från en energimix dominerat av brunkol, stenkol, och naturgas. Så den är ju "sann" men med tillägget att det gäller för Tyskland.
Att batterier går mer än 15.000 mil verkar ju det som man ju kan få att fungera. Det som väl är mera osäkert är väl åldern på 10 år man pratar om.
Batteriet är ju fyllt med en massa olika kemikalier som åldras och dessutom reagerar med varandra vare sig man kör med bilen eller har den parkerad. Jag tror inte det är milen som får batteriet att sunka ihop utan åldern.
Min supra är ju snart veteran men går som en raket i alla fall. Hade batterierna varit så gamla hade man nog inte kommit runt kvarteret på en laddning längre.
Sen förstår jag inte argumentet att elbilabatterier skulle hålla så mycket längre för att man har så mycket mer avacerad laddning ?? De flesta batterier i laptops och smartfones idag har mycket avancerad laddning som kontinuerligt övervakar, ström, spänning, kondition, kapacitet, temperatur osv hos batteriet.
Friheten dog i Sverige 1967 när den fria farten försvann.
Alla vill dö unga, men helst så sent som möjligt.