Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av SvenB
#1291245
Lucif3r skrev: ons 09 jan 2019, 06:43 Det jag är nyfiken över är hur det blir med fordon som inte har någon miljöklassning, dvs äldre bilar.
Kommer dom smita undan, eller blir det ett rakt förbud för bilar äldre än t ex årsmodell 2000?
Vore ju lite småironiskt om man kunde bränna igenom miljözonerna med en gammal V8a från 70-talet, medans familjen Andersson med sin 2010a(årsmodell tagen ur luften) blir stoppade :p Det skulle ju i praktiken innebära att bilar mellan 2000 och 2010(årsmodeller tagna ur luften) blir snudd på värdelösa, medans äldre kommer stiga i värde ännu mer.

Skattesmitare och miljözonssmitare, det vore nått det
Bild
Det har de väl täckt upp genom att skriva "Lägst miljöklass 6" exempelvis. Men de som kommer kunna "smita undan" eventuella miljöbegränsningar är de bilar som, rätt eller fel, klassas som veteranfordon.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1291262
SvenB skrev: ons 09 jan 2019, 11:44
Lucif3r skrev: ons 09 jan 2019, 06:43 Det jag är nyfiken över är hur det blir med fordon som inte har någon miljöklassning, dvs äldre bilar.
Kommer dom smita undan, eller blir det ett rakt förbud för bilar äldre än t ex årsmodell 2000?
Vore ju lite småironiskt om man kunde bränna igenom miljözonerna med en gammal V8a från 70-talet, medans familjen Andersson med sin 2010a(årsmodell tagen ur luften) blir stoppade :p Det skulle ju i praktiken innebära att bilar mellan 2000 och 2010(årsmodeller tagna ur luften) blir snudd på värdelösa, medans äldre kommer stiga i värde ännu mer.

Skattesmitare och miljözonssmitare, det vore nått det
Bild
Det har de väl täckt upp genom att skriva "Lägst miljöklass 6" exempelvis. Men de som kommer kunna "smita undan" eventuella miljöbegränsningar är de bilar som, rätt eller fel, klassas som veteranfordon.
Kungen måste ju kunna köra sin AC Cobra till och från slottsgaraget

Bild
av Lövet
#1291272
Derank skrev:
SBergdahl skrev:
SvenB skrev: fre 04 jan 2019, 12:53 Nu har valet varit, åtminstone är kommunerna färdiga. Nu börjar också diskussionerna om miljözoner i Stockholm igen. Men en sak i artikeln som förvånar mig är Daniel Helldens påstående :Rapporten väljer att inte nämna att vi 2020 är skyldiga att införa miljözoner. Var det inte att kommuner har möjlighet att införa miljözoner som riksdagsbeslutet blev?

https://www.expressen.se/nyheter/storbr ... stockholm/
Jag såg också det påståendet i DNs artikel om det där men har inte heller hört det någon annan stans.

I Göteborg finns inget politiskt intresse för det så vi äter popcorn och tittar på :-)
Förhoppningsvis tar någon fasta på de effektiva åtgärderna som rapporten kom fram till så som miljözoner för tunga fordon i sinom tid.

Från och med 1 januari 2020 ger nämligen regeringen Sveriges kommuner möjlighet att införa miljözoner för personbilar. Det betyder att fordon av äldre utsläppsklasser stängs ute. Det finns två typer av miljözoner för personbil..........
Möjlighet ja. Inte skyldighet som Helldén lögnaktigt försöker få det till.
Användarvisningsbild
av Derank
#1291283
Lövet skrev:
Derank skrev:
SBergdahl skrev: Jag såg också det påståendet i DNs artikel om det där men har inte heller hört det någon annan stans.

I Göteborg finns inget politiskt intresse för det så vi äter popcorn och tittar på :-)
Förhoppningsvis tar någon fasta på de effektiva åtgärderna som rapporten kom fram till så som miljözoner för tunga fordon i sinom tid.

Från och med 1 januari 2020 ger nämligen regeringen Sveriges kommuner möjlighet att införa miljözoner för personbilar. Det betyder att fordon av äldre utsläppsklasser stängs ute. Det finns två typer av miljözoner för personbil..........
Möjlighet ja. Inte skyldighet som Helldén lögnaktigt försöker få det till.
Ja, det är inget krav, varje kommun gör som dom vill

Skickat från min SM-A520F via Tapatalk

Användarvisningsbild
av SvenB
#1291290
Lövet skrev: ons 09 jan 2019, 14:14 Möjlighet ja. Inte skyldighet som Helldén lögnaktigt försöker få det till.
Jag tror att Daniel Helldén är det sämsta som kunnat drabba miljöpartiet. Det bör nog de mest inbitna miljöpartister hålla med om :-)
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1291292
SvenB skrev: ons 09 jan 2019, 16:52
Lövet skrev: ons 09 jan 2019, 14:14 Möjlighet ja. Inte skyldighet som Helldén lögnaktigt försöker få det till.
Jag tror att Daniel Helldén är det sämsta som kunnat inträffa för miljöpartiet. Det bör nog de mest inbitna miljöpartister hålla med om :-)
Om Miljöpartiet verkligenska bli ett miljöparti igen tror jag i och för sig att deras samarbete med alliansen i Stockholm är ett bra föredöme. Att de blivit ett parti långt till vänster har ju förstört deras arbete med kärnfrågan rätt hårt. Sen finns det uppenbarligen en del förbättringar att göra även hos Mp i Stockholm.. ;-)
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1291350
SvenB skrev:Det har de väl täckt upp genom att skriva "Lägst miljöklass 6" exempelvis.
Näe men det funkar ju inte, eftersom äldre bilar inte har någon miljöklassning öht. Hur ska dom då kunna säga att den bilen absolut inte uppfyller miljöklass 6?
Nu är det ju väldigt otroligt att en äldre bil skulle göra det, men hur ska dom veta det? Att dra alla över en kamm vore ju rätt orättvist, för hur man än vänder på det så är ju t ex en V70 -99 betydligt mer miljövänlig än en gammal halv-sunkig förgasarmotor utan katt osv.
Men som sagt, det är ju nästan garanterat att t ex en V70 -99 inte uppfyller miljöklass6, men utan faktiska mätningar/tester så går det ju inte säga 100% att den inte gör det, vilket mer eller mindre är samma anledning till att dom har viktbaserad skatt istället för utsläppsbaserad.
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1291351
Lucif3r skrev: ons 09 jan 2019, 20:58
SvenB skrev:Det har de väl täckt upp genom att skriva "Lägst miljöklass 6" exempelvis.
Näe men det funkar ju inte, eftersom äldre bilar inte har någon miljöklassning öht. Hur ska dom då kunna säga att den bilen absolut inte uppfyller miljöklass 6?
Nu är det ju väldigt otroligt att en äldre bil skulle göra det, men hur ska dom veta det? Att dra alla över en kamm vore ju rätt orättvist, för hur man än vänder på det så är ju t ex en V70 -99 betydligt mer miljövänlig än en gammal halv-sunkig förgasarmotor utan katt osv.
Men som sagt, det är ju nästan garanterat att t ex en V70 -99 inte uppfyller miljöklass6, men utan faktiska mätningar/tester så går det ju inte säga 100% att den inte gör det, vilket mer eller mindre är samma anledning till att dom har viktbaserad skatt istället för utsläppsbaserad.
Mycket enkelt. Antingen är bilen certifierad för euro 5/6 eller så är den inte det. Om inte bye bye.

Tyskarna ska ju slänga ut dieslar utom euro 6d samt bensinbilar med direktinsprutning utan partikelfilter ur vissa städer. Min gamla euro 4 bensinare kommer dock undan. De har tittat på utsläppen för varje bränsle och inte bara klasserna.
Användarvisningsbild
av Fjonsson
#1291370
I tyskland har man ju sedan flera år haft miljözoner i städerna. En dieselbil äldre än 2005 kan inte få en grön 4 och får inte köra i någon miljözon. Inget stort problem för tyskarna i praktiken. En bil skrotas i genomsnitt efter 18år.
Användarvisningsbild
av Camel
#1293679
SvenB skrev:Jag tror att Daniel Helldén är det sämsta som kunnat drabba miljöpartiet. Det bör nog de mest inbitna miljöpartister hålla med om :-)
Vi får se. Herr Helldén blir kanske snart minister i regeringen. Vi får avvakta regeringsförklaringen.
http://www.expressen.se/nyheter/avskydd-och-alskad-pekas-ut-som-minister/ skrev:– När man sitter och jobbar i en kommun så slår man till slut i taket i den bemärkelsen att det alltid någon lag eller förordning som gör att vi inte kan göra den avställning som behövs. Då kliar det i fingrarna att få ändra de här reglerna.
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 13
Leasing bildäck

Jag och min sambo har leasat bil och lämnad[…]

Vi som beställt nya XC60

Man kan ju ladda batterierna när man kö[…]

Löjliga priser XC70

40tkr är inte mycket att leva på f&ou[…]

Hejsan. jag har nåt skumt fel i min framvag[…]