Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1256452
Leopold skrev: lör 23 jun 2018, 22:57
SBergdahl skrev: Visst det finns fortfarande folk som lyckats undvika att köra automat. Jag har "lärt upp" ett par såna I min egen bil. En normalbegåvad människa behöver säkert en kvart på sig för att vara bekväm.
Nja. Skulle säga typ 2 minuter max. Första gången jag körde automat var när vi hämtade ut en riktigt trevlig Buick med v6:a på flygplatsen i Orlando mitt i natten efter en horribelt lång flygresa, var duktigt trött. Hyrbilsdamen visade hur det funkade på en minut och sedan var vi iväg inga som helst problem.

Mer detta att man blev litet paff när den vanlige manuella Volvon hämtades ut på flygplatsen hemmavid efter att ha blivit bortskämd med automat under några veckor... kändes som rena stenåldersbilen. Men man vänjer sig snabbt åt båda hållen.
Jo köra går ju som regel bra men att vänja sig vid saker som kickdown och att behöva trycka på en spärr när man ska backa har tagit någon minut extra för mina "adepter". Men jag håller med om att det går fort.
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1256453
zx14ryttare skrev: lör 23 jun 2018, 07:37 Du kan bogsera en manuell utan krångel. Mer kontroll över vilken växel som ska användas. Tror automatlådor har större benägenhet att gå sönder. Mer komplex helt enkelt

Skickat från min SM-G955F via Tapatalk
Moderna automater går inte sönder i nån större utsträckning än andra saker på en bil. Med moderna menar jag åtminstone senaste tio femton åren.

Bogsera går också bra korta sträckor. Bogsera långt är ju misär oavsett..
Användarvisningsbild
av Bosse9988
#1256456
Det finns inga bra argument för manuell låda. År 2018 är det automat som gäller. Lev med det och du kommer att vänja dig. Att manuell låda skulle ge bättre kontroll i halt väglag har jag aldrig förstått. Tvärtom skulle jag säga.
Användarvisningsbild
av Bosse9988
#1256457
Lägger till att bogsering är samma sak med en automat av modernt snitt som med en manuell låda. Lägg i N bara. Momentomvandlarlådor av äldre snitt är trixigare.
Användarvisningsbild
av Mr B
#1256645
Hur ofta bogserar ni bil egentligen? Särskilt en ny poolbil, där ingår väl assistans hoppas jag?
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1256646
Bosse9988 skrev: sön 24 jun 2018, 09:16 Det finns inga bra argument för manuell låda.
Visst finns det argument, Kikar på NYA V60. Automat har:
-Högre pris
-Högre förbrukning
-Högre utsläpp
-Högre skatt
(Sen har automat högre underhållskostnad också, man bör byta olja i lådan med jämna mellanrum om man är rädd om den )

Automat är slappt som fan att köra men det kostar lite extra att äga och köra också. Jag har både manuella och automatare i min egen bilpark. Har haft manuella som rullat 40-50 tusen mil utan kopplingsbyte så där har underhållet varit 0 kronor. Köra 50.000 mil ed samma olja i automaten är ingen bra ide.
Användarvisningsbild
av Kloge
#1256649
Sköljer man lådan var 10 000:e mil så är det för de flesta bilar max tre gånger.

Vi har en Toyota Verso med cvt låda och den ska dra något mindre än med manuell
av Lövet
#1256656
VolvoB20 skrev:
Bosse9988 skrev: sön 24 jun 2018, 09:16 Det finns inga bra argument för manuell låda.
Visst finns det argument, Kikar på NYA V60. Automat har:
-Högre pris
-Högre förbrukning
-Högre utsläpp
-Högre skatt
(Sen har automat högre underhållskostnad också, man bör byta olja i lådan med jämna mellanrum om man är rädd om den )

Automat är slappt som fan att köra men det kostar lite extra att äga och köra också. Jag har både manuella och automatare i min egen bilpark. Har haft manuella som rullat 40-50 tusen mil utan kopplingsbyte så där har underhållet varit 0 kronor. Köra 50.000 mil ed samma olja i automaten är ingen bra ide.
Automaterna har numera samma eller lägre specade förbrukning. Borta är gamla Slirtroniclådornas 30%-iga merförbrukning.

Vad gäller oljebyte tvistar de lärde men eftersom ingenting slirar i en momentomvandlare så är kraven på oljebyte för en _normalförare_ ganska små. Ett oljebyte vid 15-20k mil kanske man kan kosta på sig för nattsömnens skull. Taxi, polis och folk som av nån anledning ska släpa runt på saker dagarna i ända får kanske räkna med 2-3 byten under bilens livslängd då.

Powershift är nåt annat förstås, där får man av naturen föroreningar från lamellslir i oljan.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1256792
Ett litet exempel Nya V60 som rullar 30.000 mil under sin livstid

Aut + 20.000 kr + 3 spolingar a 4000 kr på bilia, +0.02 l/m 30.000 mil = 41.600 kr extra när bilen är slut.

Visst 41.000 kr är en fis i rymden på totalen, ca 1.30 kr/mil

Detta under förutsättning att den som kör manuell inte "burnar sönder" sin manuella koppling så klart.

Det är ju sjukt skumt att de flesta tillverkare av automatlådor rekommenderar oljebytesintervall, ,men billtillverkarna skippar det för att sänka servicekostnad.

Bara för att lådan har converter innebär det inte att oljan inte förorenas. Det är precis smockfullt med "lameller" som slits och hamnar i olja, från lockup-koppling och från alla bromsband som utför växlingarna.
av FreddanNo1
#1257178
SBergdahl skrev: fre 22 jun 2018, 18:33
FreddanNo1 skrev: fre 22 jun 2018, 13:12
EbbevonVolvo skrev: ons 20 jun 2018, 12:53 Nu vill TS ha en manuell,, inte automat, och vill ha argument för manuell. Inte övertalas till automat, det sköter arbetskollegorna. :-)

Skulle vara att start/stopp fungerar bra på en manuell. Värdelöst på en automat.
Tack Ebbe!, ja precis rätt om start/stopp. Skall ta upp det. Hur skall jag mer göra? Tack för några fler supersvar!
Jag är inte dum i huvudet. Jag har då och då har kört automat sedan 80-talet även nya bilar från 2018 och jag gillar inte automat. Men annars är bilar från 2018 bra, förutom att jag vill kunna serva mer själv om jag hade en sådan, för att spara pengar. Tycker man får sämre kontroll med automat och framför allt känslan av att köra bil minskar. Och finns start/stopp funktion på automat tycker jag det är kass, motorn dör precis när man skall köra ut på en väg och bilen stannar. Sitter i ryggmärgen nu att den stänger jag av varje gång jag sätter mig i en sådan bil. Jag tycker att det med manuell är en barnlek att backa i uppförsbacke m.m Argumenten för automat som några skriver har jag redan hört 1000 gånger, minst. Men jag håller inte med efter ungefär 180.000 mil hittills. Så är det bara.
Att du inte håller med spelar inte så stor roll om dina kollegor vill ha automat och du är ensam.

Hade det varit en bil bara du skulle köra vore det en annan femma.
Jag är inte ensam.
Flera av mina kollegor vill också ha manuell, men jag är den som för allas talan eftersom jag anses den som kan mest om bilar.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 9

Fattar inte riktigt detta. Alla av nya generatio[…]

Efter en del fundering fick det bli Goodyear Effic[…]

Klokt. Ja rensade med ett ut ett mindre växt[…]

Tja, Är väll en enkel fråga egent[…]