Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Lövet
#1255891
Finns inga objektiva anledningar till att manuell skulle vara en fördel på vintern längre. Vilka skulle de vara?
Användarvisningsbild
av SvenB
#1255905
Kan det vara så att TS inte kört någon längre tid/sträcka med en modern bil med automat? Efter att efter 35 år som "taxikusk" kört automat, skulle jag "köra" bil när jag lade av, och köpte manuell. Ack så fel jag hade. Nu åker jag automat igen, och byter inte bort det. :-)
av Tilly
#1255921
Tja, vill majoriteten ha automatväxlade bilar så är det ju inte så mycket att göra. Majoriteten måste ju få bestämma. Bara att tänka att bilkörningen på jobbet just bara är ett jobb och så får man köra bilar som man gillar på fritiden.

Jag är mest förvånad över att ni anställda får vara med att bestämma över huvud taget.
Användarvisningsbild
av SvenB
#1255927
Tilly skrev: ons 20 jun 2018, 16:20
Jag är mest förvånad över att ni anställda får vara med att bestämma över huvud taget.
Vad vore man för chef om man inte lät de anställda vara med i beslutprocessen
av Tilly
#1255930
Ja du. På vårt företag så görs dylika inköp av upphandlare som sitter på långt och behörigt avstånd från alla som på något sätt skall hantera den utrustning som köps in. Ingen chef på vår enhet har egentligen något att att säga till om (frånsett om man kan peka på någon säkerhetsaspekt). Men så arbetar jag på ett stort företag också vilket jag gissar att trådskaparen inte gör. Kan bara ge rekommendationen till trådskaparen och hans kollegor att se till att diskussionen sköts på ett bra sätt annars är det så lätt för cheferna att bara ta beslutet att det blir för jobbigt när de anställda skall vara med och ha åsikter så då hålls man utanför nästa gång.
Användarvisningsbild
av Perra83
#1255938
Det kan vara bra att beslut tas av andra. Som här på jobbet när en bas kom och sa till en arbetskamrat - Det gick inte så bra för dig igår. -Jo för tusan men "företagets" maskin fungerade inte så bra! Hahaha!!! Så klockrent!

Den adaptiva farthållaren fungerar tämligen dåligt på en bil med manuell låda.
Köp en av varje så får underhuggarna välja vilken bil de vill köra.
Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
#1255980
AndreasThn skrev:Start/stopp funkar alldeles utmärkt på automat.
Inte för mig och min körning. Varenda gång jag ska backa så stannar den. Vid ett stopp, där det går att köra iväg meddesamma, så stannar den. Värdelöst. Vid ett längre stopp så är det däremot helt okay. Men för mig är det väldigt sällan.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1256034
När det gäller företagsbilar som pickups och skåpbilar är det inte alltid det går att välja manuell växellåda längre. Bilföretagen gör ju alltför att sälja billigare än konkurenterna och då blir det ofta så kallade paket och då ingår det genomsnittligt mest efterfrågade och där finns definitivt inte manuell växellåda idag. Men köper man en bil som man vill absolut ha en viss utrustning till så är det säkert möjligt att få fram. Men då till ett betydig högre pris får jag förmoda
Automat = för handikappade???? Då är väl servostyrning för "kärringar" (av båda könen) och krockkuddar för veklingar, kan man kanske tänka sig
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 9

Som i rubriken, någon som fått P3.0.3 […]

Nytt avgasrör B234F

745-an har rullat uppskattningsvis drygt 50000 mil[…]

Torkarblad till strålkastarna verkar ha utg&[…]

Motortvätt, vad tänka på?

Vill slänga in en varning, en ballast till […]