Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av FreddanNo1
#1257179
Idag har jag ägnat hela dagen att köra fram 6 olika lånebilar som alla får provköra imorgon. Både automat och manuell.
Med manuell får vi lägga på lite mer go utrustning som en goare stereo eller nåt, eftersom de är billigare.
Vi har två uppsättningar med samma bil både med automat och manuell. Sjutton vad slöa de med automat är i jämförelse när jag körde fram dem.

Vi anställda kräver att få välja bil eftersom ledningen bara köpt in riktig skit tidigare så som Renault som bara har el-fel hela tiden och är farligt gungig när lastad. och VW Caddy som förvisso är bra , men däckljudet dånar igenom så man måste ha hörselskydd. Har varit ett himla liv om detta om bilar, men nu har företaget lovat att vi får välja själva. Tidigare har vi haft Fiat pick up också och alla hatade den. Företaget valde då mellan Fiat och Dacia pick up, aldrig mer att ekonomiavd får välja bil åt oss.
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1257190
Kloge skrev: fre 29 jun 2018, 07:13 Vilka bilar är det?
Det låter i denna tråd som att de anställda kräver att få åka Bentley och Rolls Royce...
Användarvisningsbild
av svergie2
#1257193
Vi har 4 Caddy skåp (2008, 2014, 2018, 2018) och en Dacia Logan "skåp" på jobbet. Den nyaste har vi haft i ett par veckor och köptes ny, nu med 30 mil på mätaren.

Caddy Edition 35 med elinfällbara backspeglar, touchskärm med Android Auto och CarPlay, dieselvärmare, led belyst interiör, krockkuddar förare passagerare samt i båda stolarna, 4 högtalare som lämnar helt ok ljud, skymningssensor etc. Enda som jag tycker är negativt är att den har halvautomatisk AC, alltså hur mycket blå respektive röd luft vill du ha. Till och med vår gamla 945a har klimatanläggning

Lilla motorn på 75 hk, men den räcker till bra tycker jag, brukar annars köra V60 163 hk aut eller V40 (MY02) 163 hk man och saknar ingen kraft.

Skickat från min Galaxy S8+ via Tapatalk

Användarvisningsbild
av Kloge
#1257213
Bosse9988 skrev:Argument för manuell låda är som att propagera för en manuell tvättmaskin där du måste trycka för varje sköljning. :)
Trycka på en pedal och välja olika växlar för att centrifugera.
Den tvättmaskinen hade inte blivit en succé.

Tänk om det endast hade funnits automatlåda i bilarna och en dag kommer en tillverkare med den nya finessen att man själv ska trycka ner en pedal med ena benet och med andra armen skifta plats på kugghjulen.
av Volvosson
#1257265
Säger så här:

Att själv välja lämplig växel med höger arm,
dvs att manuellt växla upp eller ner efter
eget tycke och smak - Kan väl vara ok.

Men.. att konstant sitta och trampa med
vänsterfoten på en manuell kopplinspedal,
och låta foten/benet avgöra hur mjuk, hård
eller ryckig körningen blir - Känns inte ok.
Kopplingspedal är ju rena rama 1800-talet.
Användarvisningsbild
av Bosse9988
#1257283
Har man en förkärlek för manuell låda så har man. Själv har jag köpt två bilar de senaste 20 åren med manuell låda. Båda har jag bytt in efter ett fåtal mil eftersom jag bara blev irriterad på det ständiga trampandet men vänsterbenet. Nu kör jag en minibil i en Peugeot 107 och jo den har en fem-stegad automat. Det är en automatiserad manuell låda. Den gör vad den ska dvs växlar själv. Lite småryckigt ibland mellan ettan o tvåan men vadå säger jag? Jag slipper kopplingspedalen och har samma bränsleförbrukning som den manuella lådan. + o - har jag också men växlar aldrig manuellt utom när jag ibland vill ligga kvar i tvåan när jag kör sakta.

Aldrig någonsin en bil med manuell låda igen. Automat gäller även mc. En 250cc scooter har jag och bara drar i gasen.
av Leopold
#1257313
Jag är kanske en lustig prick som gillar både manuell och automatisk växellåda. Uppskattar en välfungerande automat, men med en bra manuell låda så gör jag automatiskt ett liknande jobb utan att ens tänka på det och är på så vis "automatisk". Så det är skit samma för min del för det mesta. Undantaget är när man sitter fast i köer, då är det gott med automatlåda.

Alltid lika förvånad över hur man nästan momentant skiftar över i manuellt växlande när man kör sådana bilar, tar typ 2 sekunder så är växlandet i "auto"-läge. Två sekunder tar det för man måste hitta kopplingspedalen... :-)
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 9

Problemet här är att det är mycket […]

TuneIn

Någon som märker stor skillnad på[…]

Isärplockning av lyktan kommer bli mycket int[…]

Finns mjukvara som låser haldexen hårt[…]