Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av FreddanNo1
#1257595
SBergdahl skrev: sön 01 jul 2018, 16:48 Då är bilen feldesignad från början.
Men jämfört med framhjulsdrift slipper man med 4wd mycket av krängandet av framvagnen i kurvorna. Har själv noterat det vid jämförelse.
Varför säljs annars personbilar med 4wd i Sydeuropa där det aldrig snöar?
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1257615
FreddanNo1 skrev: mån 02 jul 2018, 09:20
SBergdahl skrev: sön 01 jul 2018, 16:48 Då är bilen feldesignad från början.
Men jämfört med framhjulsdrift slipper man med 4wd mycket av krängandet av framvagnen i kurvorna. Har själv noterat det vid jämförelse.
Varför säljs annars personbilar med 4wd i Sydeuropa där det aldrig snöar?
https://www.reseguiden.se/bilder/cypern ... sno-464203

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/qn ... narieoarna

:-)
av glock40sw
#1257618
Det var på 70-talet jag köpte min första automat bil .

Jag blev hånskrattade ,alla mina bekanta körde manuellt ,men idag känner jag inga som fortfarande kör manuellt.


På 80-talet köpte jag min första bil med AC.


Jag blev hånskrattade , men idag har alla bilar klimat kontroll


Senare köpte jag en bil med 4wd.


Jag blev hånskrattade , men idag har stor del av bilar 4wd.


Nästa steg blir kanske en elbil, vill man eller inte detta kvittrar ,men iden behöver man definitivt inte manuellt flytta kugghjul hit och dit.
av FreddanNo1
#1257915
glock40sw skrev: mån 02 jul 2018, 14:33 Det var på 70-talet jag köpte min första automat bil .

Jag blev hånskrattade ,alla mina bekanta körde manuellt ,men idag känner jag inga som fortfarande kör manuellt.


På 80-talet köpte jag min första bil med AC.


Jag blev hånskrattade , men idag har alla bilar klimat kontroll


Senare köpte jag en bil med 4wd.


Jag blev hånskrattade , men idag har stor del av bilar 4wd.


Nästa steg blir kanske en elbil, vill man eller inte detta kvittrar ,men iden behöver man definitivt inte manuellt flytta kugghjul hit och dit.
Kan förstå 70 talet och automat 3 växlar och ett väldigt spinnande på motorväg. Såvida inte USA bil eller MB S.
Men det andra, de hånskrattade inte de var avundsjuka.
av FreddanNo1
#1257917
Klart, firmorna hämtade inte tillbaka bilarna utan vi fick behålla dem för ekonomiavd. De gamla via KVD.
Idag körde jag mercan på slingriga vägar till Dalsjöfors och tillbaka. Tusan vad skönt den gick växellådan e så go. Växla ned innan en kurva och sedan bara dra på... skönt att passa på för om några år finns nog inte manuell mer förutom för vissa bruksfordon kanske.

Ranger är lite halvfet bil. Skall bli kul att få köra den på någon riktigt kass väg nån gång.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1262461
Börjar bli lite rädd för vissa automater. Har ju en BMW förutom Volvon och det är lite för många som fått byta eller renovera automaten strax efter 15.000 mil på sina 5or.

Runt 60000 kr brukar det landa på med beg eller renovering, ny kostar 90.000. Utslaget på milen kan det bli 7-8 kr per mil om man också räknar in spolning vid 8000 mil, högre inköpskostnad osv. Vår automat behöver nog renoveras, den har rullat 14.000 mil nu.

Fan, kostnaden för automatlådan är ju nästan högre än bränslekostnaden.

De gamla automaterna gick ju i evighet, men de nya med miljoner växlar, start stop, lockup, frihjul osv verkar ju vara ömtåliga saker.
av Lövet
#1262476
Det är inte särskilt ”vanligt” med automatlådebyten såvida det inte är en äldre 540 vi pratar om? Eller en mappad 535d där momentomvandlarna inte hänger med.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1262485
Äldre tycker jag inte att den är. Det är en helt otrimmad, fullservad 5:a från 2014 som just rullat 15.000 mil.

Automat är suveränt om man har nybilen på 36 månader leasing. Men äger man bilen längre än så bör man ha satt undan 100.000 kr på repkontot om det är automat. Jag ser fram mot en fet räkning nu.
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1262487
VolvoB20 skrev: tis 31 jul 2018, 14:12 Äldre tycker jag inte att den är. Det är en helt otrimmad, fullservad 5:a från 2014 som just rullat 15.000 mil.

Automat är suveränt om man har nybilen på 36 månader leasing. Men äger man bilen längre än så bör man ha satt undan 100.000 kr på repkontot om det är automat. Jag ser fram mot en fet räkning nu.
Det är ett fel på den lådan i så fall. Inte automater i allmänhet.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1262489
BMW använder tyska ZF-lådor. Vet inte om de har sämre kvalitet än andra tillverkare.

Gamla lådor gick ju i evighet även om de blev lite ryckiga med åren och milen. Nuförtiden övervakar ju elektroniken allt i lådan, tryck växlingstider osv. Blir något det allra minsta slitet blir det larm och nödläge med limp-home-mode och det kostar minst 50.000 - 100.000 kr

Har kört gamla automater med 40.000 mil som växlat som en påse nötter, men fram kom man ju alltid ändå.

Så är det inte längre, nu blir det stopp och plånboken måste fram.
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9

@Albireo , På -05:a måste man vä[…]

Strålkastarglas (plast) fix

Hur har det gått?

Framhjulslager V50

Ford Focus / Volvo C30/s40/V50 (och C70?) är […]

Har ett dimljus som är ngt för högt[…]