Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av volvoc70cab
#1255733
1. Volvo Amazon

”Min första bil delade jag med mina två bröder. Det var en Amazon tvåfärgad beige med svart topp. Oerhört flott! Pappa Roland var med när vi köpte den på Waxelius bil på Eklandagatan i Göteborg 1971. Vi fick den för 1100 kronor. Motorn var av typ B16, föregångare till den klassiska B18-motorn.

Vi bröder delade på bilen och en standardtankning var på 5 eller 10 kronor. I början på 70-talet kostade bensin knappt en krona litern men nåde den som lämnade bilen med mätaren på reserven.

Vi älskade bilen men varje år var besiktningen en prövning som ibland krävde både två eller tre ombesiktningar. Till slut sålde vi den till min blivande svåger och köpeskillingen var en oljemålning av min blivande svärmor. Tavlan finns fortfarande kvar men bilen skrotades mindre än ett år efter försäljningen.”

2. Volvo 245

”Min första tjänstebil var en vit Volvo 245 herrgårdsvagn. För mig är detta Volvon den verkliga familjevolvon. I denna bil for vi på campingsemester genom Europa med hela familjen på 6 personer och utrustade den med ett bakvänt säte i skuffen.

Ett av mina första konstruktionsjobb var att konstruera ett lätt rostat avgassystems till 240:n som kunde konkurrera med pirattillverkarnas alternativ. Inget som skulle fungera idag.

När alla trodde att bilen skulle tas ur produktion lanserades 245 Polar i Italien där den snabbt blev en kultbil och försäljningssuccé. För mig är detta Volvon som på sin tid hade allt.”

3. Volvo P1800

”Volvos ikoniska sportbil som gjordes känd genom tv-serien Helgonet på 60-talet. Bilen ritades av den legendariska designern Pelle Pettersson och är en av Volvos vackraste bilar genom tiderna. En av mina absoluta favoriter.

Min dröm var att utveckla en modern P1800 och jag fick möjlighet att tillsammans med Volvos konceptverkstad bygga en körbar prototyp 2012. En bil med fantastisk design som dåvarande R&D chefen Peter Mertens lovade att vi skulle köra in till Avenyn och parkera utanför en uteservering.

Tyvärr blev det aldrig av. Bilen kom aldrig i produktion men blev en av inspirationskällorna till det som nu utvecklas till den nya hybridbilen Polestar 1.”

4. XC60 Concept Car

”Föregångaren till succén XC60. Jag var projektledare för denna bil som ställdes ut första gången på bilmässan i Detroit 2007. Jag och ett hängivet team la ner hela vår själ i att konstruera och bygga en bil med både tekniska finesser och med en enastående design.

Bilen hade en väldigt speciell baklucka som med ett antal elmotorer delade sig och sedan klättrade upp på taket. Vid lanseringen i Detroit i Cobo Arena strulade tekniken. Teknikerna jobbade hela natten för att få allt att fungera men vi var osäkra in i det sista om det skulle funka.

Tack och lov gick allt vägen och jag kunde slutligen andas ut när designchefen Steve Mattin tryckte på fjärrkontrollen och luckan öppnade sig precis som det var tänkt. Steve skojade med pressen och uttryckte det så här: 'The Volvo future looks so bright so I have to wear blinds.”

5. V90 Cross Country

”En av den nya generationens Volvobilar som i mina ögon förenar en fantastisk design signerad Thomas Ingenlath med drag av den klassiska praktiska Volvon med god funktionalitet och gedigen robusthet.

När den första Cross Countryn kom var den byggd på Volvos 850 herrgårdsvagn. Ett påhitt av kluriga Volvoingenjörer som satt hemma i köket hos en av utvecklingscheferna och ritade ihop en bil som var en korsning mellan en traditionell herrgårdsvagn och en SUV med Volvos första fyrhjulsdrift.

Bilen blev omgående en succé och V90 är fjärde generationen Cross Country och formeln funkar fortfarande. En riktig favorit-Volvo!”

Din LMM (MAF) är bytt och den är fel ti[…]

Yttertemperatur mätare

Appen går inte på bilens temperatur ut[…]

Brainys V60

Toppen, tack! Just nu är tanken bilbyte till[…]

Bältesvarnare

Är väl bara på passagerarsäte[…]