Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1255551
Går det att avaktivera keyless? Eller ändra till keyless go? Dvs att det endast går att starta med nyckeln i fickan?
#1255608
Eller så har någon på Volvo ÅF helt sonika gjort nya nycklar, antingen innan bilen levererades eller vid service? Är de hämtade på samma ÅF lär ju polisen få göra ett besök där ;)
#1255621
ja, måste vara extremt ovanligt att 4st norpas inom en radie av 300m, måste ligga en hel del planering bakom, så man kan nog simma lungt, det lär inte ske igen nästa vecka om mansäger så.
#1255626
För den som har ork att kolla hur det kan se ut med keyless på andra bilmärken i detta fall BMW... gå in på www.autopower.se gå in på Forum och sök på "Min nya BMW stulen och dumpad i ån. BMW försäkring (IF) vägrar ersätta". Sökbegreppet "dumpad" räcker, ni hittar. Tyvärr finns ingen möjlighet vad jag sett att direktlänka trådar men det är lätt att hitta denna fullkomligt horribla historia.

Så fan heller att jag har minsta lust att ha denna "finess" om jag skaffar en ny kärra. Mer tacksam att min gamla inte har detta.
#1255681
Jimmy Svensson skrev: mån 18 jun 2018, 14:34 Intressant hur dom har fixat detta 🧐
Keyless nyckeln har ju kort räckvidd så man måste vara bredvid eller i bilen för att kunna starta och köra iväg.

Tjuvarna har med sig en "dubbelriktad radiolänk" i form av två små radios. En tjuv ställer sig vid dörren till huset (om du har nyckeln i hallen), eller bredvid ägaren som sitter på restaurang med nyckeln i fickan.

Tjuv nummer två ställer sig vid bilen.

Radiolänken proxyar över signalen och bilen tror nyckeln är nära så man kan starta och köra iväg.

Nyare Keyless kan kanske förhindra det genom att mäta hur lång tid signalen tar på sig från nyckel till bil. Principen är väl liknande den för att tömma folks nya kontaktlösa kredit o betalkort.
#1255725
B20 har helt rätt i hur det går till. Det är inte kopierade nycklar från ÅF utan nyckeln "kopieras" i realtid.

Det som jag fortfarande tycker är märkligt är att det går att köra bilen hur länge som helst utan nyckel när den väl är startad. Jag förstår att man inte kan stänga av motorn tvärt på bilen men varför ska man kunna köra utan nyckeln mer än säg 60 sekunder? Den enkla åtgärden skulle göra den jäkligt mycket svårare för den här typen av brott. Om man nu kör och tankar med motorn igång så kan man köra härifrån till Moldavien utan nyckel...

Städat i min V70 D3 my-11. Köpte en V90[…]

Borta länge från forumet. Har nyss k&o[…]

Hjälp

Behöver byta denna.hur får man loss den[…]

Framhjulslager V50

Jag har köpt 2st framlager på Biltema m[…]