Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Rådlös
#1254249
Vet inte, men klisterlappar i motorrummet är väl ingen bra kombination. Klistret torkar eller löses upp och pappret i tejplappen smulas sönder.
Ett säkrare alternativ torde vara att spara inköpskvitto eller fakturan (i förekommande fall). Samtidigt skriver du upp aktuella miltal och datum (om det inte framgår?) Så sparar du det tillsammans med andra viktiga bilpapper. Går ju även i våra dagar att kopiera och lagra digitalt. Dokumentsäkert!
Användarvisningsbild
av Derank
#1254254
en kamremsdekal brukar då vara ok tills nästa byte, iaf förr, men idag säts väl knappast dekaler längre, och de var inte av papper heller. och vill man ha en dekal finns de hos bla autoexperten, kostar ett par kronor

Men för att svara på tS fråga, jag vet inte
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1254268
Har aldrig sett en kamremsdekal rasa bort eller smulas sönder, ens på bilar där dekalen från första kamremsbytet fortfarande sitter kvar. Att dokumentera bytet med foton, kvitton, osv är givetvis alltid en bra idé i vilket fall.

Tyvärr vet inte jag heller om dekal medföljer biltemas sats, det beror säkert på bil. Den satsen jag köpte till min v70 från bildelaronline24 kom iaf med en rejäl dekal.
av Schmoyoho
#1254348
Hjälpte syrran köpa bil för några månader sen. Ägdes av ett dödsbo där makan näppeligen visste fram eller bak på bilen och servicehistoriken inte sträckte sig längre än oljebyten. En dekal hade kunnat bespara både mig en massa möda med att se om någon om verkstäderna som haft hand om bilen hade någon historik på kamremsbyte och ett ev. "onödigt" extra kamremsbyte som hon fick göra för att slippa riskera ventilsallad.

Ingen dekal satt i den bilen efter bytet iallafall, bytt på Volvo. Inte heller på brorsans bil, också bytt på Volvo, men gick att få en dekal efteråt för bokstavligen några ören, kanske någon enstaka krona. Gamla dekalen satt kvar och satt hårt så jag tycker absolut man ska bemöda sig hålla efter med dekalerna.
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1254358
När remmen byttes på min tidigare bil (hos Volvo-vks) för några år sen, en V50, sattes en dekal på luftfilterburkens lock.
Den satt kvar trots flera motortvättar och visade inga tecken på att ge upp.
Användarvisningsbild
av frasse4
#1254401
Skriv på undersidan av motorhuven med permanentpenna har jag gjort.

Möjligen situajonen blir lite annurlunda n&[…]

Har dratt 1300kg-henger med V60 2015.5 med samme m[…]

Sensus var lite "trög" typ 17-18 me[…]

Ok, comviq var inte behjälpliga med det...