Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1253753
Tjena

Går och funderar lite på när de två bilarna i hushållet skall bytas till vintern.

Just nu med Bonus Malus, så får det nog bli 2x hybrider eller kanske en 1x hybrid och 1x elbil.
Ingen bil kan laddas på jobben, så all laddning får göras hemma.

Vid ovanstående scenario och ca 2,5mil enkelväg till jobbet för varje bil.
Hur många kwh behöver man då fylla på med/månad?
Säg att man har en v60 te och en T8,alternativ en v60 te och Nissan Leaf 40kwh.

En aspekt jag är lite orolig för, är att att man ökar husets totala årsförbrukning radikalt(visst man sänker bensinräkningarna). Med konsekvensen att huset istället får ett dåligt kwh/m2 värde.
Har googlat lite angående deklarationen, men den verkar inte ha i åtanken att man har elbilar, utan ser bara krasst kwh/m2.

Ni som haft hybrid/elbil en längre tid, ser man skillnad på årsförbrukningen för villan?
#1253772
2 bilar * 1500 mil * 2 kWh/mil = 6000 kWh per år

Vårt hus drar 12.000 kWh per år så det vore en ökning med 50%

Men vad har det med Energideklarationen att göra. Huset blir väl inte sämre isolerat för man åker elbil :-/
#1253799
Olika bud nästan inget och 6000kw/h :-)

Deklarationen tar la ingen hänsyn till isolering, den ser ju bara totala mängden kw/h ut delat på m2?

I mitt fall skulle då 6000kw/h extra, göra en ökning av årsförbrukningen på 60%
Det kan ju också medföra att man kanske går från ett "B" klassat hus, till kanske "E" eller "F" istället.

https://www.boverket.se/sv/byggande/energideklaration/
#1253802
Nu hänger jag inte med ???

Från boverket.se

Vad är en energideklaration?
Energideklarationen ger dig information om byggnadens energianvändning. Den är bland annat till för dig som står inför att köpa eller hyra en bostad. Du kan använda den för att jämföra olika hus med varandra.


Byggnadens energianvändning ändras ju inte för att jag kör upp 6000 kWh i bilarna.

Om det kostar 5000 kr att få en energideklartion upprättad av en expert fär man ju hoppas att de inte bara dividerar förbrukning med kvadratmeter. Det tar ju ca 2 sekunder att göra och kan ju inte kosta 5000 kr. Förde pengarna ska väl experten kunna upprätta en enrgideklaration som tar hänsyn till att 6000 kWh går till fordonen och inte till fastigheten/bygganden.

6000 kWh är väl en fis i rymden. Kör man 2 vanliga bilar 1500 mil går det ju åt 2 * 1500 * 0.7 * 15 kr =31.000 kr att tanka
Senast redigerad av 2 VolvoB20, redigerad totalt 0 gång.
#1266590
Lite sen på det här... Men jag har fått informationen att om man kan bevisa förbrukningen från bilen (t.ex genom att sätta en mätare på den säkringen) så kan man få dra av det i deklarationen. Det är ju som VolvoB20 säger husets förbrukning man är ute efter.
EX30 2025 ändringar

Lite nytt redan på kommande årsmodell&[…]

Jag testa car.info för skojs skull och sö[…]

Nya E-klass AllTerrain kanske? Ja jag gick fr&ar[…]

Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]