Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av joel80
#1253036
Hjälpte inte så mycket.. Men var nyfiken på var det skulle hamna.. :) Det är fantastiskt vad mycket uppdämd kunskap som lurar här ibland. Hoppas du får ordning på det.. Och sen hittar en trevlig Volvo! ;)
av MickeM
#1253052
Emil89 skrev: lör 02 jun 2018, 21:27 ska köpa en ny bil snart och du verkar kunna rätt bra! Något föreslag?
Oj!
Bilköp är tycke, smak, ekonomi och behovstyrt.
Det går inte att rekomendera något till någon annan egentligen.

Men om pålitlighet och ekonomi är högt värderat kan jag dock säga följande:

Pålitligheten själv = enklare modeller av Toyota . Makalösa, utom skamfläcken som är motorn 1ZZ-FE (1,8) upp till 2003 någonstans.
Gubb/tantfaktor: hög.
Tråkiga? Ja.

Annars kvittar det egentligen, men ang ekonomi och plåtlitlighet ska du undvika med djup förakt:

●Ryska, Franska, Italienska och Amerikanska biltilverkare.
Ojämn kvalitet är bara förnamnet. .

●Alla bilar generellt, med riktigt avacerad utrustning.
Jag menar inte ac, elhissar och sånt, utan riktigt avacerad.
tex VAG's DSG automatlådor, Volvos Four-C chassi, osv....
Kul när det funkar, men nämnda exemplens (extremt) dyra stötdämpare,(slitdelar) och DSGlådor som krånglar i dubbellamellkopplingen... ja Googla "VAG DSG problem" och du blir varse...
Det är skillnad på 6vxl och 7vxl DSG, men "dålig" eller "ännu sämre" är verkligheten o-omskriven.

●Alla VAG med kamkedja. Vissa motorer värre än andra, men jag hör om plötsliga kamkedjeras på några år gamla bilar stup i ett. Uselt!
Motorn = metallskrot om det händer. Bilen också, eftersom motorbyte sällan lönar sig ekonomiskt ens på bilar >2011.
Plånboks-ont? Ja.


VAG's 1,8t motorers oljedrickande vet väl alla om?
Skoda är pålitligast och Audi opålitligast i VAGfamiljen, men även Skoda finns med Audimotorn (1,8t) och den dricker ofta 1lit olja/100mil. Oljan kostar +100kr/litern dessutom =1kr milen bara i oljeförbrukningskostnad !!!!
Lösning? Renovera motorn med kolvar och ringar.
Jepp, det är sant. Billigt? Nope!
Därför körs dom ändå.
Något en säljare skriver i säljesannonsen?
Nej, för det är "normalt" enl VAG och inget fel.
Ändå åtgärdas många på Goodwill.... hmmm.

Miljöbilar som hybrider eller etanol i all ära.
Toyota Prius är obegripligt problemfri trots att den är riktigt riktigt avacerad.
●Men ingen biogasmodell av något märke.
Tekniken med gas/bensin är sådär, (milt sagt), och infrastrukturen för gas utanför större städer finns knappt.
Bensintanken är minimal.

Men störst av allt är vad man som person behöver, och vill ha. Man lever bara en gång!
Felfri bil existerar inte, men ju mer som KAN fela.....

Monterade in en CarPlay box i bilen. Känns[…]

Dörrlås V-fram

Jo, det var ett kabelbrott. Den klassiska grö[…]

Hej, jag letar efter en lämplig bil till fami[…]

har du provat göra rent sensorn i LMM? an[…]