Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Emil89
#1252894
Hej!

Är ny på detta forum.
Jag undra bara om någon kunde hjälpa mig ?
Jag kör en Opel insignia 2009 modell.
När jag bromsar så blir det ganska svårt att bromsa då lyser ABS lampan på.
Vet någon vad priset brukar ligga på att fixa det på t.ex Mekonomen.

Tack på förhand!
av MickeM
#1252995
Det finns jättemånga olika fel det kan vara.

Hur menar du att den blir svår att bromsa?
Tungtrampad?
Pedalen i botten?
Drar bilen snett?

Lyser ABS lampan ENDAST när du bromsar, och slocknar sen tills du bromsar igen?
Eller tänds den när du bromsar första gången, och håller sig TÄND?

Det kan vara allt ifrån bromspedalkontakten för (kanske) några hundra kr, till ABS enheten för (kanske) 10,000kr, och allt därimellan.....
Dvs omöjligt att svara på.

Med felkoder kan man göra bättre gissningar, men det kräver en modellanpassad OBDscanner.
Ingen billig universal OBDscanner (några hundra kr) kommer åt ABS på någon bil.
Dom universalarna som kan det kostar flera tusen.

Ca 1000kr för en volvoanpassad handhållen scanner. (Biltema)

Det kanske finns Opel-OBDscanners billigare än dom för tusentals kronor också, men inga jag känner till.
av Emil89
#1253000
Hej och tack för svar!

Tungtrampad ja exakt då lyser lampan direkt och är på tills jag stänger av bilen. Så den håller sig tänd hela tiden från att förstå gången bromsa jag känner att de inte som förut när jag bromsade. Hoppas de inte blir dyrt att fixa det. Och ja bilen drar sig lite snett när man bromsar också.
av MickeM
#1253001
Skulle kunna vara tex bromspedalkontakten, speciellt om du har el-assisterad bromsservo.
Kan vara en elektrisk pump till vakuum också....

Men utan nån felkod blir det bara grova gissningar....

ABS enheten känns inte troligt iaf, då den inte medverkar i bromskraftförstärkning. (Aldrig sett iaf)
Men Opel-expert är jag inte....

Edit:
Eller, går ABS in och arbetar?
Dvs vibrerar pedalen som vid halka?
Användarvisningsbild
av joel80
#1253005
Var köpte du bilen? Av privatperson eller från en firma? Hur länge sen?
Användarvisningsbild
av joel80
#1253009
Ah.. ok... Så problemet har inte funnits hela tiden utan kom nyss?
Hade du köpt den inom 6 senaste månaderna hade det räknats som ursprungsfel och då har man rätt att få det fixat av säljare.
Reklamationsrätten är i och för sig 3 år, men efter 6 månader ligger bevisbördan på att felet var ursprungligt på köpare. :) Det kan bli lite svårt att hävda nu.

Du kan inte specificera felkoden närmre? Kanske finns nån guru här som har nån bättre idé då. :)
av MickeM
#1253012
Emil89 skrev: lör 02 jun 2018, 18:57 Ja exakt pedalen vibrerar när jag bromsar, jag gick och kollade felkoder det var något med bromssytemet.
Såja, nu börjar all information komma fram!
Då hade jag kunnat svara direkt i första inlägget, istället för att ställa frågor.

Om pedalen vibrerar eftersom ABS jobbar är det säkert en tandring på en av drivknutarna fram som är sprucken.
Höger eller vänster.
Du kan ta bort hjulen och snurra på navet medan du tittar på tandringen innanför hjulnavet.
Är en sprucken, eller trasig på annat sätt så har du funnit felet.

ABS sensorn reagerar på denna tandade ring på drivknuten och avgör hastigheten på varje hjul efter det.
Är den tanden spräckt eller sönderrostad känner den inte av alla tänder, eller uppfattar en spricka som en extra tand.
Därför tror systemet att hjulen börjar kana, eftersom hastigheten skiljer detta hjul ifrån övriga, och sätter därför i gång med ABS-verkan.
Eftersom hastigheten på det hjulet ändå fortsätter vara fel (pga dåliga ringen) inser systemet att det är orimligt och sätter felkod, som tänder ABS-lampan.

Sannolikt felkod som säger typ: "ABS sensor orimlig signal" följt av placeringen. (Tex, höger fram)
Det kan vara bak också, men dom tänderna är i regel kraftigare och mer skyddade eftersom dom sitter på hjullagret, och inte på drivknuten. Dom fram är också mera utsatta för vägsalt.

Det kan vara själva sensorn också, men högst sannolikt är det bara tandringen, eftersom felkoden återställer sig med omstart.

Jag gissar att du inte får lysande ABS lampa om du bromsar innan du börjat rulla med bilen, eller hur?
Eller rullar sakta, eftersom överstiger hastigheten ca 20km/h är ABS aktivt, och då uppstår detta.
Saktare än så är inte ABS aktivt, och då händer det inte.

Utan att veta exakt vad en ABS ring till Opel kostar, så gissar jag på runt 1500kr bytt och klart.

En sådan ring till Volvo kostar ca 90kr. Men den ska ju bytas också.....
Normalhändig kan byta den själv med ganska basic verktyg.

OBS!
OM det är så att jag råkade trycka "rapportera inlägg" när jag skulle citera, så ber jag om ursäkt.
Dom sitter för nära varandra när man använder surfplatta.
av Emil89
#1253025
Tack MickeM! Tror du löste mysteriet. Ska gå och fixa det nästa vecka nu! Riktigt bra forum, ska köpa en ny bil snart och du verkar kunna rätt bra! Något föreslag?
Tack Joel för hjälpen också!
Service

Vet brorsan skulle ha storservice på sin XC6[…]

Felkodsläsare vida

Enheten du söker kallas DICE och finns p&arin[…]

Lägg gärna ut en bild från samma v[…]

Vi som beställt EX90

Vilka konkurrenter är det? Som jag ser de[…]