Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av volvoc70cab
#1251509
Varför ska en bilist som kör 500 mil betala samma bilskatt som en som kör 5000 mil om året. Om man betalade skatt efter vad man kör vid "PUMPEN" istället kanske detta skulle vara ett incitament att använda sig av andra alternativ för sina resor. En reflektion är om lastbilarna inte kommer lindrigt undan skattemässigt , då man ser slitaget på vägarna efter dem.
Användarvisningsbild
av vetten
#1251517
En som kör 500mil betalar redan mindre skatt än den som kör 5000mil om man betänker att skatten på drivmedlet är dryga 60% av priset.
Användarvisningsbild
av Magnus-B
#1251518
Vi som inte kan använda andra färdmedel som tex tåget pga att man börjar jobba långt innan tågen börjar rulla.
Ska vi åka taxi eller kanske cykla 6mil?


/M
Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
#1251529
volvoc70cab skrev:Varför ska en bilist som kör 500 mil betala samma bilskatt som en som kör 5000 mil om året. Om man betalade skatt efter vad man kör vid "PUMPEN" istället kanske detta skulle vara ett incitament att använda sig av andra alternativ för sina resor. En reflektion är om lastbilarna inte kommer lindrigt undan skattemässigt , då man ser slitaget på vägarna efter dem.
Jag har en hobbybil som rullar mindre än 100 mil på sommaren. Skatten är 3055 kr/år. Jag skulle tjäna på ett sådant system, men vill ändå inte ha det. Min bruksbil har en skatt på något över 1200 kr (kommer inte riktigt ihåg summan). Vad tror du beslutsfattarna skulle lägga för kostnad på bränslet? 3 kr litern?
Det kommer att bli som med TV licensen, som är på förslag. Du kommer att få betala mer. Nä, behåll systemet som det är. Vill du betala mindre i bilskatt så köp en minst 30 år gammal bil. Så ser i alla fall jag på det, och du får givetvis se det på ditt vis.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1251543
Magnus-B skrev: sön 27 maj 2018, 10:14 Vi som inte kan använda andra färdmedel som tex tåget pga att man börjar jobba långt innan tågen börjar rulla.
Ska vi åka taxi eller kanske cykla 6mil?


/M
Enligt dom i stockholm så existerar det inte platser i sverige där linjetrafik är begränsat, eller rent av obefintlig ;)
Givetvis tycker dom du ska cykla, eller ännu hellre gå, 6 mil till jobbet i full snöstorm osv. Att använda bilen är ju bara laterier och inte ett livsviktigt behov för oss utanför större städer.


(hoppas sarkasmen var tydlig nog)
Användarvisningsbild
av RichardCardell
#1251570
volvoc70cab skrev:Varför ska en bilist som kör 500 mil betala samma bilskatt som en som kör 5000 mil om året. Om man betalade skatt efter vad man kör vid "PUMPEN" istället kanske detta skulle vara ett incitament att använda sig av andra alternativ för sina resor. En reflektion är om lastbilarna inte kommer lindrigt undan skattemässigt , då man ser slitaget på vägarna efter dem.
Vad tycker du är lindrigt undan för lastbilarna då? Har på min lastbil först en Årsskatt på 9500kr plus en vägavgift på 12000.

Sen ligger det ju en del skatt på drivmedlet så där blir det ju mer skatt desto mer du kör så du betalar ju redan vid ”pumpen”


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
av mikethebik
#1251588
volvoc70cab skrev: sön 27 maj 2018, 07:22 Varför ska en bilist som kör 500 mil betala samma bilskatt som en som kör 5000 mil om året. Om man betalade skatt efter vad man kör vid "PUMPEN" istället kanske detta skulle vara ett incitament att använda sig av andra alternativ för sina resor. En reflektion är om lastbilarna inte kommer lindrigt undan skattemässigt , då man ser slitaget på vägarna efter dem.
Om klåfingriga politiker utan verklighetsförankring (läs Mp) börjar kladda med det så blir det förmodligen ännu dyrare än idag utan att det kommer vägunderhåll och nybyggnad tillgodo. Vad gäller vägslitaget står dubbdäcken för den absoluta merparten, den tunga trafiken är också en livspulsåder för vårt land, att straffa den ännu mer innebär endast att utländska åkare tar över helt, det vill vi inte!!!

Mike
S80 T6 AWD -08

Så att det inte uppstår missförs[…]

Byta IAM i Volvo v50 -07

Hej ! Sitter en begagnad IAM i bilen som få[…]

Bromsljus

Hurvida man egentligen får eller inte ska ja[…]

Bältesvarnare

Är rätt säker på att dessa ga[…]