Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1253775
Lucif3r skrev: tis 05 jun 2018, 14:00 Folk som kör under hastighetsbegränsingarna utan vettig anledning borde det vara skottpeng på... Kör man på en 90-väg en klar dag förväntar man sig att alla fungerande personbilar utan släp kör i minst 85 iaf, och inte 70. :bored:
Ehh, så ni menar att man kan inte köra 90 km/h på en torr asfaltväg i klart väder om man råkar ha olika fabrikat/mösnterdjup på ett av däcken ?
Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
#1253811
VolvoB20 skrev:
Lucif3r skrev: tis 05 jun 2018, 14:00 Folk som kör under hastighetsbegränsingarna utan vettig anledning borde det vara skottpeng på... Kör man på en 90-väg en klar dag förväntar man sig att alla fungerande personbilar utan släp kör i minst 85 iaf, och inte 70. :bored:
Ehh, så ni menar att man kan inte köra 90 km/h på en torr asfaltväg i klart väder om man råkar ha olika fabrikat/mösnterdjup på ett av däcken ?
Jag undrar vad som då anses vara en vettig anledning att själv bestämma vilken hastighet man kör i, utan att någon skjuter mig? Endast olika däck, eller finns det andra, enligt dig, godkända skäl? :-/
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1253813
Jag menar att om man ställer till en olycka beror mycket mer på hur man kör som förare än på om ett däck har 1,5 mm sämre mönster som frågeställaren undrade om när han skapade tråden..

Om det regnar så det är risk för vattenplaning kan man ju slå av lite på tempot och åka lika säkert som om det var 4 lika däck på bilen och inte slår av på tempot.

Men i exemplet var det ju klart och fint väder, då behöver man ju knappast köra långsammare för att slippa få vattenplaning.

Men nu gick det visst inte att sänka farten i regn, för då blir man tydligen både beskjuten och framkallar tokiga kamikazeomkörningar så folk dör som flugor.

Jag vidhåller min uppfattning att det viktiga är hur man kör, är inte grejjerna på topp får man slå av lite och ha lite mera marginal, Det får övriga trafikanter acceptera, och det är ingen ursäkt för att göra omkörningar så folk dör o skadas.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1253834
Lucif3r skrev:Folk som kör under hastighetsbegränsingarna utan vettig anledning borde det vara skottpeng på... Kör man på en 90-väg en klar dag förväntar man sig att alla fungerande personbilar utan släp kör i minst 85 iaf, och inte 70. :bored:
Det finns en lagstadgad högsta hastighet på vägarna som är satt efter olika kriterier, men det finns ingenting som säger att du måste hålla den. Det är ju upp till var och en att köra efter sin bil och sin förmåga. De är ju inga som helst problem att hålla 120 km/tim på en 80 km väg en fin sommarkväll med lite trafik ens med min (numera skattebefriade) 745-a, men jag mötte i veckan en Trabant (förmodligen nyare än min Volvo) med husvagn efter. Han hade nog haft väldiga problem även utan husvagn. Detta var på en 80 km väg och där var många bilar efter. Sedan är det ju så att den som ligger först i kön är inte den som skapar kön, utan det är ju den som kommer efter och inte kör om. Ligger det då 2 bilar efter varandra blir det ju bara svårare och svårare att ta sig förbi ju fler bilar där blir. Hade dock alla hållt avstånd så hade det underlättat, det är inte roligt att ha en bil någon meter bakom i tät trafik. Nä låt var och en köra efter sin bils och sin egen förmåga och "simma lungt" i trafiken så fungerar det nog bra. Tar man det lungt kommer man fram ändå, och har man tidspress är man ingen bra biförare.....
av joysam
#1253839
VolvoB20 skrev:Då kan vi fylla på, såg i testerna att:

En Porsche GT3 stannar 0-100 på 32 meter. En ny Kia Rio på 44 meter.

Det är verkligen en avgrundsskilland.

Så alla borde åka Porsche hela tiden så skulle trafiken vara ohyggligt mycket säkrare då Porsche ger föraren så mycket mer marginal..

Visst är det bästa att alltid åka porsche med sprillans nya däck, men alla har inte budget för det. Inte ens för täta däcksbyten på skruttbilen. Då får man helt enkelt anpassa sin framfart efter omständigheterna.

Under 5 års studielån och högskolestudier fanns inte mycket pengar över till mitt bilägande så man anpassa sig i bilen som saknade både ABS och antisladd.

Kan man inte anpassa framfarten efter fordonet man har råd med, ja då är det nog bäst man tar bussen istället.
Dessutom borde alla köra Citroën Xantia Activa vilken fortfarande är bäst vid undanmanöver enligt resultaten från Trafikens Världs Älgtest.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Mja, V70in har jag haft i 12 år så n[…]

Leasing bildäck

Bilen är ju returnerad med vinterdäcken […]

Ännu mer info... Jag fick precis tag i ett o[…]

Finns backventil på Biltema för en dryg[…]