Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Croes
#1250964
Tja!

Dags för köp av nya däck till volvon då nuvarande gränsar på 1.6mm.

Har kikat på begagnade däck och hittade 3st av samma märke med 6.5mm mönsterdjup och 1st som är av annat märke med 5mm mönsterdjup. Orsaken till att jag tittar på däcken är att de säljs av samma säljare, vilket gör att det blir smidigt för mig vid ett ev. Köp.

Min fråga lyder. Är det möjligt att köra på 3 däck som är samma och 1 olika utan att det blir alldeles för skevt med körning och bilens mående?

För övrigt gäller det 195/60 R15 däck.

P.s
Ska köpa ny bil inom en snar framtid. Därav kikar jag på begagnade så att jag kan köra med trotjänaren ett tag till (1år typ).
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1250970
Det är inget jag skulle rekommendera.
Med risk för att låta som en moralkärring, men däcken är enda livlinan mellan bil och väg, vilket är riktigt dumt att snåla in på.
Har däcken rätt hastighets- och belastningsindex?
Om du trots allt slår till så måste de vara riktigt billiga, max 100-150 kr/st.
Användarvisningsbild
av Marlboroman
#1251036
Croes skrev:Är det möjligt att köra på 3 däck som är samma och 1 olika utan att det blir alldeles för skevt med körning och bilens mående?
Det är ju möjligt så länge man inte har 4wd att ta hänsyn till. MEN! Det är olagligt att ha 2 olika mönster på samma axel. Man får ha olika däck fram och bak. Men på en axel får man bara ha ett mönster.
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1251039
Marlboroman skrev: ons 23 maj 2018, 15:54
Croes skrev:Är det möjligt att köra på 3 däck som är samma och 1 olika utan att det blir alldeles för skevt med körning och bilens mående?
Det är ju möjligt så länge man inte har 4wd att ta hänsyn till. MEN! Det är olagligt att ha 2 olika mönster på samma axel. Man får ha olika däck fram och bak. Men på en axel får man bara ha ett mönster.
Enligt transportstyrelsens sida om regler för personbilsdäck är det bara radial och diagonaldäck eller sommar, vinter respektive dubbdäck som måste vara samma varvet runt. Det stämmer med vad jag fått lära mig sig sen tidigare också. Tillverkare, mönster och mönsterdjup handlar mer om eget sunt förnuft än vad som är lagligt.
av Tilly
#1251046
Är det liksom samma "nivå" på däcken eller är det tre Pirelli och ett kinadäck? Är det däck som man bedömer som likvärdiga skulle jag nog säga att det är ganska okej. Annars hade jag varit mer tveksam. I dagsläget har förmodligen inte 5 eller 6,5 millimeter någon större betydelse men däremot kan det vara ganska stor skillnad när ett av däcken bara har t.ex. två millimeter kvar medans de andra har mer än tre. Så i längden skapar man antagligen bara mer trassel med detta men nu skulle du ju inte ha kvar bilen så länge...

Själv har jag tre Michelin och ett Goodyear eftersom jag fick punktering på det ena Michelindäcket kort efter att de var nya. Jag var på semesterresa och den lokala däckhandlaren hade inga Michelin av rätt dimension hemma. Och nej, jag kasserade inte de tre nästan nya Michelindäcken och sprang och köpte nya Goodyear runt om utan det har fått vara så sedan dess.
av MickeM
#1252994
Jag har haft massor av skrothögar, och kört med säkert 4 olika däckfabrikat samtidigt utan problem.
Rent praktiskt och lagligt är det inga problem, så länge man inte blandar dimensioner, vinter/sommar eller tom odubbat/dubbdäck.
Hastighetsindex'et är en gråzon. Lag finns, men efterlevs inte.
Dvs ingen kontroll.

Men, har bilen ett försäljningsvärde över 10,000kr skulle jag inte köpa den bilen.
"Vad mer är eftersatt?" skulle då vara mina funderingar, och det skulle krävar en hel del fördelaktigheter för att väga upp det....

Men är skroten nästa instans, eller bilvärde < 10,000kr så absolut!
Kör på!

En förklaring a'la punktering som ovan skulle jag dock ha förståelse för.
Jag fick själv spik i tre veckor gamla däck för nån månad sen.
Som tur var kunde jag sätta plugg i det utan problem.
(Jag har alltid däck-repsatsen i bilen, så man kan laga vid närmaste mack)
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1253239
Hmm,, jo det finns ju ofta en övertro på materialet...

Läste just senaste TekVärlds test i att modda en Toyota GT-86 för bankörning. Man körde bilen helt original. Sedan monterade man grymma bromsar, fjädrar och dämpare, + man monterade klistriga racing R däck, borde ju bli sjukt stor skillnad.

Så provkörde man på bana. original mot värstingprylar och däck. 1,24 mot 1.20 i varvtider, alltså 4 sek diff, mer skillnad blev de inte.
l
De är väl ungefär samma med trådskaperns fråga. Slår man av någon sekund eller några sekunder på resan till jobbet så höjer man säkerheten lika mycket som man undviker olika däck på bilen.
Användarvisningsbild
av ThomasT
#1253262
VolvoB20 skrev:Hmm,, jo det finns ju ofta en övertro på materialet...

Läste just senaste TekVärlds test i att modda en Toyota GT-86 för bankörning. Man körde bilen helt original. Sedan monterade man grymma bromsar, fjädrar och dämpare, + man monterade klistriga racing R däck, borde ju bli sjukt stor skillnad.

Så provkörde man på bana. original mot värstingprylar och däck. 1,24 mot 1.20 i varvtider, alltså 4 sek diff, mer skillnad blev de inte.
l
De är väl ungefär samma med trådskaperns fråga. Slår man av någon sekund eller några sekunder på resan till jobbet så höjer man säkerheten lika mycket som man undviker olika däck på bilen.
Fyra sekunder är ganska mycket när man pratar varvtider. På 20 varv så har han varvat sig själv... För att citera TeknikensVärld: -"Det är oceaner
av tid runt en racerbana...".

.
Givare i kylaren hoppar ur

Låter som en rimlig orsak, blir väl til[…]

Jag använde domkraft vid byte på min S4[…]

Har läst igenom flera trådar om att byt[…]

Problemet är ju att sådana här app[…]