Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1249663
Fler begagnade miljöbilar exporteras
Publicerat 2018 05 13 kl 12.56 . Sveriges Radio Nyheter.

"Vi vill ha kvar bilarna i Sverige när vi subventionerat dem"
Allt fler begagnade miljöbilar säljs från Sverige till andra länder. Förra året var exempelvis ökningen för laddhybrider ungefär 70 procent.
Det betyder också att en del av nyttan med att staten subventionerar miljöbilar försvinner.
– Problemet är ju att vi vill ha kvar de här bilarna i Sverige när vi subventionerat dem. Syftet är ju att det ska öka både nybilsförsäljning och antalet i trafik. Risken är ju att en del av nyttan med styrmedlet försvinner, säger Mikael Levin, som är utredare på myndigheten Trafikanalys.

Läs och hör mer: https://sverigesradio.se/sida/artikel.a ... el=6949735
#1249667
Eftersom nyttan de gör är lika stor någon annan stans har jag svårt att se att det skulle vara ett problem sett till syftet; att få ut fler bilar med låga utsläpp. Annars hade ju vi här inte behövt oroa oss för utsläpp i andra länder heller..
#1249671
Jo, men hur fungerar den här subventionen? Kan man köpa en laddhybrid eller ren elbil och få den subventionerad och sedan sälja den på export nästa månad, med en nettoförtjänst får man anta?
Eller är det tänkt att jag skall utnyttja bilen en tid i något värdeförhållande till subventionen?
#1249677
Bonusen från 1:a juli ges ut först efter 6 månader till den som är ägare av bilen.
Så att bara köpa och direkt sälja vidare funkar inte så bra då... inte heller att som säljare "fula" och ställa på bilen för att hämta hem bonusen själv.
#1249695
joel80 skrev: mån 14 maj 2018, 00:02 Bonusen från 1:a juli ges ut först efter 6 månader till den som är ägare av bilen.
Så att bara köpa och direkt sälja vidare funkar inte så bra då... inte heller att som säljare "fula" och ställa på bilen för att hämta hem bonusen själv.
Spelar ju ingen roll för 6 månader måste man vänta i alla fall innan man exporterar inom EU annars räknas den som ny och man åker på mottagarlandets avgifter och moms igen.
#1249815
SBergdahl skrev:Eftersom nyttan de gör är lika stor någon annan stans har jag svårt att se att det skulle vara ett problem sett till syftet

Men syftet är inte vad du tror... Syftet är att sverige ska kunna visa papper på hur duktiga vi är, och det kan vi ju inte göra om vi säljer bort bilarna till andra länder - då ser ju dom bättre ut än oss! det går ju inte för sig! :-o


...
#1251504
I dag 2018 05 27 (?) har DN en artikel om den här nyheten. Eftersom det är en betalnyhet så kan jag inte läsa hela artikeln, men rubriken säger att 121 miljoner kronor går till utriket i statliga premier på Svenska miljöbilar. Som den här tråden handlar om.
Någon som har betalt prenumeration kan väl lägga in hela artikeln?
#1252380
121 miljoner kronor i statliga premier till supermiljöbilar som sålts till utlandet
Var fjärde supermiljöbil från 2012–2015 har avregistrerats. Så gott som samtliga har exporterats. För Volvos modell V60 laddhybrid har närmare varannan bil försvunnit. Bilarna har fått 121 miljoner kronor i statliga premier, varav 33,6 miljoner kronor till Volvo V60. Det visar siffror som DN Motor beställt från Transportstyrelsen.

Att supermiljöbilar försvinner ut ur landet är ett växande problem. Myndigheten Trafikanalys visade i en studie förra veckan att närmare 2.000 bilar exporterades i fjol, vilket var en fördubbling från år 2016.

När det gäller miljöklassade gasbilar, som från den 1 juli får en bonus på 10.000 kronor vid nyköp, var utflödet i fjol så stort att beståndet inte ökade.

Trafikanalys har i flera studier varnat för utvecklingen. Supermiljöbilar får betydande statliga stöd och är en viktig del i omställningen till en mer energieffektiv fordonsflotta. Under åren 2012-2015 fick både laddhybrider och elbilar 40.000 kronor i premie vid nyköp.

– För laddhybrider ser vi i dag att det finns risk för att exporten på sikt kan bli av sådan omfattning att det får betydande inverkan på beståndet i Sverige, säger Mikael Levin, utredare på myndigheten Trafikanalys.

Till gruppen supermiljöbilar räknas rena elbilar och laddhybrider. De köps i huvudsak av företag och används som förmånsbilar eller renodlade företagsbilar. Kontrakten löper i regel på tre år. När företagen gör sig av med bilarna är det betydligt mer lönsamt att sälja dem på export, särskilt till Norge där marknaden skriker efter laddbara bilar. Den svaga svenska kronan förstärker effekten.

Hur utbrett är det? Vad har egentligen hänt med supermiljöbilar som är tre år och äldre? Det ville vi ta reda på. Vi ville också se hur stora belopp som betalats ut till respektive modell.

DN Motor tog hjälp av Sophie Gidlöf och Siniša Unković vid avdelningen Fordonsinformation för att få klarhet.

Resultatet framgår i grafiken härintill.

Totalt nyregistrerades 12.892 supermiljöbilar under åren 2012-2015, enligt Bil Swedens statistik. Kvar i Transportstyrelsens register finns 9.511 bilar. Det motsvarar 74 procent. Det innebär att var fjärde bil avregistrerats, varav den absoluta merparten för export. Eftersom det handlar om så pass nya bilar är det ytterst få - några enstaka procent - som skrotats eller avregistrerats av andra skäl.

- Jag tittade på elbilen Nissan Leaf som exempel. Av de 433 bilar som var markerade som avregistrerade hade 5 skrotats, resten exporterats, säger Siniša Unković.

Leaf var den elbil som sålde bäst under perioden. Men av de 1.725 som registrerades fram till 2015 finns endast 1.080 bilar kvar i Sverige. En tredjedel av beståndet har exporterats.

De statliga premierna till köparna av Leaf under perioden uppgick till totalt 42,9 miljoner kronor – varav 25,6 miljoner till de bilar som lämnat landet.

Syftet, när supermiljöbilspremierna presenterades 2011, var att skynda på omställningen till en mer energieffektiv fordonsflotta.

Bilarna har låga eller inga utsläpp av klimatgaser. Laddhybriderna kan köras på el lokalt, vilket bidrar till renare stadsluft. Ju fler elbilar och laddhybrider i städerna desto mindre behov av att införa miljözoner.

Den hetaste supermiljöbilen på exportmarknaden var Volvos laddhybrid V60, som blandar el och diesel. Av 2.000 registrerade bilar är endast 1.061 kvar i registret, vilket motsvarar 53 procent. Närmare varannan är borta och med dem effekten av 33,6 miljoner i statliga premier.

Den modell som fått mest är laddhybriden Mitsubishi Outlander, som under perioden var den mest sålda ladhybriden. 5.687 bilar registrerades. I dag finns 72 procent kvar i Sverige. Exporten av drygt 1.500 bilar motsvarar 52,5 miljoner kronor i premier.

Jessica Alenius är vice vd på Bil Sweden. Hon är bekymrad över utvecklingen.

– Detta är ett växande problem som vi har flaggat för länge. Regeringarna har under de senaste mandatperioderna fokuserat enbart på styrmedel för bilköpet, säger hon.

– Vi behöver få fart på förnyelsen av bilflottan genom bra styrmedel för användandet av miljöbilar. Exempelvis lägre p-avgifter för laddbara fordon, lägre trängselavgifter samt att laddhybrider tillåts i miljözon 3 i framtida miljözoner, säger Jessica Alenius.

Tre modeller sticker ut med ytterst lågt utflöde. Det gäller Toyota Prius, BMW i3 och Tesla Model S. Omkring 95 procent av dessa bilar från perioden 2012-2015 finns fortfarande kvar.

Totalt under perioden betalade Transportstyrelsen ut 340,1 miljoner kronor i premier - varav 121 miljoner kronor gick till supermiljöbilar som inte längre finns kvar i svensk trafik.

Men vad är problemet om du får nya l&ar[…]

Berömvärt tålamod. Mina 5-6[…]

Walt (Disney) https://www.google.com/[…]

Lägg dig under bilen m hasplåten borta,[…]