Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1252409
Men det är ju inte bara CO2-utsläpp som konceptet "miljöbil" och div bonusar för dessa är menade att hantera. Idag tycks fokus ha svängt över på NOx och partikelutsläpp som det mest viktiga för det lokala röstfisket runt Stockholm och visar sig i politiska förslag och beslut som drabbar hela riket.

Kolla senaste tidens klappjakt via bonus-malus, hot om miljözoner riktade mot vad de mindre vetande benämner som "fossilbilar", programmerade årliga smygskattehöjningar på drivmedel. Exporten kommer att fortgå med oförminskad styrka utan att nå de effekter som avsågs. Det blir bara väldigt dyrt för vanliga svenska bilägare via ständigt accelererande straffskatter på fordon och drivmedel.

Så för mig är det uppenbart att om folk exporterar dessa delvis skattefinansierade fordon till utlandet så är det definitivt något som påverkar Sverige och förmågan att nå satta miljömål på hemmaplan.
#1252411
Global marknad och en fråga om tillgång och efterfrågan. Norrmännen (som större delen går till) slänger upp en större slant än vad de här hemma gör. Här är vi van med nästan 50% tapp på 3 år gamla bilar, men många elbilar verkar kunna säljas för en bit över det.
Än så länge ser jag i allafall inte så mycket av den där myten som i många år vandrat runt om taskigt andrahandsvärde.
#1252412
Bonus-malus går helt på koldioxid precis som den subvention som berör bilarna som nämns här, så där borde exporten inte göra någon skada sett till effekten. Exporteras bilarna är det för att vi här uppenbarligen inte sätter tillräckligt värde på att köra snåla bilar.

För lokala utsläpp gör det så klart skillnad men där tror iaf jag själv just miljözoner är mycket effektivare än subventioner. Då får det effekt där det behövs (om det görs rätt) och för alla bilar, inte bara en liten del lite här och var.

Drivmedelsskatt gör det i viss mån mer attraktivt att köra snålare bilar hemma, så den borde också ha effekt och göra det mer attraktivt att behålla de subventionerade bilarna här hemma. Parenteser som Outlander undantaget eftersom den drar rejält med soppa så fort man kör längre än batteriet räcker.
#1252477

SBergdahl skrev: Parenteser som Outlander undantaget eftersom den drar rejält med soppa så fort man kör längre än batteriet räcker.
Borde inte XC90 T8 också räknas dit då också egentligen? :)
#1252484
joel80 skrev: ons 30 maj 2018, 00:32
SBergdahl skrev: Parenteser som Outlander undantaget eftersom den drar rejält med soppa så fort man kör längre än batteriet räcker.
Borde inte XC90 T8 också räknas dit då också egentligen? :)
Jo helt klart. Jag tycker det är befängt att en sån bil ska kunna få bonus. Nån som sett hur de klarar sig i den nya körcykeln? Eller är den fortfarande så kort att batterierna räcker?
#1252490
I nya WLTP kommer den inte klara sig, fast hamnar nog i den där zonen där det inte heller påförs nångon malus. I NEDC är den väl precis på gränsen.

Monterade in en CarPlay box i bilen. Känns[…]

Dörrlås V-fram

Jo, det var ett kabelbrott. Den klassiska grö[…]

Hej, jag letar efter en lämplig bil till fami[…]

har du provat göra rent sensorn i LMM? an[…]