- tis 29 maj 2018, 18:31
#1252409
Men det är ju inte bara CO2-utsläpp som konceptet "miljöbil" och div bonusar för dessa är menade att hantera. Idag tycks fokus ha svängt över på NOx och partikelutsläpp som det mest viktiga för det lokala röstfisket runt Stockholm och visar sig i politiska förslag och beslut som drabbar hela riket.
Kolla senaste tidens klappjakt via bonus-malus, hot om miljözoner riktade mot vad de mindre vetande benämner som "fossilbilar", programmerade årliga smygskattehöjningar på drivmedel. Exporten kommer att fortgå med oförminskad styrka utan att nå de effekter som avsågs. Det blir bara väldigt dyrt för vanliga svenska bilägare via ständigt accelererande straffskatter på fordon och drivmedel.
Så för mig är det uppenbart att om folk exporterar dessa delvis skattefinansierade fordon till utlandet så är det definitivt något som påverkar Sverige och förmågan att nå satta miljömål på hemmaplan.
Kolla senaste tidens klappjakt via bonus-malus, hot om miljözoner riktade mot vad de mindre vetande benämner som "fossilbilar", programmerade årliga smygskattehöjningar på drivmedel. Exporten kommer att fortgå med oförminskad styrka utan att nå de effekter som avsågs. Det blir bara väldigt dyrt för vanliga svenska bilägare via ständigt accelererande straffskatter på fordon och drivmedel.
Så för mig är det uppenbart att om folk exporterar dessa delvis skattefinansierade fordon till utlandet så är det definitivt något som påverkar Sverige och förmågan att nå satta miljömål på hemmaplan.