Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av bönan
#1248108
Nu är det så att jag skulle behöva plocka ur batteriet ur min bil, en Mercedes C-klass årsmodell 2012. Med tanke på all elektronik i en modern bil, är det något speciellt att tänka på? På gamla Volvon är ju det enda som händer att klockan stannar och man eventuellt måste mata in en kod i radion.
Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
#1248119
Just Mercedes är väldigt speciella. Vill minnas att man måste koda in batteriet och att det måste vara ett original. Dessutom måste man ha spänning till bilen hela tiden. Får inte bli strömlös!
Fast det har kanske ändrats.
av vjohnj
#1248420
EbbevonVolvo skrev:Just Mercedes är väldigt speciella. Vill minnas att man måste koda in batteriet och att det måste vara ett original. Dessutom måste man ha spänning till bilen hela tiden. Får inte bli strömlös!
Fast det har kanske ändrats.
Nu vill jag ha ett förklarande angående. om detta..
Hur kan en bil känna om ett 2 poligt batteri är org eller inte och samt hur ska det kodas mod bil?!?!

Nä skit snack. Se till att tändning och lampor inte är påslagna samt tändning lika så vid inkoppling av batteri.
Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
#1248444
vjohnj skrev:
EbbevonVolvo skrev:Just Mercedes är väldigt speciella. Vill minnas att man måste koda in batteriet och att det måste vara ett original. Dessutom måste man ha spänning till bilen hela tiden. Får inte bli strömlös!
Fast det har kanske ändrats.

Nu vill jag ha ett förklarande angående. om detta..
Hur kan en bil känna om ett 2 poligt batteri är org eller inte och samt hur ska det kodas mod bil?!?!

Nä skit snack. Se till att tändning och lampor inte är påslagna samt tändning lika så vid inkoppling av batteri.
Du får givetvis tro vad du vill. Nu kommer jag dessvärre inte ihåg vilken årsmodell som denne person hade. Det ligger ett chip i anslutningen till batteriet. Precis som på Canons nya kameror (ett exempel). Mercedes är speciella.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1248559
Skulle tro att det är mer nollning än programering. Bilen håller säkert räkning på ålder/mil/antal starter osv som man gjort med batteriet för att ha bättre koll på dess skick. Finns många bilar av varierande märke och ålder som gör liknande, dock är det inget som har någon faktiskt betydelse i dom flesta fall.
Användarvisningsbild
av snepo
#1248593
Bytte båda batterierna på min Merca,visserligen en 05:a. Jag gjorde ingen nollning. Det funkade bra ändå,heller inga originalbatterier
av MickeM
#1249394
Det finns Mercedes med särskilt kodade batterier. Jag har också läst om det någonstans i nån biltidning. Även BMW vill jag minnas.
Men jag tror att det är dom RIKTIGT exklusiva modellerna. Inte alla.

Fick samma svar från Volvo Sverige. B[…]

S/V60 Polestar utan taklucka

Man ska inte förakta 4an. Är ju rappare […]

Hej på er, Jag har fått den kär[…]

Drekkus, Min V90 MY22 early funka t.ex. stäng[…]