Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av S80_140HK
#1248461
Jag skulle satsa på ett äldre släp som blivit omreggad som EU-kärra utan bromsar.
Många av dagens släpvagnar har en ganska klen konstruktion, givetvis pallar dom att lasta det dom är klassade för, men det är lätt att lasta för mycket. Speciellt om du ska köra ved.....

Jag har haft både bromsade och obromsade vagnar och visst är det skönt med bromsar men jag tycker inte det är livsnödvändigt direkt....

Just nu har jag ett gammalt brandkårssläp från 1960. Skicket är som nytt då det knappt är använt tidigare. Köpte det oreggat förra året, drog ny el och reggade in det som EU-släp. Axeln pallar 1300kg och står på kraftiga 15" hjul. ;-) Bottnen består av kraftiga träplank. Så, även fast jag inte FÅR lasta mer än 460kg, så betyder det inte att jag inte KAN göra det. ;-)
Användarvisningsbild
av lennarte
#1248494
En sak som jag tycker är värdefullt på ett släp är handbroms. Mycket bra när det står olastat och det blåser (höga lämmar och kapell på mitt) Grannen mitt emot lägger alltid sten vid hjulen (vi bor i en backe)
Kan man verkligen "regga om" ett bromsat släp till obromsat????
av S80_140HK
#1248501
Yes, det är inga konstigheter att regga om. Ta bort vajrar och innehållet i trummorna samt spärra påskjutsbromsen. Nackdelen blir ju lägre lastvikt och ingen handbroms precis som du skriver. :-)
Användarvisningsbild
av OskarOskarsson
#1248616
Det låter rimligt att ett bromsat släp som förvaras utomhus får
problem med bromsar mm om det ej används tillräckligt ofta
som tex ett hyrsläp. (Det verkar ju lite knasigt köra runt med
sitt utomhusförvarade bromsade släp typ varannan vecka bara
för att "motionera det" om det ej behövas till annat :) .)

Hur är det om man skaffar ett kapell (liknande till det) så att
det inte regnar rätt in i det - gör det saken bättre?

MVH
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1248628
Min granne har ett bromsat släp som står ute, och används relativt sällan. Hon fick byta dragstång härom året efter typ 20år, och det är det enda fel hon haft.. Aldrig varit problem med bromsarna mig veterligen.

Men visst, det går ju inte frångå det faktum att det finns mer på ett bromsat släp som kan gå sönder än på ett obromsat, men det gäller ju allt.
av Lövet
#1248629
Är det inte mest båttrailers som får problem med bromsarna? De har ju lite andra förutsättningar vad gäller korrosion...
Användarvisningsbild
av OskarOskarsson
#1248635
Ja det får väl bli ett bromsat Fogelsta D1000 med gallergrindar
eller bromsat Fogelsta RT1000 med höga sidor då ... .

Min bil har som sagt 2485 kg totalvikt så tyngre totalvikt än så
på släp (1000 kg) går inte innan jag ev gjort något åt släpbehö-
righeten på körkortet ... .

Jag gillar köpa ordentliga grejer och lever inte på marginalen
så det lär väl bli bra och rätt :) .

Släpet blir ju då 2 meter brett (=samma som bilen) men det lär
väl inte ställa till ytterligare problem (med ekipagebredd odyl)
annat än vid lågfartsmanövrar i "trånga utrymmen" etc.

MVH

PS. Har kollat lite på vågar för kolla man ej lastar för mycket men
det verkar det som folk i allmänhet skiter fullständigt i :) . (Har 1/2
år prövotid kvar på körkortet (taget oktober 2016) så vill ej vara o-
laglig.)
av Wizzman
#1248666
Det finns ingen anledning att vara överdrivet rädd för bromsade släp. Jag har haft bromsade släp i många år och det har varit väldigt lite problem om man bortser från boggisläp som kan vara lite eländiga att få bra bromsar på.

Har ett släp med kåpa från -93 nu som jag ägt i 10-12 år. Har aldrig rört bromsarna på det.
Användarvisningsbild
av betterlead
#1248673
Har man hus, firma, stor gammal trädgård, behöver transportera ved och har lätt för att samla på sig prylar - som jag tyvärr har, gör man som jag till slut gjorde,,,, Jag köpte ett eget släp.

Jag köpte ett begagnat bromsat före detta Thule hyrsläp då de byggs förstärkta och om jag minns rätt, gäller lite speciella viktregler för dem.

Jag betalade 16 papp inkl moms för det och det är en av mina mest lyckade investeringar - ger oerhört mycket valuta. Precis som ovan nämns, det är en helt annan grej att spontant kunna dra iväg med bråte man samlat på sig. man är friare och mindre stressad. Kan lasta släpet efterhand om man har ett utdraget projekt eller som sagt, får ett infall en tidig lördagsmorgon och vill röja lite. Blah, blah, osv.

Jag köpte mitt här: http://www.slapservice.se/

Ännu mer info... Jag fick precis tag i ett o[…]

Mja, V70in har jag haft i 12 år så n&a[…]

Finns backventil på Biltema för en dryg[…]

Jag tror jag har fattat hur det fungerar, ni f&ari[…]