Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av OskarOskarsson
#1247930
Jag skall skaffa släp. Har aldrig haft släp eller ens kört med ett
förut. (Har bara haft körkort 1.5 år och bil 0.5 år :) .)

Släpet skall främst användas för hämta vedkubbar och liknande
för eget bruk. (Fast man brukar väl ofta komma på nya ändamål
använda grejer man införskaffar till såsmåningom när man väl
har införskaffat dem.)

Bilen är Volvo XC60 ej-AWD (=FWD) med totalvikt 2485 kg så släp
får ha totalvikt som mest 1015 kg med broms och 750 kg utan.

--->>> Jag funderar på att skaffa ett obromsat Fogelsta FS1425 750
kg släp med nätgrindsats, stödhjul och lås. Låter det bra?

https://www.gransbygden.se/fogelsta-obr ... -med-grind

Man kan ju iofs också sikta in sig på ett bromsat 1000 kg släp och då
blir det kanske ett Fogelsta D1000 med gallergrindar eller RT1000
med höga sidor för uppemot dubbla priset men det blir väl betydligt
bökigare köra med misstänker jag pga betydligt större bredd samti-
digt som man kanske inte så ofta har nytta av den större lastkapaci-
teten, eller?

MVH
Användarvisningsbild
av robinb3rgsten
#1247942
Har inte kollat på de släp du länkar men jag hade köpt ett o bromsat släp med ett flak som är minst 125 x 250 invändigt så de går o köra spånskivor tex i o inte behöva lägga dem uppepå kanten.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1247945
Jag är av den uppfattningen att ett släp ska ha broms. Det är inte alltid man har fullständig koll på hur mycket man lastar och då är det bra med en "extra hjälp" när man bromsar. Sedan är det mer underhåll med bromsat släp, men köper du nytt dröjer det några år. Ett bra släp "varar" länge så utslaget på år är det inte dyrt. Sedan är det ju så att med ett obromsat släp är högsta tillåtna hastighet 40 km/tim under vissa förhållande, även om det säljs som ett 80 km.
Du skriver totalvikt 2485kg på din bil, men det är tjänstevikten som är viktig. Har du en tjänstevikt kanske 1800 kg får du dra ett lastat 750 kg obromsat släp i 80 km/tim. Har du en tjänstevikt på 1400 kg får du inte
Senast redigerad av 1 lennarte, redigerad totalt 0 gånger.
av Rådlös
#1247946
Sådana situationer där man ångrar att man valde för litet, "var snål", tänkte att det får jag aldrig användning för, uppstår många gånger. Det gäller ju inte bara bilar och släpvagnar utan i stort sett det mesta i våran prylvärd.
Eftersom du skall köra vedkubbar antar jag att du bor i villa? Kanske även ute på landet? Då är det självskrivet att ha tillgång till en användbar släpkärra. Inte bara för ved. Rätt vad det är behöver man bygga något eller byta ut något befintligt. Då visar sig snart en rejäl släpkärra vara värd sin vikt i guld. Eller tänk om man skall köpa möbler på IKEA eller något liknande.
Så jag säger: Tänk igenom vad framtiden kommer att innehålla, fritidsnöjen, barn och familj, släktingar och bekanta, större boyta, mer prylar osv. osv. Det finns alltid plats för en tilltagen släpkärra.
Och med bromsat släp behöver du inte krypköra.

Ett tillägg: Gränsbygdens har jag handlat av ett par gånger. Det är som en sorts Jula eller Biltema, men med den skillnaden att dom finns bara på en plats. Bor man inom godtagbart avstånd, så är dom lika bra som alla andra lågbudgetinriktade prylvaruhus. Köptrygghet och annat är inga problem. Du får ett års garanti (minst?) på det du köper.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1247951
Jag har haft körkort i snart 50 år och tog körkortet för släp får några år sedan. Detta rekommenderar jag verkligen. Då behöver du inte kolla vad för släp du kan ha utan koncentrera dig på vilket släp du vill ha
Senast redigerad av 2 lennarte, redigerad totalt 0 gång.
av Malmstroem
#1247952
Jag skulle vänta ett tag med släp om jag var du. I alla fall om du bor någorlunda nära något ställe som hyr ut släp...

Vänta ett halvår (eller helst ett år), och hyr släp så fort du behöver. Sedan räknar du ihop hur mycket du lagt på släphyra, och jämför sedan vad ett släp kostar dig.

Jag har 500 meter till släputhyrningen, och jag kan boka en på nätet för någon hundralapp -- ibland bara 100:- för de fyra timmar jag oftast behöver det. Köper jag byggmaterial eller något annat skrymmande kan jag ofta låna ett släp gratis. Och det är inte så många gånger jag behöver ett släp.

Flyttar jag någonstans där det är svårt att hitta hyrsläp, eller behöver ett stort släp ofta -- då är jag fullt beredd att ta kostnaden och underhållet ett släp kräver. Innan dess är det enklast att hyra.
av III
#1247958
Jag är i grunden av den uppfattningen att släp ska ha broms för att bromsa sin egna vikt. Men om man inte kör i halka och någon gång då och då kan ett obromsat vara smidigare allternativ då man slipper bromsar. Jag har ett obromsat själv av den anledning. Som någon skrev, tänk igenom vad den ska vara till. Till från tippen ibland, handla lite grejer så räcker ofta obromsat bra. Som tidigare nämnts så är det smidigt om den rymmer byggskivor på flaket. Obromsade har ofta relativt låga lastvikter så ska du köra mycket och tyngre last så välj bromsat. Bättre lastvikt i regel och kortare bromssträcka på ekipaget då varje fordon bromsar sig självt.
Användarvisningsbild
av OskarOskarsson
#1247981
Med vanligt B-körkort får man köra högst sammanlagd totalvikt
på bil och släp 3500 kg (se bifogad bild ur körkortsboken) och
eftersom min bil har hög totalvikt 2485 kg blir det som mest
1015 kg släp tills vidare. (Det kan jag väl inte ha missförstått?
Vore iofs inte första gången jag missförstod något i så fall :) .)
Det står även på registreringsbeviset att högsta totalvikt med
B-körkort på släp är 1015 kg.

Släpregler.jpg
Släpregler.jpg (619.03 KiB) Visad 4917 gånger

Jag har faktiskt funderat på utökad släpbehörighet (B96 eller BE
(men bara ca 1/2 av mina "projekt" blir av :) )) och då lär man
behöva ett släp öva på själv med och sedan avsluta med lite
körlektioner innan uppkörning.

Jag var inne och tittade på några hyrsläp i stan (Simrishamn)
på Preem tidigare idag och de har just 750 kg och 1000 kg och
1000 kg ser ju allmänt bättre ut men de är ca 2 meter breda
(liksom bilen) istf ca 175 cm för ett 750 kg släp. (Det är väl
för man vill ha dem låga och då måste hjulen sitta på sidan
och de bygger sammanlagt (båda sidorna) ca 45 cm i sidled.)

Jag räknar inte med tjäna något på köpa släp men det gör
man väl inte med särskilt mycket man köper (som tex en ny
Volvo). Men jag kunde ju ta hyra några gånger för testa hur
det känns med de olika storlekarna.

Tack för hjälpen.
Senast redigerad av 1 OskarOskarsson, redigerad totalt 0 gånger.
av Lövet
#1247982
Jag säger tvärtom. KÖP släp. Det är så sanslöst skönt att kunna fylla släpet i god tid under veckorna och sedan exempelvis åka och slänga saker på tippen på helgen. Hyr man så blir det bara en massa stress. Visst, ekonomiskt går det säkert inte ihop men släp verkar ha rätt bra andrahandsvärde så länge de är fräscha så utslaget på ett lite längre ägande bir det inte dyrt. Med tanke på hur mycket mer man använder det så är det inte säkert att det blir dyrare alls.

Jag har själv ett obromsat TIKI 265 med nätgrindar och jag har aldrig märkt några begränsningar mot ett bromsat släp för villabruk som är det enda jag använder det till.
Bild
Användarvisningsbild
av TommyP86
#1247987
Beredd att hålla med lövet. Och angående bromsar, köp inte ett bromsat. Bromsat är jättebra, om man använder det ofta, förvarar det inomhus och faktiskt lastar tungt.
Stigande tomgång.

Min tomgång stiger vart efter motorn blir va[…]

Det är heller inte alltför ovanligt att […]

Bakfjädrar.

Kolla Skandix i Tyskland också, sök p&a[…]

Ser ut att komma från det lilla hålet […]