Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lennarte
#1248691
Lövet skrev:Är det inte mest båttrailers som får problem med bromsarna? De har ju lite andra förutsättningar vad gäller korrosion...
Jag har en boggitrailer till båten och får "doppa" i alla fall dom bakre bromsarna helt varje gång jag ska ta upp båten (i går lättare) dom sista åren har jag skruvat loss en hjulbult och spolat in vatten med slang ordentligt innan jag ställer den (den står numera på hamnplan på sommaren). Förut har jag bundit handbromsspaken halvvägs upp och kört någon km (har drygt en mil hem) tills trummorna blir riktigt varma. Gör jag inte så så fastnar bromsarna garanterat till nästa gång jag behöver den. Jag brukar ändå vartannat år (till besiktning) plocka av trummorna och byta fett i lagren, det går lätt vatten i naven när man backar ner i kallt vatten med varma bromstrummor. Nyare generationer har kapslade lager, dom är helt tätade så då slipper man byta fett i alla fall
Mitt "vanliga" släp (750 kg bromsat) rullar ganska mycket så där är det bara att justera bromsarna vid hjulbyte (vår/höst) och smörja dragstången. Sedan rullar det på. Både jag och min svåger + hans kompis kör mycket ved med detta släp och det är full last (höga lämmar) så det är mer än dom 500 kg det får lasta. Körde ett lass med matjord i helgen, bra över 1500 kg last. Det var inga problem med släpet, men det var svettigt att lasta och lasta av (skyffel, en st.....)
Användarvisningsbild
av Gotlandsbästa
#1249965
Klart du ska köpa ett eget släp. Jag har haft släp många år nu, inget jag ångrar. Man kan gå & skrota & samla skräp på det, sedan bara åka till tippen när det är fullt. Eller hämta ved när det passar mig, inte när ett ev släp finns ledigt.
Jag har ett SM-Släpet, super vagn. Min är 302x160cm, samt nätgrindar. 1300kg totalvikt, maxlast 1000kg. Men för dig så kan du köpa en lika stor vagn, fast med totalvikt 1000kg, maxlast 710kg. Inte illa. Standard med gasdämpartipp. Oxå nice när fyrhjulingen ska transporteras. Obromsad vadn ska du inte köpa. Du vill inte ha 750kg bakom dig som är obromsat en isig vinterväg. Dessutom använder man släpet ganska mycket ändå, mer än man tror.
Väljer du ett annat än SM-Släpet, så välj ett där du kan uttala namnet. Typ, REKO, Sävsjö, Fogelsta/Thule Värmlandsvagnen. Man får det man betalar för. Köper du ett lågpris släp så räkna med dålig kvalitet.
Lycka till.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1249997
lennarte skrev: tis 08 maj 2018, 10:18
Lövet skrev:Är det inte mest båttrailers som får problem med bromsarna? De har ju lite andra förutsättningar vad gäller korrosion...
Jag har en boggitrailer till båten och får "doppa" i alla fall dom bakre bromsarna helt varje gång jag ska ta upp båten (i går lättare) dom sista åren har jag skruvat loss en hjulbult och spolat in vatten med slang ordentligt innan jag ställer den (den står numera på hamnplan på sommaren). Förut har jag bundit handbromsspaken halvvägs upp och kört någon km (har drygt en mil hem) tills trummorna blir riktigt varma. Gör jag inte så så fastnar bromsarna garanterat till nästa gång jag behöver den. Jag brukar ändå vartannat år (till besiktning) plocka av trummorna och byta fett i lagren, det går lätt vatten i naven när man backar ner i kallt vatten med varma bromstrummor. Nyare generationer har kapslade lager, dom är helt tätade så då slipper man byta fett i alla fall
Varför är svenska produkter ofta genuin skit. Känner lite folk i USA som har båten på garageuppfarten och trailrar den till sjösättning vid varje tur. Vanligt i USA där båtplatser ofta är dyra och få + man vill köra bil dit man ska sjösätta,

Nåväl, den åker ju ned i kraftigt saltvatten nästan en gång i veckan. Men den har rostfria delar + lagren är trycksatta med fett så det är aldrig några problem. Dessutom har den färdigt spoluttag för bromsarna så du behöver inte skruva ut någon hjulbult. En svensk trailer skulle pajja direkt under dessa förhållanden. Har två båtsläp jag fått byta hjullager på X antal ggr genom åren. Varför kan inte våra båt-trailers ha samma konstruktion?
av Rådlös
#1250017
För flera år sedan då jag själv var båtägare, såg jag ett tips i någon båttidning. Någon hade satt en smörjnippel i den lilla centrumkåpan som täcker hjullagret. Jag vet inte om det är "tummen upp eller ner"? Jag tänker att om man pumpar i för mycket fett så kommer kåpan ut med ett "PLOPP!" Men kanske om man lär sig hur mycket man kan pumpa i? Sedan är det väl så att om man har pumpat i för lite, så kommer det in vatten och lägger sig i det tomma utrymmet där. Och det vattnet kommer nog att stanna där också? Men om någon är hågad för experiment så bjuder jag på tipset, som jag alltså inte har prövat!
Användarvisningsbild
av joel80
#1250030

lennarte skrev:Sedan är det ju så att med ett obromsat släp är högsta tillåtna hastighet 40 km/tim under vissa förhållande, även om det säljs som ett 80 km.
Du skriver totalvikt 2485kg på din bil, men det är tjänstevikten som är viktig. Har du en tjänstevikt kanske 1800 kg får du dra ett lastat 750 kg obromsat släp i 80 km/tim. Har du en tjänstevikt på 1400 kg får du inte
Vad är det för regler du hänvisar till? Reglerna med tjänstevikt jag tror du hänvisar till har ju ändrats senaste årtiondet och är väl helt borta i det läget du beskriver?

Sen var det körkortsreglerna som TS menade och då är det ju totalvikt som gäller.. Där man som han skriver ju bara får ha tågvikt på 3500kg på B-kortet.
:)
Användarvisningsbild
av joel80
#1250034
Ah! Det gällde bara hastigheten.. Då är jag med. Tack Perra...

Med en bil som väger över 1500kg (tjänstevikt) är det typ aldrig som man råkar ut för det.

Som i rubriken, någon som fått P3.0.3 […]

Nytt avgasrör B234F

745-an har rullat uppskattningsvis drygt 50000 mil[…]

Torkarblad till strålkastarna verkar ha utg&[…]

Motortvätt, vad tänka på?

Vill slänga in en varning, en ballast till […]