- tis 08 maj 2018, 10:18
#1248691
Mitt "vanliga" släp (750 kg bromsat) rullar ganska mycket så där är det bara att justera bromsarna vid hjulbyte (vår/höst) och smörja dragstången. Sedan rullar det på. Både jag och min svåger + hans kompis kör mycket ved med detta släp och det är full last (höga lämmar) så det är mer än dom 500 kg det får lasta. Körde ett lass med matjord i helgen, bra över 1500 kg last. Det var inga problem med släpet, men det var svettigt att lasta och lasta av (skyffel, en st.....)
Lövet skrev:Är det inte mest båttrailers som får problem med bromsarna? De har ju lite andra förutsättningar vad gäller korrosion...Jag har en boggitrailer till båten och får "doppa" i alla fall dom bakre bromsarna helt varje gång jag ska ta upp båten (i går lättare) dom sista åren har jag skruvat loss en hjulbult och spolat in vatten med slang ordentligt innan jag ställer den (den står numera på hamnplan på sommaren). Förut har jag bundit handbromsspaken halvvägs upp och kört någon km (har drygt en mil hem) tills trummorna blir riktigt varma. Gör jag inte så så fastnar bromsarna garanterat till nästa gång jag behöver den. Jag brukar ändå vartannat år (till besiktning) plocka av trummorna och byta fett i lagren, det går lätt vatten i naven när man backar ner i kallt vatten med varma bromstrummor. Nyare generationer har kapslade lager, dom är helt tätade så då slipper man byta fett i alla fall
Mitt "vanliga" släp (750 kg bromsat) rullar ganska mycket så där är det bara att justera bromsarna vid hjulbyte (vår/höst) och smörja dragstången. Sedan rullar det på. Både jag och min svåger + hans kompis kör mycket ved med detta släp och det är full last (höga lämmar) så det är mer än dom 500 kg det får lasta. Körde ett lass med matjord i helgen, bra över 1500 kg last. Det var inga problem med släpet, men det var svettigt att lasta och lasta av (skyffel, en st.....)
Mvh
Lennart
Kör sedan många år en väl utrustad 745 -88B GLT 16V
Lennart
Kör sedan många år en väl utrustad 745 -88B GLT 16V