Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1247547
Jag är helt nollställd på bilar och bilmeckande men har tänkt ändra på detta nu. Min verktygstavla är tom (saknar för resten tavlan med) men jag har tänkt skaffa lite verktyg. Nu har turen kommit till momentnycklar vilket jag antar är mer eller mindre en nödvändighet när man bilpillar?
En sökning på forumet ger ett par trådar som dock har några år på nacken. Jag undrar dels om någon har tips på vettiga produkter för en glad amatör som dykt upp på senare tid? Annars hittar man rekommendationer om nycklar på JULA medan andra tycker att Biltemas duger utmärkt; ytterligare andra tycker att allt annat än Stahlwille är att kasta pengar i sjön. Det är som det brukar antar jag, även om det är lite förvirrande för novisen.

Jag undrar också, och f.f.a. om hur man skall resonera angående storlekarna på fästena? Om man hittar en momentnyckel man vill ha, spelar det någon roll om det är 1/2" eller 3/8" eller något annat? Är det alltid bara att sätta på någon form av adapter och så kan man dra bulten man vill oavsett storleken på fästet (kallas det fäste?). Ni fattar nivån på kunskapen här...
Vidare, finns det någon generell regel (självklart inte utan undantag) som säger att de flesta bultar som dras inom ett visst momentspann tenderar att ha en viss storlek? Alltså t.ex.: bultar som skall dras - säg - mellan 20-50 nm tenderar att kräva 1/2" hylsa/nyckel, varför momentnyckeln som används till dessa lämpligen bör ha 1/2" fäste. Något sådant.

*PS* Jag var osäker på vart jag skulle placera tråden. *D.S*
#1247554
Man kan väl säga att i princip så är det skruven eller mutterns storlek, diameter och gängor, som ger ett område där det skall dras med ett visst moment. Men det finns som vanligt inga regler utan undantag. Vilket material är det t.ex i skruven, muttern och framförallt i godset där skruven sitter. Ett motorblock av aluminium tål ju inte lika stora krafter som ett motorblock av gjutstål. Och en annan viktig faktor, vilken belastning skall det hålla för? Topplocket på en turboladdad dieselmotor skall hålla för ett "otroligt" högt inre tryck jämfört med t.ex topplocket på en liten småbil på kanske 1100 cc.
Så det är väldigt svårt att säga något generellt här. Skall man t.ex byta eller renovera ett topplock så är man tvingad att söka uppgifter om dragmoment på alla aktuella skruvar. Nu är vi på ett Volvoforum. Något säger mig att vi är lyckligt lottade och kan på ett förhållandevis enkelt sätt få fram uppgifter om detta. Så vill jag i alla fall tro att det ligger till.
Ett annat exempel där dragmoment förekommer är fälgarna på bilarna. Är dom av aluminium så är det tämligen känsligt att det blir rätt dragmoment, man kan förstöra skruvhålen om man drar för hårt och även om man drar för löst. Då kan hjulet själv "tugga sönder" hålet. Men det är mindre känsligt om det är stålfälgar. Dom senare har ett större toleransområde.
Till just fälgar är det annars vanligt att man använder en mutterdragare. En elektrisk eller luftdriven "borrmaskin" men som bara kan snurra med hylsor. Inga borr. På vissa påkostade luftmaskiner kan man ställa in dragmomentet, men det är annars vanligt att man har en momentstav. Det är som en förlängare som är tillverkad av en bestämd stålkvalitet och har dessutom en bestämd tjocklek och längd. Om man drar en mutter eller skruv med denna momentstången med en elektrisk eller luftdriven mutterdragare, så "fjädrar" momentstången vid det förtillverkade dragmomentet. Det är egentligen en så kallad torisionsstav, en spiralfjäder som är uträtad till en rak stång. När den fjädrar så vet man att man har t.ex dragit tillräckligt på en fälg.
Det finns säkert massor att läsa om allt detta och jag vet inte allt. Långt därifrån. Så vill du veta mer får du Googla. Jag kan tillägga att det sedan några år går att köpa digitala dragmomentmätare. Den visar i en display hur hårt man drar. Går även att lägga in en ljudsignal när man har dragit tillräckligt.
Men som en sammanfattning: Skall du bara dra sommar- och vinterfälgar, så är en elektrisk mutterdragare med en lämplig momentstav ett gott alternativ. Skall du renovera motorer och växellådor m.m m.m så är nog en "klassisk" momentnyckel i form av ett vridskaft med en mätarklocka att föredra. Och du frågar om fyrkantfästen för hylsorna. ½" är nog vanligast, men det finns ju även 3/4" som är lite kraftigare. Dock får man vara beredd på att det som är lite ovanligare brukar kosta lite mer. Så om man säger så här: ½" räcker ganska långt för en intresserad garageamatör.
#1247561
Tack för svaret!
Renovering av motorer får vänta. Första projektet blir att pilla med bromsar: belägg, skivor, sköldar. Det är åtminstone tanken. Hur som haver tänker jag att en uppsättning "klassiska momentnycklar" är vettigt. När jag sonderar terrängen lite förefaller det mig som att det finns något samband mellan fästets storlek och momentspannet nyckeln är till för. Kan det stämma? För momentnycklar i samma "serier" tycks sällan (vad jag sett hittills) ha samma storlek på fyrkantsfästet, vilket förvånade mig (som förvisso aldrig ens reflekterat över saken tidigare). Som exempel Biltemas serie: 4-20 nm & 20-100 nm har 3/8" fyrkantsfäste medan 40-210 nm & 70-350 nm har 1/2" fyrkantsfäste. Något liknande tycks finnas hos AmPro som Swedol säljer. Fattar jag det fel eller är det helt enkelt så att nycklar med högre momentspann ofta har större fyrkantsfäste? Så att nycklar med 4-20 nm sällan finns med 1/2" fyrkantsfäste t.ex.?
Men återigen, det går att dra en 1/2"-bult med en momentnyckel som har - säg - 3/8" fyrkantsfäste med rätt hylsa, eller hur?
#1247572
När jag läser ditt inlägg så börjar jag fundera mer och mer, en momentnyckel är ju ändå inte det första man skall börja med om man skall bygga upp en verktygssats. Ett antal U-ringnycklar, kanske ett par lednycklar och som kronan på verket, en hysnyckelsats. Där väljer man enkelt ½" för att det finns delar och tillbehör som passar senare. Sedan en sats med skruvmejslar. Kanske en bitsmejsel med Torx- och stjärnbits. En polygrip, en hammare och en avbitartång. Jag gissar att om du börjar i rätt ända, så får du allt detta till priset av vad en enda momentnyckel kostar. Om man hör sig för med jobbarkompisar och andra så finns det ofta någon som har sådana specialverktyg som momentnycklar, stroboskoplampor och kompressionsmätare m.m m.m.
#1247573
En hylsnyckelsats köpte jag faktiskt nyligen på JULA. Bitsmejsel och lite bits har jag faktiskt också sedan tidigare. Likaså polygrip, hammare och avbitartång. Men tack för tipset! Jag har dock inte använt dem för bilmeckande. Jag lär behöva fler nycklar och mejslar och kommer att skaffa det. Men i.o.m. att jag faktiskt har "bromsjobbet" i åtanke först tänkte jag att jag försöker skaffa grejer att pula med det inledningsvis. Och momentnycklar är väl vettigt att ha nästan oavsett vad man gör?
Vet du svaret på frågan i inlägget ovan?
#1247585
Svaret på frågan är att det är bara att sätta dit en adapter om det behövs. En rak adapter ändrar inte på moment, även om den fungerar som en liten "förlängare".

Storleken på fästet brukar vara avpassat till vilket moment nyckeln har. En större nyckel som drar upp till typ 150 Nm (eller mer) brukar ha 1/2", medan en liten nyckel på 1-10 Nm har ofta 1/4".

Momentnyckel hörde inte till det första jag skaffade, men de är utan tvivel till hjälp för att inte dra sönder saker.
#1247590
Mitt resonemang är ungefär att såhär: i början innan man har bättre koll på vad olika moment innebär (hur hårt är t.ex. 50 nm liksom? ingen aning...) är det vettigt att ha ett "facit". Speciellt om jag ska ge mig på att lossa bromsdelar (som sagt, tänkt göra ett försök att byta belägg, skivor och lite sköldar). Bromsar är ju rätt fräsigt att ha fungerande tänker jag. Haynesboken har jag införskaffat och där står ofta moment har jag noterat, men vad de innebär i praktiken vet ju inte jag. Det borde momentnyckeln göra dock! Men det kanske är ett haltande resonemang, jag vet inte.

*edit* Tack för svaret, för resten! Det var ungefär som jag trodde då.
#1247594
Kommer man åt med momentnyckel så är de bra. Ofta är de lite större och klumpigare än andra verktyg, vilket gör att det kan vara svårt att komma åt.

Jag förstår dig att du gärna vill ha momentnyckel. De vanligaste felet är att folk drar för hårt. Den håller inte nödvändigtvis bättre bara för att skruven dras hårdare. :-)

Jag använder själv relativt ofta momentnyckel. Den jag använder mest går från 1-6 Nm, och används för skruvar på cyklar med kolfiberram. Det är lätt hänt att dra för hårt annars. Och det är dyrt...
#1247596
Att man ofta inte kommer åt, tänkte jag faktiskt inte på. Men det låter ju uppenbart när du säger det. Å andra sidan, om man har momentnycklar borde man få mycket bättre känsla för moment, och dessutom kan man kanske testdra någonstans där man kommer åt bara för att se ungefär hur de där 38 nm som delen man egentligen skall dra känns, så att man har något att gå på. Bara en tanke.
#1247681
Det är svårt att klara sig med bara en för "allmänt mek". De jag använder mest är 19-110 och 40-210. Sedan har jag en 5-25 som används ytterst sällan och ibland skulle jag behöva ha en som går upp till 350nm.

Men skulle jag bara ha en är det helt klart min 19-110.

Som nån nämnde kommer man inte alltid åt med en momentnyckel.

Make dating stress-free and enjoyable with the bes[…]

Dåliga lödningar i LSM (ligt switch mod[…]

Volvo v60 2022 plåtskada

Ja men precis, det är ingen färg lä[…]

Service

Vet brorsan skulle ha storservice på sin XC6[…]